Business Wire

Ny kampanj ”The Future Is Ours” vill se millenniegenerationen vid förhandlingsbordet när utsläppstak sätts för koldioxid - stöttas av unga aktivister, nobelpristagare, skådespelare och företagsledare

17.11.2016 21:23 | Business Wire

Dela

Samtidigt som den viktiga klimatkonferensen COP22 i Marrakech avslutas denna vecka, stöder en högprofilerad grupp med unga aktivister, nobelpristagare, prisbelönta skådespelare och företagsledare, inklusive Olov Amelin, chef för Nobelmuseet i Stockholm; Frank Wilczek, nobelpristagare i fysik; Jose Ramos-Horta, tidigare president i Östtimor som tilldelats Nobels fredspris; Paul Polman, VD för Unilever; Natalie Samarasinghe, direktör för UN Association UK;Gunter Pauli,  författare till ”The Blue Economy”skådespelaren Kristin Scott Thomas; Golden Globe-vinnaren Oscar Isaac; Sigurlina Ingvarsdottir, seniorproducent Star Wars Battlefront; gymnasieeleven Victoria Barrett, som just nu stämmer den amerikanska staten för att ha försummat klimatförändringarna; Parag Khanna docent på Lee Kuan Yew School och författare, Connectography; Xavier Niel, grundare av School 42 för kodare; Idriss Aberkane, entreprenör och akademiker; Mathilde Imer, medgrundare av CliMates och Warn; Tim O’Reilly, grundare av O'Reilly Media; Jill Filipovic, jurist och författare; och Felix Marquardt grundare av tankesmedjan Youthonomics, den nya kampanjen  The Future Is Ours  som vill att den yngre generationen ska medverka vid viktiga beslut, som utsläppstak för koldioxid.

”Data från Nasa som släpptes tidigare i år visade att de globala yttemperaturerna över land och hav i februari var 1,35 grader Celsius varmare än de varit någon gång sedan 1951”, säger Victoria Barrett. ”Nu är det dags att tänka kreativt på vilken väg vi ska gå. Detta års stora klimatkonferens, COP22, är ett viktigt tillfälle och många ledare inom politiken och näringslivet samt företrädare för det civila samhället verkar vilja engagera sig – men det räcker inte.”

Samtidigt som beslutsfattare samlas på COP22, föreslår  The Future Is Ours  att man fattar beslut om att låta ett nytt symboliskt land delta i kommande COP-möten för att representera alla personer under 30 i hela världen – att jämföra med OS i Rio, då flyktingar fick tävla under egen flagg. En blandning av unga forskare, entreprenörer, aktivister, chefer för intresseorganisationer och politiker skulle bilda delegationen. Detta ”land” skulle ha de rättigheter och skyldigheter som ingår i uppgiften och en proportionerlig roll i debatter och förhandlingar.

Felix Marquardt, grundare av tankesmedjan Youthonomics, säger: ” The Future Is Ours  ser att unga människor är redo för ett globalt system där demokrati förblir ett rättesnöre, men där ett symboliskt land, som det vi har föreslagit som representerar världens unga, tillsammans med nationalstaterna kan ta viktiga beslut på framtida COP-möten. Liksom karaktärerna i Star Wars, bryr sig denna generation inte så mycket om födelseland eller hudfärg, utan snarare om gemensamma värderingar och visioner. Framtiden är deras och det åligger oss alla att se till att deras röster får höras. Så nu är det dags att ge denna #StarWarsGen en verklig plats vid bordet vid alla framtida klimatsamtal.”

Frank Wilczek, amerikansk teoretisk fysiker, matematiker och nobelpristagare, säger: ”Med tanke på att det globala styrelsesättet är starkt beroende av territoriella nationalstater som oundvikligen representerar sina egna nationella intressen, vem representerar då mänskligheten som helhet?”

Stuart McClure, VD på Cylance, tillägger: ”Dagens beslutsfattare kommer att vara döda om 30 år och de måste inse att personer under 30 år har en speciell rättighet och roll i att representera mänsklighetens intressen i vår gemensamma framtid. De måste finnas med vid bordet, inte på åskådarplats, vid diskussioner om taken för koldioxidutsläpp som kommer att påverka deras framtid. Framtiden tillhör oss alla. Låt oss med början nästa år ge millenniegenerationen en reell plats vid förhandlingsbordet på våra återkommande toppmöten.”

Hela listan av undertecknare:

Olov Amelin, chef för Nobelmuseet i Stockholm
Frank Wilczek, nobelpristagare i fysik
José Ramos-Horta, mottagare av Nobels fredspris och tidigare president i Östtimor
Paul Polman, VD för Unilever
Natalie Samarasinghe, direktör för UN Association UK
Kristin Scott Thomas, skådespelare
Stuart McClure, grundare och VD för Cylance
Oscar Isaac, Golden Globe-vinnare och skådespelare i Star Wars - The Force Awakens
Sigurlína Ingvarsdóttir, seniorproducent, Star Wars Battlefront
Victoria Barrett, gymnasieelev som stämmer den amerikanska staten för försummelse av klimatförändringarna
Parag Khanna, docent på Lee Kuan Yew School och författare, Connectography
Xavier Niel, grundare av School 42 för kodare
Idriss Aberkane, entreprenör och akademiker
Felix Marquardt, grundare av tankesmedjan Youthonomics och chef på Cylance International
Camille Eddy, student på NASA:s mikrogravitationsprogram
Kazi Ateea, gymnasieelev och klimatutbildningsaktivist
Jan Philipp Albrecht, talesperson för rättsliga och inrikesfrågor för De Gröna i Europaparlamentet
Emmanuelle Duez, grundare av The Boson Project
Claire Nouvian, grundare av Bloom
Gunter Pauli, författare till ”The Blue Economy”
Mathilde Imer, medgrundare av CliMates och Warn
Tim O’Reilly, grundare av O'Reilly Media
Jill Filipovic, jurist och författare

@_futureisours | #FutureIsOurs
GÅ MED OCH UNDERTECKNA UPPROPET:  http://bit.ly/2ftYSE4

Mer information om The Future Is Ours

The Future is Ours är en ny kampanj som kräver att den yngre generationen, som har högst insats i vår framtid, ska finnas representerad vid förhandlingsbordet i beslutsprocesser inom en rad olika globala frågor. En central grundsats är det absoluta kravet på att generationerna representeras proportionellt i alla livsavgörande beslut. Klimatförändringarna är den mest uppenbara platsen att börja på, eftersom följderna av de politiska beslut som fattas idag kommer att ha en betydande inverkan på unga människors framtid över hela världen. De som just nu sitter i förarsätet är babyboomers, varav de flesta kommer att vara döda om 30 år när konsekvenserna av deras beslut kommer att märkas för de efterlevande.

Som svar på detta kräver The Future is Ours att ett symboliskt land som representerar världens ungdom skapas, för att delta i alla beslutsprocesser inom en rad olika globala frågor.

Denna generation har ett globalt synsätt. Liksom karaktärerna i Star Wars-serien bryr de sig inte så mycket om födelseland eller hudfärg, utan snarare om gemensamma värderingar och visioner. Framtiden är deras och det åligger oss alla att se till att deras röster hörs.

Detta meddelandes ursprungliga källspråkstext är den officiella versionen. Översättningar tillhandahålls endast som ett stöd och skall jämföras med källspråkstexten, vilken är den enda versionen av texten som har rättslig verkan.

Contact information

för  The Future Is Ours
Rebecka Bjelfvenstam Keeling
rebecka@upthereeverywhere.com
+46 721 72 63 04

Om

Business Wire
Business Wire



Följ Business Wire

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste nyheterna från Business Wire

Improve Digital förbättrar målinriktningen för videoannonser med geografiskt baserad teknik från Digital Element14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Digital Element, den ledande leverantören av system för IP-baserad geografisk lokalisering, meddelade idag att Improve Digital, en heltäckande marknadsföringsplattform för utgivare, innehållsleverantörer och sändningsföretag, har valt NetAcuity Edge som system för geografiskt riktad marknadsföring Företagets kunder kan därmed visa rätt annonser, för rätt mottagargrupp, på rätt plats. Tekniken från Digital Element har integrerats i 360 Polaris som är Improve Digitals tekniska full stack-plattform för intäktsgenerering. Plattformen riktar sig till leverantörer av innehåll för video, webb och mobil. Den här programbaserade annonslösningen integrerar en premiumannonsserver plus en plattform på leverantörssidan. Systemet hjälper leverantörer att maximera intäkterna på ett helt transparent sätt. Improve Digital har över 250 mediapartners, och samarbetar med ledande företag inklusive H

Ny rapport från Arthur D. Little belyser möjligheter med 5G för telekomoperatörer10.7.2017 06:00Pressmeddelande

I sin senaste rapport “5G Deployment Models Are Crystallizing”, beskriver Arthur D. Little (ADL) telekomoperatörernas nya möjligheter att främja de affärsekosystem som möjliggörs av nästa generations mobila nätverk. Med de kraftiga ökningar i hastighet och bandbredd som 5G utlovar har tekniken potential att leverera en rad nya upplevelser för konsumenter, till exempel inom områden så som självkörande fordon, augmented reality och virtual reality. ADL har även kunnat konstatera att ett flertal industrier redan organiserar sig i ekosystem för att kollektivt dra nytta av 5G-uppkoppling och den tillhörande infrastrukturen, exempelvis i utrullningen av smarta städer och vid investeringar inom smart tillverkningsindustri (Industri 4.0). Medan 5G-standarden ännu inte fastställts belyser rapporten hur operatörer redan nu gör stora satsningar på det förväntade mobila landskapet. ADL har baserat

MyHeritage lanserar ny omfattande DNA-analys av etnisk härkomst6.6.2017 12:27Pressmeddelande

MyHeritage, den ledande globala destinationen för släktforskning och DNA-testning samt skaparna av den framgångsrika MyHeritage DNA-produkten, tillkännagav idag lanseringen av sin nya och förbättrade etnicitetsuppskattning. Den nya analysen, som utvecklats av företagets vetenskapsteam, ger MyHeritage DNA-kunder en procentbaserad uppskattning av deras etniska ursprung som täcker 42 etniska regioner, många tillgängliga enbart på MyHeritage. Detta utgör den mest omfattande rapporten av sitt slag som finns tillgänglig på marknaden. Denna fascinerande rapport ger användarna en mycket bättre förståelse för vem de är och var deras förfäder kom ifrån. Etnicitetsuppskattningen presenteras i ett originellt och engagerande format, vilket gör det inte bara intressant men också roligt att titta på och dela. Denna Smart News-version använder multimedia. Se den fulla versionen här: http://www.businesswire

Ge dig ut på nya äventyr med Mcdackonline.com, Metzeler och Motorrad & Reisen31.5.2017 11:26Pressmeddelande

Solsken och lediga dagar: den perfekta kombinationen för motorcykelåkare. Innan du sätter dig på motorcykeln och ger dig ut på vägarna under de kommande sommarmånaderna har Mcdackonline.com samlat ett par bra tips – från motorcyklister till motorcyklister, för vid Touring-tävlingen förra året uppmanade Mcdackonline.com, Metzeler und Motorrad & Reisen deltagarna att beskriva sina vackraste motorcykelturer 2016. Många tusen kilometer genom hela Europa har deltagarna kört, till Norge, Luxemburg, Italien, Portugal och ännu längre – de bästa rekommendationerna för reseglada har Mcdackonline.com samlat här. Denna Smart News-version använder multimedia. Se den fulla versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20170531005751/sv/ Ge dig ut på nya äventyr med Mcdackonline.com, Metzeler och Motorrad & Reisen (Photo: Business Wire) Tur 1

International Women’s Forum samlar globala ledare i Stockholm för 2017 års World Cornerstone Conference10.5.2017 17:09Pressmeddelande

Den 17 maj hålls den 15:e årliga International Women’s Forum (IWF) World Cornerstone Conference i Stockholm som samlar över 700 kvinnliga ledare från 40 länder över hela världen för att diskutera världens mest akuta utmaningar. Årets tema, ”A More Sustainable World: Movements & Markets” (En mer hållbar värld: Rörelser och marknader), tittar på hållbarhet ur bredare synvinklar: miljömässiga, sociala och politiska samt effekterna av populism och nationalism, migration och cybersäkerhet. Konferensen är en unik samling av morgondagens globala ledare och påverkare, för att dela kunskap och diskutera dessa problem – och deras lösningar – ur ett globalt kvinnligt perspektiv. “This year’s cutting-edge Cornerstone Conference is remarkable in its relevance and depth of engagement on difficult and timely topics,” said IWF President & Merrill Lynch Managing Director, Teresa Wein

Codeta fullföljer en andra finansieringsrunda på €2.3m10.5.2017 06:16Pressmeddelande

Codeta.com, pionjär inom Live Casino-segmentet, har avslutat sin andra stora finansieringrunda, som ökar kassareserverna med 2,3 miljoner euro. Detta samtidigt som aktören fortsätter att utöka sin spelportfölj och iscensätter nya marknadsföringskampanjer. Finansieringsrundan har väckt stort intresse hos framträdande investerare från hela världen. Av det införskaffade kapitalet, så har Trention AB, som är listat på Nasdaq Stockholm, investerat €1m av dessa. Codeta kommer att använda den utökade kassan för att investera i nya produkter och ny teknik för att ta användarupplevelserna till en ny nivå, samt för att inleda nya, spännande marknadsföringskampanjer och utöka sitt team med nya anställda. Edward Ihre, VD för Codeta: ”Vi är mycket glada över att ha avslutat vår andra stora finansieringsrunda på under ett år. Det visar att investerarnas tro på onlinec

I vårt nyhetsrum kan du läsa de senaste nyheterna, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt nyhetsrum