Ny kartläggning inför jul- och nyårsresorna till fjällen visar: Het marknad för fjällstugor – här ökar priserna mest

Älvdalens kommun står för den största prisuppgången på fjällstugor de senaste fem åren, medan Åre är den fjällkommun där priserna stigit minst. Antal sålda fjällstugor har ökat mest i Malung-Sälen, visar en ny kartläggning som gjorts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling med siffror från Svensk Mäklarstatistik.

Sammanställningen visar att Älvdalen är den kommun där fritidshuspriserna ökat mest – 73 procent under de senaste fem åren. Minst har genomsnittspriset på fjällstugor ökat i Åre kommun, med en uppgång på 27 procent.

Även i Malung-Sälen har priserna stigit kraftigt de gånga fem åren, med en uppgång på 54 procent. Här har också antal sålda fritidshus ökat med 74 procent under samma period, vilket är mest av landets stora skidkommuner. Det senaste året har det sålts 21 procent fler fjällstugor i de fem största skidkommunerna än det gjorde för fem år sedan.

– Ett fritidshus i fjällen är ofta mer lättskött än ett sommarboende, vilket gör det möjligt att släppa alla krav och fokusera på att vara ledig. Tillsammans med ett ökat intresse för skidsport och friluftsliv hos svenskarna har fjällstugan blivit en attraktiv boendeform som passar allt fler, säger Marcus Svanberg.

I Malung-Sälen är fjällstugorna fortsatt dyrast i landet med ett medelpris på över 2,9 miljoner kronor eller 33 017 kronor per kvadratmeter.

Här har fritidshuspriserna stigit mest de senaste fem åren.

1. Älvdalens kommun – 73%
2. Malung-Sälens kommun – 54%
3. Härjedalens kommun – 44%
4. Storumans kommun – 36%
5. Åre kommun – 27%

Trendspaningar från lokala mäklare om nuläget på olika skidorter:

Åre
– I Åre är marknaden lite mer ojämn än förra året, med något lägre aktivitet. På fritidshus i attraktiva lägen är det fortfarande högt tempo i budgivningarna medan marknaden är lite trögare för andra typer av stugor. Störst intresse visar spekulanterna för bostadsrätter i Åre by och Björnen där priserna ligger något under snittet för området, säger Cecilia Hemer Eliasson, fastighetsmäklare på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling i Åre.

Sälenfjällen

– Flera nyproduktionsprojekt står nu klara för inflyttning, vilket gör att utbudet av fritidsboenden i Sälen är stort. Av detta skäl råder köparens marknad här just nu. Bostäder med gångavstånd till skidbackar och nöjesliv är hetast eftertraktade. Etableringen av nya flygplatsen kommer att underlätta resvägar till och från skidorterna och innebära ett lyft för regionen som helhet, säger Mia Jonsson, fastighetsmäklare på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling i Malung-Sälen.

Idre fjäll och Grövelsjön
– Fritidshusmarknaden i Idre är stabil med högre efterfrågan än utbud. Under året har det blivit allt vanligare att både budgivning och försäljningar sker redan innan ordinarie visning även om antalet visningsbesökare sjunkit något. Intresset för fritidshus över hela Älvdalen är stort men mest populära är nyligen renoverade fritidshus i Idre fjäll och i Grövelsjön säger Kristin Jauch, fastighetsmäklare på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling i Mora.

Cecilia Hemer Eliasson, fastighetsmäklare i Åre
E-post: cecilia.eliasson@lansfast.se

Mia Jonsson, fastighetsmäklare i Malung-Sälen
E-post: mia.jonsson@lansfast.se

Kristin Jauch, fastighetsmäklare i Mora
E-post: kristin.jauch@lansfast.se

Fjällstugor

Prisstatistiken baseras på överlåtelser av fritidshus i Sveriges största skidkommuner, där försäljningen jämförts mellan oktober-november (rullande 12 månader) 2013/2014 och 2018/2019. Prisutvecklingen baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Statistiken är framtagen av Svensk Mäklarstatistik och bearbetad av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Prisutveckling på fjällstugor i Sveriges största skidkommuner de senaste fem åren:

K/T-tal 2013/2014 (Köpesumman/Taxeringsvärdet)

K/T-tal 2018/2019 (Köpesumman/Taxeringsvärdet)

Prisutveckling

1,3

1,5

1,6

2,1

1,4

1,4

2,4

Medelpriser på fritidshus i Sveriges största skidkommuner 2018/2019:

Antal sålda

Åre

Medelpriser på fritidshus i Sveriges största skidkommuner 2013/2014:

Antal sålda

Åre

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 172 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2018 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 47 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för fjärde året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2019.