Business Wire

Ny kampanj ”The Future Is Ours” vill se millenniegenerationen vid förhandlingsbordet när utsläppstak sätts för koldioxid - stöttas av unga aktivister, nobelpristagare, skådespelare och företagsledare

Dela

Samtidigt som den viktiga klimatkonferensen COP22 i Marrakech avslutas denna vecka, stöder en högprofilerad grupp med unga aktivister, nobelpristagare, prisbelönta skådespelare och företagsledare, inklusive Olov Amelin, chef för Nobelmuseet i Stockholm; Frank Wilczek, nobelpristagare i fysik; Jose Ramos-Horta, tidigare president i Östtimor som tilldelats Nobels fredspris; Paul Polman, VD för Unilever; Natalie Samarasinghe, direktör för UN Association UK;Gunter Pauli,  författare till ”The Blue Economy”skådespelaren Kristin Scott Thomas; Golden Globe-vinnaren Oscar Isaac; Sigurlina Ingvarsdottir, seniorproducent Star Wars Battlefront; gymnasieeleven Victoria Barrett, som just nu stämmer den amerikanska staten för att ha försummat klimatförändringarna; Parag Khanna docent på Lee Kuan Yew School och författare, Connectography; Xavier Niel, grundare av School 42 för kodare; Idriss Aberkane, entreprenör och akademiker; Mathilde Imer, medgrundare av CliMates och Warn; Tim O’Reilly, grundare av O'Reilly Media; Jill Filipovic, jurist och författare; och Felix Marquardt grundare av tankesmedjan Youthonomics, den nya kampanjen  The Future Is Ours  som vill att den yngre generationen ska medverka vid viktiga beslut, som utsläppstak för koldioxid.

”Data från Nasa som släpptes tidigare i år visade att de globala yttemperaturerna över land och hav i februari var 1,35 grader Celsius varmare än de varit någon gång sedan 1951”, säger Victoria Barrett. ”Nu är det dags att tänka kreativt på vilken väg vi ska gå. Detta års stora klimatkonferens, COP22, är ett viktigt tillfälle och många ledare inom politiken och näringslivet samt företrädare för det civila samhället verkar vilja engagera sig – men det räcker inte.”

Samtidigt som beslutsfattare samlas på COP22, föreslår  The Future Is Ours  att man fattar beslut om att låta ett nytt symboliskt land delta i kommande COP-möten för att representera alla personer under 30 i hela världen – att jämföra med OS i Rio, då flyktingar fick tävla under egen flagg. En blandning av unga forskare, entreprenörer, aktivister, chefer för intresseorganisationer och politiker skulle bilda delegationen. Detta ”land” skulle ha de rättigheter och skyldigheter som ingår i uppgiften och en proportionerlig roll i debatter och förhandlingar.

Felix Marquardt, grundare av tankesmedjan Youthonomics, säger: ” The Future Is Ours  ser att unga människor är redo för ett globalt system där demokrati förblir ett rättesnöre, men där ett symboliskt land, som det vi har föreslagit som representerar världens unga, tillsammans med nationalstaterna kan ta viktiga beslut på framtida COP-möten. Liksom karaktärerna i Star Wars, bryr sig denna generation inte så mycket om födelseland eller hudfärg, utan snarare om gemensamma värderingar och visioner. Framtiden är deras och det åligger oss alla att se till att deras röster får höras. Så nu är det dags att ge denna #StarWarsGen en verklig plats vid bordet vid alla framtida klimatsamtal.”

Frank Wilczek, amerikansk teoretisk fysiker, matematiker och nobelpristagare, säger: ”Med tanke på att det globala styrelsesättet är starkt beroende av territoriella nationalstater som oundvikligen representerar sina egna nationella intressen, vem representerar då mänskligheten som helhet?”

Stuart McClure, VD på Cylance, tillägger: ”Dagens beslutsfattare kommer att vara döda om 30 år och de måste inse att personer under 30 år har en speciell rättighet och roll i att representera mänsklighetens intressen i vår gemensamma framtid. De måste finnas med vid bordet, inte på åskådarplats, vid diskussioner om taken för koldioxidutsläpp som kommer att påverka deras framtid. Framtiden tillhör oss alla. Låt oss med början nästa år ge millenniegenerationen en reell plats vid förhandlingsbordet på våra återkommande toppmöten.”

Hela listan av undertecknare:

Olov Amelin, chef för Nobelmuseet i Stockholm
Frank Wilczek, nobelpristagare i fysik
José Ramos-Horta, mottagare av Nobels fredspris och tidigare president i Östtimor
Paul Polman, VD för Unilever
Natalie Samarasinghe, direktör för UN Association UK
Kristin Scott Thomas, skådespelare
Stuart McClure, grundare och VD för Cylance
Oscar Isaac, Golden Globe-vinnare och skådespelare i Star Wars - The Force Awakens
Sigurlína Ingvarsdóttir, seniorproducent, Star Wars Battlefront
Victoria Barrett, gymnasieelev som stämmer den amerikanska staten för försummelse av klimatförändringarna
Parag Khanna, docent på Lee Kuan Yew School och författare, Connectography
Xavier Niel, grundare av School 42 för kodare
Idriss Aberkane, entreprenör och akademiker
Felix Marquardt, grundare av tankesmedjan Youthonomics och chef på Cylance International
Camille Eddy, student på NASA:s mikrogravitationsprogram
Kazi Ateea, gymnasieelev och klimatutbildningsaktivist
Jan Philipp Albrecht, talesperson för rättsliga och inrikesfrågor för De Gröna i Europaparlamentet
Emmanuelle Duez, grundare av The Boson Project
Claire Nouvian, grundare av Bloom
Gunter Pauli, författare till ”The Blue Economy”
Mathilde Imer, medgrundare av CliMates och Warn
Tim O’Reilly, grundare av O'Reilly Media
Jill Filipovic, jurist och författare

@_futureisours | #FutureIsOurs
GÅ MED OCH UNDERTECKNA UPPROPET:  http://bit.ly/2ftYSE4

Mer information om The Future Is Ours

The Future is Ours är en ny kampanj som kräver att den yngre generationen, som har högst insats i vår framtid, ska finnas representerad vid förhandlingsbordet i beslutsprocesser inom en rad olika globala frågor. En central grundsats är det absoluta kravet på att generationerna representeras proportionellt i alla livsavgörande beslut. Klimatförändringarna är den mest uppenbara platsen att börja på, eftersom följderna av de politiska beslut som fattas idag kommer att ha en betydande inverkan på unga människors framtid över hela världen. De som just nu sitter i förarsätet är babyboomers, varav de flesta kommer att vara döda om 30 år när konsekvenserna av deras beslut kommer att märkas för de efterlevande.

Som svar på detta kräver The Future is Ours att ett symboliskt land som representerar världens ungdom skapas, för att delta i alla beslutsprocesser inom en rad olika globala frågor.

Denna generation har ett globalt synsätt. Liksom karaktärerna i Star Wars-serien bryr de sig inte så mycket om födelseland eller hudfärg, utan snarare om gemensamma värderingar och visioner. Framtiden är deras och det åligger oss alla att se till att deras röster hörs.

Detta meddelandes ursprungliga källspråkstext är den officiella versionen. Översättningar tillhandahålls endast som ett stöd och skall jämföras med källspråkstexten, vilken är den enda versionen av texten som har rättslig verkan.

Contact information

för  The Future Is Ours
Rebecka Bjelfvenstam Keeling
rebecka@upthereeverywhere.com
+46 721 72 63 04

Om

Business Wire
Business Wire



Följ Business Wire

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

Dropbox erbjuder kraftfulla företagsklassade verktyg till enskilda användare genom Dropbox Professional17.10.2017 16:00Pressmeddelande

Dropbox lanserar idag Dropbox Professional, en ny produkt som introducerar företagsklassade verktyg till enskilda användare som vill lagra, dela och spåra arbete från en enda säker plats. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20171017006404/sv/ Dropbox Professional är utformat för att tillgodose behoven hos frilansare – en redan stor grupp som förväntas växa till 47,6 miljoner år 2022 [1]. Det nya erbjudandet för samman de mest populära lösningarna för lagring, delning och support från Dropbox med nya sätt att presentera arbetet så att användaren kan visa upp sin kreativitet på bästa möjliga sätt. ”Arbetet blir mer flytande efterhand som omfattningen av de projekt som frilansare kan åta sig växer” säger Todd Jackson, produktchef på Dropbox. ”

Den ekonomiska effekten av Nord Stream 2 – analys av Arthur D. Little4.10.2017 07:00Pressmeddelande

En nyligen genomförd studie av Arthur D. Little (ADL) – “The economic impact on Europe of the Nord Stream 2 Project” – analyserar de ekonomiska konsekvenserna för EU av det pågående projektet att anlägga två nya rörledningar från Ryssland till Tyskland. Studien uppskattar att det totala värdet av rörledningarna uppgår till €5,15 miljarder. Det kommer att skapa 31,000 heltidsarbeten inom EU över de 5 år som projektet pågår. Dessa omfattar flera industrisektorer. BNP ökar med €2,25 miljarder. Det totala ekonomiska bidraget till Sveriges ekonomi från Nord Stream 2 uppgår till €300 miljoner (SEK 2,7 miljarder). Detta 1,700 heltidsarbeten i Sverige över fem års tid och ökar Sveriges BNP med €160 miljoner (SEK 1,5 miljarder). Nord Stream 2 är ett stort infrastrukturprojekt för naturgastransport genom Östersjön som kommer att öka transportkapaciteten till Europa med 55 milja

Londons Metropolitan Police Service väljer Box för molnbaserad innehållshantering för 50 000 medarbetare5.9.2017 09:00Pressmeddelande

Box, Inc. (NYSE: BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, meddelade idag att Londons Metropolitan Police Service (the Met) går över till Box. Polismyndigheten, som har Greater London med 8,6 miljoner invånare som arbetsområde, kommer ha upp till 50 000 användare inom hela organisationen för molnbaserad innehållshantering som ett steg på vägen mot digitalt polisarbete. – Det är mitt jobb att leverera digital omvandling på the Met och förse våra chefer och medarbetare med den bästa tekniken för att förbättra servicen och brottsbekämpningen i. Genom att välja Box omvandlar vi hur vi alla får åtkomst till innehåll, vilket gör oss mycket mer effektiva, något som är av allra största vikt i arbetet med brottsbekämpning, säger Angus McCallum, Chief Information Officer på the Met. – The Met är den största polisstyrkan i Storbritannien. Genom att välja Box ger the M

Nu ännu enklare att hitta rätt däck! Mcdackonline.com – nya funktioner och modern design, optimerad för mobil visning4.9.2017 15:27Pressmeddelande

Mcdackonline.com har genomgått en “ansiktslyftning” samtidigt som sökfunktion och produktsortiment utvidgats. Den nya utseendet på webbplatsen ger bättre överblick och erbjuder dessutom nya användarvänliga funktioner som gör köp online hos Mcdackonline.com ännu bekvämare. Eftersom allt fler besökare använder mobila enheter när de handlar på motorcykeldäck, (som drivs av Europas största webbutik för däck, Delticom), så är den uppdaterade sidan responsivt utformad och därför optimerad för visning på smartphones och surfplattor. Responsivt utformade webbsidor anpassar sig automatiskt till storleken på aktuell skärm, så att hela innehållet ses tydligt också på mindre skärmar. Det är nu väldigt enkelt att söka efter passande motorcykeldäck. Du hittar nu ett urval tillåtna fram- och bakdäck direkt i sökfönstret genom att antingen filtrera på däckdimension eller – och det är alldeles nytt – motor

Idag lanserar tech21 sin nya kollektion av mobilskydd designade för Samsung Galaxy Note8.23.8.2017 17:31Pressmeddelande

Tech21 lanserar idag en ny kollektion mobilskal och skärmskydd för Samsung Galaxy Note8. Mobilskydden är utformade av unika och patenterade material för att garantera det mest effektiva fallskyddet på marknaden. Denna Smart News-version använder multimedia. Se den fulla versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20170823005890/sv/ Evo Tactical for Samsung Galaxy Note8 (Foto: Business Wire) Tech21s produkter är alla designade för att skydda, fall efter fall. För att på bästa sätt göra detta, använder tech21 vetenskapligt testade material som alla genomgår rigorösa tester framtagna i samarbete med National Physical Laboratory (NPL). Tech21s mobilskydd falltestas 20 gånger för att säkerställa hållbarhet och långvarigt skydd mot de många olika smällarna och tappen mobilen är med om varje dag. Den nya serien av produkter innehåller:

Improve Digital förbättrar målinriktningen för videoannonser med geografiskt baserad teknik från Digital Element14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Digital Element, den ledande leverantören av system för IP-baserad geografisk lokalisering, meddelade idag att Improve Digital, en heltäckande marknadsföringsplattform för utgivare, innehållsleverantörer och sändningsföretag, har valt NetAcuity Edge som system för geografiskt riktad marknadsföring Företagets kunder kan därmed visa rätt annonser, för rätt mottagargrupp, på rätt plats. Tekniken från Digital Element har integrerats i 360 Polaris som är Improve Digitals tekniska full stack-plattform för intäktsgenerering. Plattformen riktar sig till leverantörer av innehåll för video, webb och mobil. Den här programbaserade annonslösningen integrerar en premiumannonsserver plus en plattform på leverantörssidan. Systemet hjälper leverantörer att maximera intäkterna på ett helt transparent sätt. Improve Digital har över 250 mediapartners, och samarbetar med ledande företag inklusive H

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum