Ny kartläggning av bostadsmarknaden under corona: Pandemin driver upp priserna på stora lägenheter

Bostadsrätter med fyra rum eller mer har stigit mest i pris under coronapandemin, med en ökning på 9,4 procent. Samtidigt har ettorna bara gått upp med 4,4 procent. Det visar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings kartläggning av kvadratmeterpriset på bostadsrätter med ett till fyra rum.
Bostadsrätter med fyra rum eller mer har stigit mest i pris under coronapandemin, med en ökning på 9,4 procent. Det visar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings kartläggning av kvadratmeterpriset på bostadsrätter med ett till fyra rum.

– Pandemin har fått många svenskar att omvärdera hur de vill bo, eftersom vi tillbringar mycket mer tid i hemmet. Det har gjort större bostadsyta hett eftertraktat, för att kunna kombinera hemarbete och fritid, säger Marcus Svanberg, VD för Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Bostadsrätter med fyra rum eller mer har under året ökat hela 9,4 procent i pris och har nu ett snittpris på 38 700 kronor per kvadratmeter. Det visar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings analys av prisutvecklingen per kvadratmeter på bostadsrätter under året med coronapandemin. En genomsnittlig trerummare har stigit nästan lika mycket, 8,9 procent och kostar nu 40 100 kronor per kvadratmeter.

– Den kraftiga prisutvecklingen på bostadsrätter har gjort det svårare för många trångbodda barnfamiljer att skaffa ett större boende. Fokus för bostadsminister Per Bolund (MP) under 2021 bör vara omformulerade amorteringskrav, sänkt flyttskatt och kontantinsatsregler som tar hänsyn till bostadsköparens ekonomiska förutsättningar, säger Marcus Svanberg.

För mindre lägenheter är prisutvecklingen inte lika kraftig. Bostadsrätter med ett rum har ökat med 4,4 procent jämfört med för ett år sedan och har nu ett kvadratmeterpris på 51 500 kronor. En genomsnittlig tvårummare kostar nu 44 000 kronor per kvadratmeter och har under det gångna året ökat med 6,4 procent.

– Unga, som ofta är på jakt efter små lägenheter, har drabbats hårdare av uppsägningar och permitteringar under coronapandemin. En försvagad privatekonomi, tuffa amorteringskrav och höga bostadspriser begränsar deras möjlighet att få ett bolån och det påverkar prisutvecklingen på mindre lägenheter, säger Marcus Svanberg.

Sammantaget har bostadsrättspriserna i Sverige har ökat med 7 procent i år, vilket är den största ökningen sedan 2016. Det genomsnittliga kvadratmeterpriset uppgår nu till 42 800 kronor per kvadratmeter.

Så har bostadsrättspriserna utvecklats under året med coronapandemin (län):

Bostadsrätter med ett rum Prisutveckling Bostadsrätter med två rum Prisutveckling
1. Gotland +31% 1. Gotland +14%
2. Dalarna +27% 2. Skåne +12%
3. Kronoberg +20% 3. Gävleborg +11%
4. Halland +17% 4. Örebro +11%
5. Jönköping +17% 5. Västernorrland +9%
Bostadsrätter med tre rum Prisutveckling Bostadsrätter med minst fyra rum Prisutveckling
1. Västerbotten +18% 1. Gotland +43%
2. Örebro +17% 2. Värmland +29%
3. Gävleborg +15% 3. Dalarna +26%
4. Dalarna +12% 4. Kalmar +19%
5. Jönköping +11% 5. Västmanland +16%

För mer information och frågor, vänligen kontakta:

E-post: marcus.svanberg@lansfast.se

Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på försäljningen av bostadsrätter med ett till fyra rum i Sveriges alla län. I sammanställningen jämförs det genomsnittliga kvadratmeterpriset av försäljningar gjorda mellan december – november 2020 med december – november 2019.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 181 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2019 förmedlade företaget cirka 23 500 objekt till ett försäljningsvärde av 52,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för femte året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2020.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Vi vill bidra till en rättvis och hållbar bostadsmarknad där fler kan byta bostad efter behov. De senaste tio åren har vi växt snabbast av alla landets fastighetsmäklare och är nu näst störst i branschen. Med 200 bobutiker och 1 000 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2023 förmedlade våra fastighetsmäklare cirka 22 700 objekt till ett försäljningsvärde av 58,6 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närvaron är viktig och tror att det är en av anledningarna till vi att sju av de senaste tio åren utsetts till mäklaren med Sveriges mest nöjda kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex.