Ny kampanj stärker handelns arbete med att förebygga smittspridning

Efter en lång period med kraftigt minskade kundflöden börjar försäljningen i många butiker sakta komma tillbaka. En ny undersökning visar att kunderna förväntar sig att handeln vidtar åtgärder för att förebygga smittspridning. För att stötta handlare lanseras kampanjen ”Välkommen in – din handling gör skillnad”.
Fack och arbetsgivare står bakom film- och informationskampanjen "Välkommen in - din handling gör skillnad"

Enligt en ny Sifo-undersökning som Svensk Handel har beställt handlar nästan varannan kund (47 %) just nu mindre i fysiska butiker än vad de gjorde innan coronapandemin bröt ut.

De främsta orsakerna är att de inte vill riskera att smittas av viruset, samt att många tolkar Folkhälsomyndighetens riktlinjer som att de inte borde besöka butiker. Det handlar framförallt om de som är över 70 år.

Slussning och golvmarkeringar uppskattas

9 av 10 kunder tycker att det är viktigt att handlarna agerar för att undvika smittspridning. Slussning av kunder för att undvika trängsel, avståndsmarkeringar i golvet och att erbjuda kontaktlösa betalningar är exempel på åtgärder som kunderna uppskattar.

– Att försäljningen så snart som möjligt återhämtar sig är avgörande för många butikers överlevnad. När handeln nu välkomnar kunderna tillbaka är det viktigt att handelns företag fortsätter att ta sitt viktiga samhällsansvar att förebygga smittspridning, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Nästan 6 av 10 kunder (57 %) anser att handeln har vidtagit tillräckliga åtgärder för att möjliggöra för kunder att hålla avstånd när de handlar i butik. Samtidigt svarar lite drygt var tionde kund (13 %) att butikernas åtgärder har varit otillräckliga.

Butiker kan beställa skylt- och informationsmaterial

Kampanjen ”Välkommen in – din handling gör skillnad” är ett samarbete mellan Svensk Handel och Handelsanställdas förbund där butikerna kan beställa skyltar, knappar och informationsmaterial som de kan använda i butiken. Kampanjen innehåller också en kort film som nu sprids i sociala medier.

– Genom gedigen information och tydlig kommunikation vill vi bidra till att skapa trygga handelsplatser för såväl anställda som kunder. Vi vill betona vikten av att vi alla tar ett gemensamt ansvar när vi besöker butiker, säger Katarina Kempe, kommunikationschef på Svensk Handel.

Undersökningen genomfördes den 25-28 maj och besvarades av 1 109 personer.