LerniaLernia

Ny kampanj från Lernia ska göra svenskarna världsbäst på vänskap

Lanserar interaktionskurs med 36 isbrytande frågor baserade på forskning Vänskap på arbetsplatsen är en av de viktigaste faktorerna för lyckad integration* men vi svenskar är enligt studier sämst i världen på att få vänner**. Bemanning- och utbildningsföretaget Lernias nya kampanj Interaktion För Svenskar (IFS), ska råda bot på problemet och med hjälp av 36 nya frågor göra oss världsbäst på vänskap.

IFS miljön och loggan

Enligt en årlig studie från Expat Insider är svenskar sämst i världen på att skaffa nya vänner. Med sin nya kampanj Interaktion för svenskar (IFS), ska bemannings- och utbildningsföretaget Lernia istället hjälpa svenskarna att bli bäst på att få nya vänner.

Interaktionskursen består av 36 forskningsbaserade frågor som, om de ställs i rätt ordning, ska leda till vänskap.

Lernia löser problem på arbetsmarknaden och genom att skapa vänskapsband på jobb och utbildningar kan vi, och alla svenskar bidra till bättre integration. Med kampanjen vill vi att man ska få nya vänner men också få igång en diskussion om att människors olikheter är en tillgång. Om du sätter de här frågorna i händerna på två personer som är till ytan olika kommer de att hitta ett sätt att närma sig varandra, säger Elias Wästberg, kommunikationschef på Lernia.

Kampanjen har gjorts av Lernia tillsammans med Juno PR. Frågorna bygger på forskning om hur man optimerar förutsättningarna för kärlek och har tagits fram i samarbete med relationspsykologen Anna Bennich Karlstedt. De kan ses som en uppföljning till viralfenomenet 36 Questions That Lead To Love men med inriktning på vänskap istället. Grundtanken för kampanjen och i uppbyggnaden av frågorna är att alla parter ska känna sig sedda, förstådda och accepterade vilket är en grundbult i relationer.

Vänskapsband på jobb och utbildningar är nyckeln till minskat utanförskap. SFI är en oerhört viktig del för att få till detta, men vi har alla ett ansvar för en fungerande integration, säger Elias Wästberg, kommunikationschef Lernia.

Interaktion För Svenskar (IFS) finns på www.lernia.se/ifs och som arbetsgivare kan man också beställa en kortlek med frågorna till sin arbetsplats. De 36 frågorna har i ett experiment testats på åtta främlingar - resultatet finns i en film som sprids i samband med kampanjen. Här finns filmen och pressbilder:

Arbetsgrupp

Lernia:

Elias Wästberg, kommunikationschef

Katarina Devell, varumärkesansvarig

Juno:

Per Frykebrant, kundansvarig

Caroline Jungsand, senior rådgivare

Ellinor Irving, senior rådgivare

Camilla Söderlund, operativ projektledare

Filmproduktion:

Litka Film

* Diverse workplaces and interethnic friendship formation – A multilevel comparison across 21 OECD countries: https://www.gu.se/forskning/publikation?publicationId=204338

** Expat Insider 2017: https://cms-internationsgmbh.netdna-ssl.com/cdn/file/2017-09/Expat_Insider_2017_The_InterNations_Survey.pdf

Om Interaktion För Svenskar (IFS)

Interaktion För Svenskar (IFS) är en interaktionskurs bestående av 36 frågor framtagna för att optimera förutsättningarna för vänskap. Frågorna tar avstamp i evidensbaserad forskning och ska hjälpa svenskarna på traven att bli världsbäst på att knyta nya vänskaper. Läs mer på www.lernia.se/ifs

Om Anna Bennich Karlstedt

Anna Bennich Karlstedt är leg psykolog och psykoterapeut med många års erfarenhet inom relationer, arbetsmiljö och kommunikation. Hon arbetar i sin verksamhet främst med hälsofrågor och att skapa hållbara relationer. Anna har vid två tillfällen (2014 och 2016) nominerats till Stora Psykologpriset.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd i Demoskops telefonrekryterade OnlinePanel, baserat på ett slumpmässigt urval bland allmänheten 18 år och uppåt. Totalt genomfördes 1 800 intervjuer under perioden 27 mars - 6 april 2018.

36 frågor som leder till vänskap

De 36 frågorna som leder till vänskap bygger på forskning från psykologen Arthur Aron och hans frågor som är optimerade för intimitet och kärlek. Lernia har tillsammans med psykologen Anna Bennich Karlstedt anpassat dessa till att istället leda till vänskap. Frågorna ska ställas i kronologisk ordning, från 1 till 36. Frågorna kan ställas på en och samma gång eller delas upp i sex olika sittningar. Varje block representerar en sittning.

BLOCK 1

1. Om du fick träffa en känd person, vem skulle det vara?

2. Vilken superkraft skulle du vilja ha?

3. Är du en mail- eller telefonperson? Varför?

4. När trivs du som bäst på ett jobb eller en utbildning?

5. När skrattade du högt senast?

6. Vad skulle du välja att vara, jättesmart eller jättesnygg?

BLOCK 2

7. När känner du dig bortskämd?

8. Nämn minst en egenskap du uppskattar hos den du pratar med.

9. När grät du senast? Varför?

10. Vad från dina föräldrar vill du inte föra vidare till dina barn?

11. Berätta om en tidigare jobb- eller utbildningserfarenhet och vad du gillade och inte gillade med den.

12. Vad skulle du egentligen vilja sluta göra?

BLOCK 3

13. Tror du på liv efter döden?

14. Om du inte kände några begränsningar, vad skulle du vilja göra imorgon?

15. Vad är du mest stolt över i ditt liv?

16. Nämn den viktigaste egenskapen hos en vän.

17. När var du riktigt lycklig senast?

18. Berätta om ett jobbigt minne.

BLOCK 4

19. Vad önskar du att du hade mer tid till?

20. Har du avslutat en vänskap någon gång?

21. Vad är trygghet för dig?

22. Ge den du pratar med tre komplimanger.

23. Berätta om dina första skolår, vem var du och hur har det påverkat dig?

24. Vem har du bäst relation till i din familj?

BLOCK 5

25. Beskriv hur den du pratar med upplever dig som person.

26. Avsluta meningen ”Jag önskar att jag hade någon jag kunde dela…”

27. Vad skulle du vilja börja varje dag med?

28. Berätta för den du pratar med vad ditt första intryck av hen var.

29. Vad gör dig generad?

30. Blir du besvärad när folk visar starka känslor?

BLOCK 6

31. Vilken av sakerna du äger tycker du mest om?

32. Bör man diskutera privata saker som kärlek, politik och pengar med kollegor/klasskamrater?

33. Hade du ett favoritgosedjur/leksak som barn? Berätta om det.

34. Beskriv en relation till en familjemedlem som du önskar var bättre.

35. Vem som inte lever längre saknar du mycket?

36. Be den du pratar med berätta om hens tre bästa tips för att leva ett lyckligt liv.

Bonus: Titta in i varandras ögon i 60 sekunder utan att titta bort.

IFS miljön och loggan
Bild på första interaktionsparet i Lernias IFS filmer
Bild på andra interaktionsparet i Lernias IFS filmer
Bild på tredje interaktionsparet i Lernias IFS filmer
Pressbild Elias Wästberg
Bild på interaktionsmiljön i IFS filmerna från Lernia
Bild på fjärde interaktionsparet i Lernias IFS filmer

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Lernia utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Lernia bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Abonnera på våra pressmeddelanden.