Business Wire

Ny kampanj ”The Future Is Ours” vill se millenniegenerationen vid förhandlingsbordet när utsläppstak sätts för koldioxid - stöttas av unga aktivister, nobelpristagare, skådespelare och företagsledare

Dela

Samtidigt som den viktiga klimatkonferensen COP22 i Marrakech avslutas denna vecka, stöder en högprofilerad grupp med unga aktivister, nobelpristagare, prisbelönta skådespelare och företagsledare, inklusive Olov Amelin, chef för Nobelmuseet i Stockholm; Frank Wilczek, nobelpristagare i fysik; Jose Ramos-Horta, tidigare president i Östtimor som tilldelats Nobels fredspris; Paul Polman, VD för Unilever; Natalie Samarasinghe, direktör för UN Association UK;Gunter Pauli,  författare till ”The Blue Economy”skådespelaren Kristin Scott Thomas; Golden Globe-vinnaren Oscar Isaac; Sigurlina Ingvarsdottir, seniorproducent Star Wars Battlefront; gymnasieeleven Victoria Barrett, som just nu stämmer den amerikanska staten för att ha försummat klimatförändringarna; Parag Khanna docent på Lee Kuan Yew School och författare, Connectography; Xavier Niel, grundare av School 42 för kodare; Idriss Aberkane, entreprenör och akademiker; Mathilde Imer, medgrundare av CliMates och Warn; Tim O’Reilly, grundare av O'Reilly Media; Jill Filipovic, jurist och författare; och Felix Marquardt grundare av tankesmedjan Youthonomics, den nya kampanjen  The Future Is Ours  som vill att den yngre generationen ska medverka vid viktiga beslut, som utsläppstak för koldioxid.

”Data från Nasa som släpptes tidigare i år visade att de globala yttemperaturerna över land och hav i februari var 1,35 grader Celsius varmare än de varit någon gång sedan 1951”, säger Victoria Barrett. ”Nu är det dags att tänka kreativt på vilken väg vi ska gå. Detta års stora klimatkonferens, COP22, är ett viktigt tillfälle och många ledare inom politiken och näringslivet samt företrädare för det civila samhället verkar vilja engagera sig – men det räcker inte.”

Samtidigt som beslutsfattare samlas på COP22, föreslår  The Future Is Ours  att man fattar beslut om att låta ett nytt symboliskt land delta i kommande COP-möten för att representera alla personer under 30 i hela världen – att jämföra med OS i Rio, då flyktingar fick tävla under egen flagg. En blandning av unga forskare, entreprenörer, aktivister, chefer för intresseorganisationer och politiker skulle bilda delegationen. Detta ”land” skulle ha de rättigheter och skyldigheter som ingår i uppgiften och en proportionerlig roll i debatter och förhandlingar.

Felix Marquardt, grundare av tankesmedjan Youthonomics, säger: ” The Future Is Ours  ser att unga människor är redo för ett globalt system där demokrati förblir ett rättesnöre, men där ett symboliskt land, som det vi har föreslagit som representerar världens unga, tillsammans med nationalstaterna kan ta viktiga beslut på framtida COP-möten. Liksom karaktärerna i Star Wars, bryr sig denna generation inte så mycket om födelseland eller hudfärg, utan snarare om gemensamma värderingar och visioner. Framtiden är deras och det åligger oss alla att se till att deras röster får höras. Så nu är det dags att ge denna #StarWarsGen en verklig plats vid bordet vid alla framtida klimatsamtal.”

Frank Wilczek, amerikansk teoretisk fysiker, matematiker och nobelpristagare, säger: ”Med tanke på att det globala styrelsesättet är starkt beroende av territoriella nationalstater som oundvikligen representerar sina egna nationella intressen, vem representerar då mänskligheten som helhet?”

Stuart McClure, VD på Cylance, tillägger: ”Dagens beslutsfattare kommer att vara döda om 30 år och de måste inse att personer under 30 år har en speciell rättighet och roll i att representera mänsklighetens intressen i vår gemensamma framtid. De måste finnas med vid bordet, inte på åskådarplats, vid diskussioner om taken för koldioxidutsläpp som kommer att påverka deras framtid. Framtiden tillhör oss alla. Låt oss med början nästa år ge millenniegenerationen en reell plats vid förhandlingsbordet på våra återkommande toppmöten.”

Hela listan av undertecknare:

Olov Amelin, chef för Nobelmuseet i Stockholm
Frank Wilczek, nobelpristagare i fysik
José Ramos-Horta, mottagare av Nobels fredspris och tidigare president i Östtimor
Paul Polman, VD för Unilever
Natalie Samarasinghe, direktör för UN Association UK
Kristin Scott Thomas, skådespelare
Stuart McClure, grundare och VD för Cylance
Oscar Isaac, Golden Globe-vinnare och skådespelare i Star Wars - The Force Awakens
Sigurlína Ingvarsdóttir, seniorproducent, Star Wars Battlefront
Victoria Barrett, gymnasieelev som stämmer den amerikanska staten för försummelse av klimatförändringarna
Parag Khanna, docent på Lee Kuan Yew School och författare, Connectography
Xavier Niel, grundare av School 42 för kodare
Idriss Aberkane, entreprenör och akademiker
Felix Marquardt, grundare av tankesmedjan Youthonomics och chef på Cylance International
Camille Eddy, student på NASA:s mikrogravitationsprogram
Kazi Ateea, gymnasieelev och klimatutbildningsaktivist
Jan Philipp Albrecht, talesperson för rättsliga och inrikesfrågor för De Gröna i Europaparlamentet
Emmanuelle Duez, grundare av The Boson Project
Claire Nouvian, grundare av Bloom
Gunter Pauli, författare till ”The Blue Economy”
Mathilde Imer, medgrundare av CliMates och Warn
Tim O’Reilly, grundare av O'Reilly Media
Jill Filipovic, jurist och författare

@_futureisours | #FutureIsOurs
GÅ MED OCH UNDERTECKNA UPPROPET:  http://bit.ly/2ftYSE4

Mer information om The Future Is Ours

The Future is Ours är en ny kampanj som kräver att den yngre generationen, som har högst insats i vår framtid, ska finnas representerad vid förhandlingsbordet i beslutsprocesser inom en rad olika globala frågor. En central grundsats är det absoluta kravet på att generationerna representeras proportionellt i alla livsavgörande beslut. Klimatförändringarna är den mest uppenbara platsen att börja på, eftersom följderna av de politiska beslut som fattas idag kommer att ha en betydande inverkan på unga människors framtid över hela världen. De som just nu sitter i förarsätet är babyboomers, varav de flesta kommer att vara döda om 30 år när konsekvenserna av deras beslut kommer att märkas för de efterlevande.

Som svar på detta kräver The Future is Ours att ett symboliskt land som representerar världens ungdom skapas, för att delta i alla beslutsprocesser inom en rad olika globala frågor.

Denna generation har ett globalt synsätt. Liksom karaktärerna i Star Wars-serien bryr de sig inte så mycket om födelseland eller hudfärg, utan snarare om gemensamma värderingar och visioner. Framtiden är deras och det åligger oss alla att se till att deras röster hörs.

Detta meddelandes ursprungliga källspråkstext är den officiella versionen. Översättningar tillhandahålls endast som ett stöd och skall jämföras med källspråkstexten, vilken är den enda versionen av texten som har rättslig verkan.

Contact information

för  The Future Is Ours
Rebecka Bjelfvenstam Keeling
rebecka@upthereeverywhere.com
+46 721 72 63 04

Om

Business Wire
Business Wire



Följ Business Wire

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Business Wire

Insulet startar direktverksamhet för sin produktlinje Omnipod® Insulin Management System i Europa2.7.2018 04:30Pressmeddelande

Insulet Corporation (NASDAQ:PODD) (Insulet eller Företaget), marknadsledare inom slanglös insulinpumpsteknik med sitt Omnipod® Insulin Management System (Omnipod System), meddelar i dag att företaget startar direkt kommersiell verksamhet i Europa för försäljning, distribution, kundsupport och produktservice för sitt Omnipod System med start 1 juli. Insulet har etablerat ett särskilt kundtjänstteam, vars uppgift är att ge företagets stora europeiska kundbas förstklassig support. ”Vi är stolta över att ge direkt support till personer med diabetes över hela Europa i dag och i framtiden”, säger Patrick Sullivan, styrelseordförande och koncernchef. ”Vi har ett väl sammansatt team på plats vars enda fokus är att ge kunderna en exceptionell upplevelse och vi är mycket angelägna om att införa skräddarsydd innovation till de lokala europeiska marknaderna.” Sedan juli 2017, då Insulet annonserade sin avsikt att starta distribution, försäljning, marknadsföring, utbildning och support för Omnipod

President Obama kommer till Europa för att tala på Nordic Business Forum21.6.2018 07:58Pressmeddelande

President Obama kommer att resa till Europa för att delta på Nordic Business Forum i Helsingfors den 26–27 september 2018. Obama kommer att tala till en av de största publikerna i Norden och avrunda tvådagarskonferensen med den avslutande konversationen. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20180621005424/sv/ Europe’s leading business and leadership conference brings President Obama to Helsinki, Finland to speak to business executives and owners. (Photo: Business Wire) Aslak de Silva, VD för Nordic Business Forum: ”Vi är utan tvekan ärade att få vara värd för Obama - men detta ögonblick tillhör verkligen vår publik och Norden som helhet. Det kommer att bli oförglömligt. " Ville Saarikalle, ansvarig för Speaker Relations på Nordic Business Forum: "President Obama är en av de mest anmärkningsvärda ledarna för sin tid. Hans livsresa är unik: från blygsamma förhållanden till president i USA. Det är verkligen en

Box presenterar Box Zones med lagringsmöjligheter i flera regioner24.5.2018 09:00Pressmeddelande

Idag på Box World Tour Europe presenterade Box (NYSE:BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, sitt flaggskepp Box Zones med stöd för flera regioner som ger kunderna möjlighet att lagra data och samarbeta smidigt i Box alla befintliga sju zoner, allt från en enda Box-instans. Box Zones lanserades första gången 2016 och bröt ny mark inom molnbaserad innehållshantering när kunderna fick möjlighet att lagra sina data i valfri region för första gången. Idag står företag inför en situation med nya och alltmer komplexa globala regler och efterlevnad. Box gör det möjligt för företag att ha ännu bättre kontroll över sin datahemvist samtidigt som användarna har en helt friktionsfri samarbetsupplevelse oavsett var de arbetar. "Branschen har aldrig haft ett högre tempo och samtidigt gör regelförändringar som dataskyddsförordningen och den ständigt föränderliga säkerhetsmiljön det ännu mer komplext, och det blir allt svårare att skapa en digital arbetsplats där anställda får den

Fujitsu väljer Box för att stärka samarbetet på sin interna globala kommunikationsplattform9.5.2018 01:00Pressmeddelande

Box, Inc. (NYSE:BOX), en ledande aktör inom molnbaserad innehållshantering, meddelar idag att Fujitsu har valt att implementera Box som samarbetsverktyg på sin globala kommunikationsplattform, för att stärka samarbetet mellan sin personal, kunder och leverantörer. Box har redan lanserats till 80 000 anställda i Japan och implementeras nu (sedan december 2017) globalt för all personal. Fujitsu främjar intern kommunikation med hjälp av den senaste tekniken, och det gör det möjligt för de anställda att arbeta från vilken plats som helst och via vilken enhet som helst. Fujitsu har valt Box för att stärka samarbetet mellan intern personal och kunder, och för säker delning av innehåll med personer utanför företaget. Fujitsus globala kommunikationsplattform använder Microsofts Office 365 för kommunikations- och kunskapsutbyte mellan företagen i gruppen. Fujitsu har valt Box, som är integrerat med Office 365, för molnbaserad innehållshantering i en säker miljö som möjliggör förbättrat samarbet

Usabilla B.V.: Hur användarfeedback hjälper BSH Home Appliances AB att bli mer kundcentrerad3.5.2018 07:05Pressmeddelande

Usabilla B.V. (www.usabilla.com) är stolta över att ha blivit utvalda av BSH Home Appliances AB, med bl.a. Bosch, Siemens och Neff som varumärken, till företagets Voice of Customer-lösning, för att samla in användarfeedback i realtid på deras webbplatser. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: https://www.businesswire.com/news/home/20180503005023/sv/ BSH Home Appliances AB, den största tillverkaren av hushållsapparater i Europa och ett av världens ledande företag inom branschen, har implementerat Usabilla som sin Voice of Customer-lösning. För att stödja sin kundcentrerade strategi, har BSH Home Appliances AB valt att samla in feedback i realtid från sina webbplatsbesökare. Enligt Torbjörn Persson, Webb Manager på BSH Home Appliances AB: "Usabilla kommer att stödja vår kundfokuserade strategi i och med att vi kan samla in data i realtid från våra kunder, vilket utgör grunden för att optimera våra digitala kanaler och förbättra kundupplevelsen fort

Digital Element ingår samarbete med Discovery Inc. för att förbättra noggrannheten i företagets videorättigheter med hjälp av system som baseras på geografiska data25.4.2018 07:00Pressmeddelande

Digital Element, den ledande leverantören av system för IP-geografisk lokalisering, meddelade idag att det globala mediaföretaget, Discovery Inc., har börjat använda NetAcuity för hyperlokal IP-geografisk lokalisering. Syftet är att se till att rätt personer ser rätt innehåll samt att uppfylla de geografiska rättigheter som gäller i Europa. Discovery har över tre miljarder tittare globalt i över 220 länder och områden och erbjuder många ledande TV-kanaler inklusive Eurosport, Discovery Channel, Animal Planet med flera. Varumärket är välkänt internationellt och når tittare med digitala program från bland annat Group Nine Media, Discovery VR och Eurosport Player. Europeiska telekommunikationsföretag arbetar ofta över flera områden och distribuerar IP-adresser till flera regioner. Hanteringen av geografiska TV-rättigheter kan därmed bli komplicerad. Genom NetAcuity som är Digital Elements IP Intelligence-lösning kan Discovery identifiera tittarnas exakta geografiska plats och tillåta åtko

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum