Ny kampanj om mediers trovärdighet

I dag inleder mediehusens branschorganisation TU en ny treårig kampanj om mediernas trovärdighet, pressetik och systemet med ansvarig utgivare. Kampanjen startar med debattartiklar och annonser i dagstidningar över hela landet.

”Var femte svensk nyhetskonsument misstror medierna. Därför drar TU igång en informationskampanj för att lyfta fram hur medierna arbetar journalistiskt”, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige.

Branschorganisationen TU:s nya kampanj är planerad att pågå i tre år. Det första steget tas i dag med tre olika annonser. Annonserna har rubriker som ”Vi vägrar avpixla”, ”Pixlat av hänsyn” och ”Vi dömer inte, vi pixlar”.

Budskapet handlar om att ansvariga medier sällan sätter ut namn och bild på brottsmisstänkta personer. Men också om skälet till det. Om att det är brottet som är nyheten och inte vilken religion, sexualitet eller politisk åsikt som den misstänkte har. Annonserna handlar också om att ta ansvar i nyhetsarbetet. Om hänsynen till de omtalade. Men inte bara till dem, utan även till deras barn och familjer.

”Mediernas trovärdighet har ifrågasatts förr. Men med en stor skillnad. Tidigare har misstroendet baserats på att allmänheten ville se en ökad hänsyn från pressen. I dag önskar många motsatsen. Medierna misstänks ibland för att mörka, att inte berätta sanningen”, säger Jeanette Gustafsdotter.

Nästa steg i informationskampanjen tas senare i vår. Då handlar det om att belysa systemet med ansvarig utgivare. Dessutom kommer TU att presentera en ny enkätstudie om fejknyheter och trovärdighet.

”En del av misstron grundar sig på okunskap. Därför måste vi bli ännu bättre på att förklara hur ansvariga medier arbetar och varför vi gör på vissa sätt”, säger Jeanette Gustafsdotter.

Annonser och annat informationsmaterial anpassat för digitala kanaler och sociala medier kommer också att presenteras inom kort. Dessutom kommer kampanjen att uppmärksammas under Almedalsveckan i Visby och på bokmässan i Göteborg.

”Vi kompromissar aldrig när det gäller journalistikens kärnuppdrag. Vi ska fortsätta att vara källkritiska, redovisa fakta, granska kritiskt och hålla hög relevans. Och vi dömer inte, vi pixlar hellre”, säger Jeanette Gustafsdotter.

Annonserna finns att ladda ner på TU:s sajt. Länk här>> Där finnas allt material om kampanjen samlat.

Annonsproduktion: TU/Jamendåså

Kontakt:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 66, jeanette.gustafsdotter@tu.se

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !