Ny kampanj visar hur den svenska skogen tystnar

Den biologiska mångfalden i skogen är i akut kris. Artrika skogar kalavverkas i stor utsträckning och ersätts av artfattiga skogsplanteringar. Därför startar Naturskyddsföreningen nu kampanjen “Tyst skog” med målet att nyansera bilden av tillståndet i den svenska skogen.

– I snart 30 år har den svenska skogspolitiken baserats på frihet under ansvar, där det varit meningen att miljö och produktion ska väga lika tungt. Resultatet är dock att den biologiska mångfalden i skogen hamnat i en akut kris. Trots att förbättringar har skett de senaste decennierna är läget fortsatt allvarligt eftersom livsmiljöer för känsliga arter fortsätter att kalavverkas. Det vill vi berätta om, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Allt fler vill komma åt skogens tillgångar när bioekonomin växer. Skogen ska ersätta engångsprodukter av plast, ge oss byggnader, naturupplevelser och biobränslen. Samtidigt kan skogsnäringens budskap i kampanjen ”Svenska skogen” tolkas som att skogen är i det närmaste en oändlig resurs som ska räcka till det mesta.

– Vi anser att den svenska skogspolitiken behöver förändras i grunden. Och det är bråttom. Det är dags att lyfta blicken och ta fram en politik som säkerställer att skogens alla värden tas tillvara. Vi hoppas att vår kampanj öppnar ögonen hos allmänhet och beslutsfattare, säger Johanna Sandahl.

Naturskyddsföreningen vill med kampanjen ”Tyst skog” nyansera bilden av läget i den svenska skogen och samtidigt presentera förslag till lösningar. På så sätt hoppas föreningen att kampanjen ska bidra till att bevara skogens alla värden.

Läs mer på kampanjwebbplatsen Tyst skog.

Ny rapport: Ökat tryck på skogen ingen lösning för klimatet10.2.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Den biologiska mångfalden i skogen är i djup kris och klimatkrisen blir allt värre. Samtidigt behövs skogsråvaran i flera delar av klimatomställningen och trycket på skogen är hårdnar. Men en intensivare produktion av skogsråvara för att rädda klimatet är ingen lösning. Det riskerar tvärtom att leda till större utsläpp och än värre naturkris. Det visar en ny rapport från Naturskyddsföreningen.

Ny studie: Utsläpp från bilvärmare sker helt utan miljökrav21.1.2021 07:00:00 CETPressmeddelande

Såhär i vintertid går bilvärmarna varma. Det har flera positiva miljöaspekter – både motorslitage och bränsleförbrukning vid kallstart minskar. Men det är tyvärr inte hela sanningen. Genom ett eget avgasrör släpper bränsledrivna bilvärmare ut orenade luftföroreningar, ofta i boendemiljöer med risk för miljön och människors hälsa. Det framkommer i en ny studie från Naturskyddsföreningen.