VisitDenmark

Ny kampanj får danskarna att spendera sin semester i Danmark

Dela
Humor, Instagram-bilder och upplevelsetips. Nu sjösätts en ny marknadsföringskampanj som ska leda, inspirera och locka danskarna att spendera sin semester hemma i Danmark. ”MEGET MERE END BARE DANMARK” heter kampanjen som sätter fokus på allt fint och ”finurligt” man kan uppleva i Danmark.
Annons från Meget mere-kampanjen. Foto: Maja Grønholdt Jensen/VisitDenmark
Annons från Meget mere-kampanjen. Foto: Maja Grønholdt Jensen/VisitDenmark

På Thyborøn sätter man sig på en moppe, en Puch Maxi, och blir guidad, i Thy finns en fantastisk nationalpark att uppleva och i Köpenhamn kan man glida runt i kanalerna i en flytande jacuzzi. Detta är några av de unika upplevelser som kampanjen tipsar om och som ska få danskarna ut genom sin dörr, med inte ut från landet.

Kampanjen, som lanserades av VisitDenmark den 21 april, kommer rullas ut med annonser och reklamfilm. Den kommer också synas i sociala medier, i webisodes (streaming TV) och i flera andra format under året.

- Danmark är ett underbart semesterland med många fina och unika upplevelser, vilket förra årets många nöjda sommargäster bekräftade. Därför känns det klokt med en dansk kampanj. Möjligheten till upplevelser är många oavsett om du besöker museer i huvudstaden, ett rökeri på Bornholm eller gör kajakpaddling vid kusterna. Jag är glad att vi även i år kan inspirera danskarna att besöka och uppleva de många lokala turistattraktionerna som finns i landet och som ser fram emot att välkomna gästerna, säger den danske Handels- och Industriministern Simon Kollerup.

Fantastiska upplevelser och oväntade överraskningar

I år kommer kampanjen att ha ett nytt fokus jämfört med förra året, då den globala pandemin för första gången fick danskarna att semestra hemma.

Under kampanjen 2020 fick den omtyckta danska skådespelaren Martin Brygmann stå vid rodret i ”Meget mere end bare Danmark”-reklamfilmen. Då låg fokus på det magnifika och nostalgiska att semestra i en hemtrevlig miljö. Reklamfilmen hedrades med bl.a. en tredje plats av European Travel Commission och International Committee of Tourism Film Festivals.

I årets kampanj kommer fokus ligga på de många olika och oväntade upplevelserna du kan få i Danmark och nu kommer den folkkära skådespelerskan Mette Horn, känd från olika danska TV-serier som Mordkommissionen och Lykke, att vara frontfiguren i kampanjfilmerna.

Äventyrliga danskar kommer inspirera varandra

Mitt i allt nytt återfinns ett tema från förra årets kampanj. Då uppmuntrades danskarna att använda hashtaggen #baredanmark när de publicerade en bild av en upplevelse i Danmark på sociala medier. Hittills har det delats 75 000 inspirerande bilder från hela landet och antalet delade foton ökar fortfarande varje vecka.

Även i år kommer danskarnas egna bilder att spela en stor roll. Under kampanjen kommer fokus ligga på att involvera danskar med hashtaggen #baredanmark. Den kommer att fungera som en inspirationskatalog för äventyrssugna danskar och som en grogrund för att vägleda varandra till upplevelser i Danmark, vilket många danskar fick smak för under 2020.

- Det finns många danskar som ännu inte har bokat sin semester och därför satsar vi nu på en stor kampanj för att inspirera danskarna att stanna hemma i år igen. Förra året fick danskarna upp ögonen för vilket fantastiskt semesterland Danmark är och vi ser fram emot att visa ännu fler och nya överraskande upplevelser som vårt eget land erbjuder, säger VisitDenmarks VD Jan Olsen.

Kampanjen har utvecklats i samarbete med de lokala danska destinationerna.

Nyckelord

Kontakter

Kommunikationschef Anders Rosbo, VisitDenmark, mobil +45 41 10 70 31.

Bilder

Annons från Meget mere-kampanjen. Foto: Maja Grønholdt Jensen/VisitDenmark
Annons från Meget mere-kampanjen. Foto: Maja Grønholdt Jensen/VisitDenmark
Ladda ned bild
Rubjerg Knude, Nordjylland Foto: Daniel Villadsen/VisitDenamrk
Rubjerg Knude, Nordjylland Foto: Daniel Villadsen/VisitDenamrk
Ladda ned bild
Saltum Strand, Nordjylland. Foto: Niclas Jessen
Saltum Strand, Nordjylland. Foto: Niclas Jessen
Ladda ned bild
Fynshoved, Fyn. Foto: Daniel Villadsen /Destination Fyn
Fynshoved, Fyn. Foto: Daniel Villadsen /Destination Fyn
Ladda ned bild

Dokument

Om

VisitDenmark
VisitDenmark
No. 18 Grand Central Centralplan 15
11120 Stockholm / Sweden

+46 (0) 768 35 00 31http://www.visitdenmark.com

VisitDenmark är Danmarks nationella turismorganisation med uppgift att informera om och marknadsföra Danmark som resmål för svenskar. 
VisitDenmark samarbetar med transportörer, regioner och verksamheter i Danmark inom turistnäringen och finns representerad i åtta länder, varav Sverige är ett.

Följ VisitDenmark

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VisitDenmark

Drottning Margrethe fortsätter sitt konstnärliga arbete12.3.2024 16:43:54 CET | Pressmeddelande

I sommar är det nionde gången som Drottning Margrethe kommer att ha designat scenografin och kostymer till en balettföreställning som sätts upp på en av Tivolis teatrar. Föreställningen bygger på Hans Christian Andersens berättelse ”Dummerjöns” och det är den berömda tonsättaren och dirigenten Philip Faber som komponerat musiken. För koreografin ansvararar den prisbelönta koreografen och solisten vid Kungliga Danska Baletten, Tobias Praetorius. Baletten har premiär den 22 juni 2024 på Tivolis Pantomimteater.

Tryck på knappen och säg ”pyt”!6.3.2024 15:33:15 CET | Pressmeddelande

Med en stor reklamskylt på Medborgarplatsen i Stockholm uppmanar Danmark alla Stockholms hipsters att ”chilla”. Samtidigt rullas en kampanj ut i sociala medier med en video där ”The Danish Zen” presenteras. Danskarnas unika förmåga att säga strunt samma, låta saker passera och deras avslappnade förhållningssätt till livet marknadsförs nu som "The Danish Zen" - och som en bra anledning att semestra i Danmark. Bakom kampanjen står den danska turistorganisationen VisitDenmark.

Aarhus - först i världen med att testa retursystem för kaffekoppar23.1.2024 15:00:51 CET | Pressmeddelande

I Danmarks näst största stad, Aarhus, kommer det framöver att vara slut med att slänga engångs-kaffekoppar i sopkorgar, på gatan eller i parker. Som en del av ett treårigt försök kan man nu välja en återanvändningsbar kopp som kan pantas när man köper varma eller kalla ”to-go-drycker” i Aarhus. Aarhus blir den första platsen i världen med ett gemensamt pantsystem, där man kan panta sin ”to-go-kaffekopp” i speciella pantautomater i centrum.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye