Ny jämförelsetjänst för elavtal

Elavtal24.com lanserar en ny jämförelsetjänst som hjälper konsumenter att hitta det bästa elavtalet. Hos Elavtal24.com kan konsumenter även lära sig hur elmarknaden fungerar och vilka faktorer som påverkar elpriset.

Undvik dyra anvisningsavtal

Konsumenter som inte gör ett aktivt val av elleverantör får per automatik ett så kallad anvisningsavtal. Ett anvisat elpris är betydligt dyrare än alla andra typer av elavtal. Målet med Elavtal24.com är att få fler konsumenter att göra ett aktivt val och sänka sina elkostnader.

Informativ jämförelsetjänst

Det finns en mängd olika typer av elavtal på den svenska marknaden, framför allt elavtal med rörligt elpris, elavtal med fast elpris, förvaltat elavtal och olika typer av mix elavtal. Elavtal24.com ger konsumenter all information som behövs för att välja rätt typ av elavtal utifrån konsumentens risknivå.

Anpassa elanvändningen utifrån elpriset

Elpriset varierar varje timme på den nordiska elbörsen Nord Pool. Med ett rörligt elavtal med mätning på timmesnivå kan konsumenter anpassa sin elanvändning utifrån aktuella elpriser. Konsumenter som anpassar sin elanvändning kan sänka sina elkostnader och spara pengar. Elavtal24.com jämför ett flertal elbolag som erbjuder rörliga elavtal utan bindningstid.

Påslaget varierar mellan elbolagen

Med Elavtal24.com är det enkelt att jämföra påslaget mellan olika elbolag. Påslaget som ofta ligger i intervallet 4 - 8 öre/kWh exkl. moms täcker elhandlarens kostnader för att bland annat köpa elcertifikat och ursprungsgarantier samt avgifter till Nord Pool och Svenska kraftnät. Det är inte ovanligt att elbolag har en vinstmarginal i detta påslag.

Elbolagen med högst kundnöjdhet

Elavtal24.com jämför flera av Sveriges populäraste elbolag med hög kundnöjdhet enligt oberoende tredjepartstjänster som exempelvis Reco, Trustpilot och Svenskt Kvalitetsindex. Ett populärt elhandelsbolag är Skellefteå Kraft som utsågs som elbolaget med högst kundnöjdhet 2019 av Svenskt Kvalitetsindex.

Elavtal24.com

Offerförfrågningssajter underlättar valet av hantverkare för vårens renoveringar30.3.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

När den efterlängtade vårsolen äntligen tittar fram blottläggs även skavanker på husfasaden eller taket. Då är det dags att ta tag i de där renoveringsprojekten som fått vila under vinterhalvåret. För privatpersoner som vill anlita hantverkare krävs ofta både tid och kunskap för att kunna jämföra de olika utförarna på marknaden, och ofta hamnar de enskilda firmorna och mindre aktörerna på marknaden utanför. Företaget Enkla Media, som bland annat är aktiva inom konsumentupplysning på webben, vill nu underlätta både för företagare i renoveringsbranschen att få nya kunder och privatpersoner att hitta en skicklig utförare av renoveringstjänster, genom ett antal offertförfrågningssajter.