TU - Medier i Sverige

Ny kampanj om mediers trovärdighet

Dela

I dag inleder mediehusens branschorganisation TU en ny treårig kampanj om mediernas trovärdighet, pressetik och systemet med ansvarig utgivare. Kampanjen startar med debattartiklar och annonser i dagstidningar över hela landet.

”Var femte svensk nyhetskonsument misstror medierna. Därför drar TU igång en informationskampanj för att lyfta fram hur medierna arbetar journalistiskt”, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige.

Branschorganisationen TU:s nya kampanj är planerad att pågå i tre år. Det första steget tas i dag med tre olika annonser. Annonserna har rubriker som ”Vi vägrar avpixla”, ”Pixlat av hänsyn” och ”Vi dömer inte, vi pixlar”.

Budskapet handlar om att ansvariga medier sällan sätter ut namn och bild på brottsmisstänkta personer. Men också om skälet till det. Om att det är brottet som är nyheten och inte vilken religion, sexualitet eller politisk åsikt som den misstänkte har. Annonserna handlar också om att ta ansvar i nyhetsarbetet. Om hänsynen till de omtalade. Men inte bara till dem, utan även till deras barn och familjer.

”Mediernas trovärdighet har ifrågasatts förr. Men med en stor skillnad. Tidigare har misstroendet baserats på att allmänheten ville se en ökad hänsyn från pressen. I dag önskar många motsatsen. Medierna misstänks ibland för att mörka, att inte berätta sanningen”, säger Jeanette Gustafsdotter.

Nästa steg i informationskampanjen tas senare i vår. Då handlar det om att belysa systemet med ansvarig utgivare. Dessutom kommer TU att presentera en ny enkätstudie om fejknyheter och trovärdighet.

”En del av misstron grundar sig på okunskap. Därför måste vi bli ännu bättre på att förklara hur ansvariga medier arbetar och varför vi gör på vissa sätt”, säger Jeanette Gustafsdotter.

Annonser och annat informationsmaterial anpassat för digitala kanaler och sociala medier kommer också att presenteras inom kort. Dessutom kommer kampanjen att uppmärksammas under Almedalsveckan i Visby och på bokmässan i Göteborg.

”Vi kompromissar aldrig när det gäller journalistikens kärnuppdrag. Vi ska fortsätta att vara källkritiska, redovisa fakta, granska kritiskt och hålla hög relevans. Och vi dömer inte, vi pixlar hellre”, säger Jeanette Gustafsdotter.

Annonserna finns att ladda ner på TU:s sajt. Länk här>> Där finnas allt material om kampanjen samlat.

Annonsproduktion: TU/Jamendåså

Kontakt:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 66, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

TU, Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, 104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: 08-692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Kontakter

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00http://www.tu.se

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Medlemsföretagen ger ut morgon-, kvälls- och gratistidningar, sänder tv och radio, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

 

Följ TU - Medier i Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

Litet antal personer står bakom näthatet mot journalister28.6.2018 08:50Pressmeddelande

Nästan varannan tidningsjournalist som nämns i kommentarerna på sajterna Avpixlat, Flashback, Nordfront och Samhällsnytt nämns i sammanhang som också uttrycker hat, hot och kränkningar. Det visar en ny rapport som Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) gjort på uppdrag av branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Rapporten visar också att det är en mycket liten grupp personer som sprider en stor mängd av näthatet mot journalister.

Så utvecklades morgonpressens annonsintäkter under årets första kvartal9.5.2018 14:00Pressmeddelande

Landsortspressens digitala annonsintäkter ökade med 2,5 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Under samma period minskade storstadspressens, det vill säga morgontidningar utgivna i Stockholm, Göteborg och Malmö, digitala annonsintäkter med lite drygt 9 procent. Det betyder att morgonpressens sammanlagda digitala annonsintäkter sjönk med cirka 4 procent, enligt den nya annonsstatistik som branschorganisationen TU – Medier i Sverige presenterar i dag. Statistiken bygger på jämförbara titlar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum