Ny kartläggning: 400 000 svenskar saknar tjänstepension

I dagarna får 2,1 miljoner privatanställda tjänstemän det röda kuvertet med årsbesked över sin tjänstepension. Trots att tjänstepensionen blir en allt viktigare del av den framtida pensionen saknar nästan 400 000 svenskar kollektivavtalad tjänstepension. Det visar en ny kartläggning som valcentralen Collectum tagit fram.

Det röda kuvertet med årsbeskedet från Collectum. Fotograf: Collectum

– Tjänstepensionen är den viktigaste faktorn för att människor ska kunna få ett gott liv som pensionärer. Mitt viktigaste pensionstips är därför att se till att arbeta hos en arbetsgivare som betalar tjänstepension. Om inte arbetsgivaren erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Tjänstepensionen är en anställningsförmån som betalas av arbetsgivare med kollektivavtal eller av arbetsgivare utan kollektivavtal som själva upphandlat ett försäkringsbolag. Under 2021 var 4 021 500 svenskar mellan 20 och 64 år fast eller tidsbegränsat anställda enligt SCB:s arbetskraftsundersökning. Av dessa har 9 av 10 kollektivavtalad tjänstepension, enligt Pensionsmyndigheten. Det betyder att uppemot 10 procent, alltså 402 150 svenskar, saknar tjänstepension.

I dag motsvarar den allmänna pensionen från staten knappt hälften av den tidigare lönen i pension. Med kollektivavtalad tjänstepension kan privatanställda tjänstemän med tjänstepensionen ITP2 få i genomsnitt 7 500 kronor per månad i tjänstepension att lägga till den allmänna pensionen.

Att kompensera för utebliven tjänstepension genom ett privat pensionssparande kan vara svårt. Collectums beräkningar visar att en person med 40 000 kronor i månadslön måste spara nästan 2 000 kronor i månaden för att få samma pension som någon med tjänstepension. Med en lön på 50 000 kronor måste du spara nästan 5 000 kronor.

– Privatanställda tjänstemän som jobbar på företag med kollektivavtal kan vara säkra på att ha ett livslångt trygghetspaket och en tjänstepension i toppklass. För arbetsgivare med kollektivavtal är tjänstepensionen ett enkelt sätt att känna sig trygg med att de anställda har bra försäkringar, säger Tomas Carlsson.

Anställda inom offentlig och privat sektor har olika tjänstepensionsavtal som har förhandlats fram mellan fack och arbetsgivare. Förutom ålderspension innehåller den kollektivavtalade tjänstepensionen ITP sjukpension som kompletterar ersättningen från Försäkringskassan, efterlevandeskydd, arbetsskadeförsäkring och omställningsskydd vid uppsägning.

Pressbild på Tomas Carlsson, pensionsexpert, finns här.
Högupplösta pressbilder på årets röda kuvert finns här.

Fakta: Expertens tips för en trygg pension

1. Säkra tjänstepensionen
Se till att arbeta hos en arbetsgivare som betalar tjänstepension. Om inte arbetsgivaren erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det. En rimlig lägsta nivå kan vara 4–10 procent av din lön, beroende på vad du tjänar.

2. Skaffa dig en samlad bild
På minPension.se kan du göra din egen pensionsprognos och få en samlad bild av din framtida pension, där såväl den allmänna pensionen och tjänstepensionen som det eventuella privata sparandet ingår.

3. Välj och välj bort
Att ha återbetalningsskydd för tiden fram till pensionsåldern är en trygghet för familjen och sänker inte din pension nämnvärt. Fyll på med familjeskydd om din familj behöver mer. Fundera sedan på att ta bort återbetalningsskyddet när du väl går i pension, eftersom det kan öka din pension med upp till 20 procent.

Faktaruta: Tjänstepensionen ITP
Tjänstepensionen ITP är resultatet av många års samarbete mellan fack och arbetsgivare. I dag omfattar tjänstepensionen ITP 2,6 miljoner privatanställda tjänstemän på 37 000 företag som har kollektivavtal. Under 2021 betalade
arbetsgivarna in 60 miljarder kronor till tjänstepensionen ITP vilket motsvarar 164 miljoner kronor om dagen.

Faktaruta: Tre tips till dig som får ett årsbesked från Collectum
Årsbeskedet från Collectum innehåller bland annat en prognos över den framtida tjänstepensionen och besked om hittills intjänad tjänstepension. Om du får ett årsbesked kan du vara glad – du har tjänstepensionen ITP med ett kvalitetssäkrat utbud av pensionsförsäkringar och låga avgifter.

1. Öppna ditt årsbesked – här finns en prognos och tips för din tjänstepension.
2. Se över efterlevandeskyddet, vad behöver du?
3. Logga in på minPension.se för att få den samlade bilden av din framtida ekonomi som pensionär.

Det röda kuvertet med årsbeskedet från Collectum. Fotograf: Collectum

Ny Sifoundersökning: Åtta av tio tror på lägre eller oförändrade utgifter som pensionär29.12.2021 00:00:00 CET | Pressmeddelande

Åtta av tio svenskar, 81 procent, tror att deras utgifter minskar eller förblir oförändrade när de går i pension. Bland svenskar som närmar sig pensionsåldern tror hela 88 procent på lika eller lägre utgifter som pensionär, medan motsvarande siffra i åldrarna 20–35 år är 68 procent. Det visar en ny Sifoundersökning som valcentralen Collectum har beställt.

Majoriteten är inte orolig för pensionen visar ny undersökning31.8.2021 07:02:00 CEST | Pressmeddelande

Sju av tio eller 75 procent av tjänstemännen känner sig lugna inför sin ekonomiska situation som pensionär. 23 procent är oroliga. Det visar en undersökning bland privatanställda tjänstemän, som har tjänstepensionen ITP som Ipsos genomfört på uppdrag av Collectum. Det är nionde året i rad som mätningen genomförs och resultatet är relativt stabilt sedan den första mätningen år 2013.