Ny jobbprognos: Fler jobb väntas i byggbranschen i höst

Arbetsgivare i byggbranschen förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på +8 procent. Men sett över tid syns en nedåtgående trend för branschen. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

– Byggbranschen har långa processer och ledtider, så även om byggtakten avtar så tar det ett tag innan det får genomslag i jobbprognoserna. På kort sikt kan vi konstatera att det är betryggande med en stark jobbprognos för Sverige som helhet, där vi ser den starkaste siffran på två år, säger Per Johansson, vd för Experis i Sverige, en del av ManpowerGroup.

Sysselsättningstrenden för byggbranschen ligger på +8 procent för det fjärde kvartalet 2019, vilket innebär att arbetsgivare förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i höst. Sett över tid pekar trendkurvan något nedåt, och detta är den svagaste prognosen för branschen sedan andra kvartalet 2018. Prognosen är två procentenheter svagare än förra kvartalet då den låg på +10 procent. Jämfört med motsvarande period 2018 är årets prognos fem procentenheter svagare.

Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet ligger på +10 procent för det fjärde kvartalet 2019. Det är den starkaste prognosen på två år. Jämfört med motsvarande period förra året är prognosen två procentenheter starkare, då svenska arbetsgivare rapporterade en sysselsättningstrend på +8 procent.

Svenska branscher med starkast jobbprognoser
1. Hotell- och restaurangbranschen, +14 procent
2. Offentlig sektor, +14 procent
3. Tjänstesektorn (finans-, fastighets- och uppdragssektorn), +12 procent
4. Transport- och logistiksektorn, +12 procent
5. De gröna näringarna (jordbruk, skogsbruk och fiske), +9 procent

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer för det första kvartalet 2020 presenteras den 10 december.

Om sysselsättningstrenden
Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det fjärde kvartalet 2019 förväntar sig 13 procent av de svenska arbetsgivarna en ökad sysselsättning, 4 procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan, 2 procent svarar vet ej och majoriteten (81 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +9 procent och när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +10 procent.

Om ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer
ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer (ManpowerGroup Employment Outlook Survey) har funnits i Sverige i 16 år och är den enda undersökning som mäter framtida sysselsättning globalt, det vill säga hur arbetsgivare bedömer det kommande kvartalet istället för att mäta vad som redan har hänt.

Undersökningen baseras på intervjuer med drygt 59 000 arbetsgivare inom näringsliv och offentlig sektor i 44 länder. I Sverige har drygt 750 intervjuer genomförts. De som tillfrågas utgör ett representativt urval bland arbetsgivare i respektive land, och de har inte hämtats från Manpowers kundregister. Under drygt 50 år har samma fråga ställts till arbetsgivare i bland annat USA, Storbritannien och Kanada. Resultatet av undersökningen är väl använt av beslutsfattare och analytiker världen över.

• Unik: Undersökningen är unik när det gäller storlek, geografisk spridning och branschtäckning.
• Framtidsinriktad: Arbetsmarknadsbarometern är den enda undersökningen som mäter hur arbetsgivarna bedömer personalsituationen inför det kommande kvartalet. De flesta andra undersökningar mäter vad som hänt bakåt i tiden, så kallad retrospektiv analys.
• Konsekvent: Under drygt 50 år har en och samma fråga ställts till arbetsgivarna i bland annat USA och Kanada. Undersökningen har funnits i Sverige sedan 2003.
• Oberoende: Deltagarna i enkäten utgör ett representativt urval bland arbetsgivarna i respektive land och hämtas inte från ManpowersGroups kundregister.
• Pålitlig: Undersökningen baseras på intervjuer med nära 59 000 arbetsgivare från näringslivet och den offentliga sektorn i 44 länder. Tack vare undersökningens omfattning kan detaljerade analyser göras av både branscher och regioner. Respondenterna tas inte från ManpowerGroups kundregister.

ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer Q4 2019

Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Jobbprognos för svensk industri bland de svagare i Europa10.9.2019 08:38:12 CESTPressmeddelande

Arbetsgivare i tillverkningsindustrin förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under det fjärde kvartalet 2019, med en sysselsättningstrend på +7 procent. Det pekar på en återhämtning efter föregående kvartals negativa prognos. I jämförelse med andra europeiska länder är sysselsättningstrenden för tillverkningsindustrin i Sverige dock svagare än i drygt hälften av de europeiska länder som ingår i undersökningen. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +10 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.