Ny inlaga i momsmål

Novamedia Sverige AB har lämnat in ett nytt yttrande i samband med överklagandet i kammarrätten i momstvisten med Skatteverket.

Tvisten gäller om Svenska Postkodföreningen ska betala 6 eller 25 procents moms för inköp av upphovsrätt till TV-produktioner, dvs Postkodmiljonären. Skatteverket har hävdat att produktionen är en del av Novamedia Sveriges åtagande att tillhandahålla drift av Postkodlotteriet och att tillämplig momssats därför är 25 procent.

Novamedia Sverige har överklagat domen till kammarrätten och hävdar att driften av Postkodlotteriet samt upphovsrätten till Postkodmiljonären ska beskattas oberoende av varandra. TV-produktionen och den operativa driften är inte avhängiga av varandra och tv-produktionen hanteras som en renodlad vidarefakturering, enligt överklagandet.

Novamedia Sveriges uppfattning är att de har tillhandahållit två tjänster till Svenska Postkodföreningen och att dessa tjänster ska beskattas fristående och självständigt i momshänseende.

Novamedia Sverige AB är operatörsbolag för Svenska Postkodlotteriet.Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet genererat mer än 10 miljarder kronor till ideella organisationer - tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 100 svenskar blivit miljonärer.

Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar lotteritillstånd utfärdade av Lotteriinspektionen, nuvarande Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V.