Ny kartläggning inför skolstarten visar: Studentstäderna där det är billigast att köpa bostad

I Sundsvall och Östersund får studenterna mest bostadsyta för pengarna. Dyrast är enrummarna i Stockholm, Göteborg och Lund. Det visar en ny kartläggning av bostadsrättspriser i svenska universitetsstäder, som gjorts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling med siffror från Svensk Mäklarstatistik.
I Sundsvall och Östersund får studenterna mest bostadsyta för pengarna. Dyrast är enrummarna i Stockholm, Göteborg och Lund. Det visar en ny kartläggning av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Bostadspriserna har stigit kraftigt senaste året, men uppgången på små lägenheter har inte varit lika stor. Unga, som ofta är på jakt efter små lägenheter, har drabbats hårdare av den sviktande arbetsmarknaden under pandemin och många har dessutom studerat på distans istället för att köpa en egen bostad, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Sundsvall är den studentstad där köparna får störst bostadsyta för pengarna, en genomsnittlig enrummare kostar 534 000 kronor eller 15 700 kronor per kvadratmeter. Kartläggningen visar att även Östersund, med ett kvadratmeterpris på 21 300 kronor, är ett prisvärt alternativ för den som letar bostad inför terminen. Västerås, där ettorna kostar 23 500 kronor per kvadratmeter, ligger trea på listan.

– Även om amorteringskravet återinförs i september förväntar vi oss en ökad efterfrågan på mindre bostäder i studentstäderna till hösten, förutsatt att vaccinationerna löper på och högskolorna som planerat kan återgå till fysisk undervisning, säger Marcus Svanberg.

För den som ska studera i Stockholm riskerar bostadsaffären att bli betydligt dyrare. Här har bostadsrätter med ett rum ett genomsnittspris på hela 3,2 miljoner kronor, eller 93 700 kronor per kvadratmeter. Även i Göteborg och Lund ligger priserna på höga nivåer jämfört med övriga studentstäder, med ett snittpris på 61 900 kronor, respektive 60 700 kronor per kvadratmeter.

– Att det råder brist på bostäder åt studenter i tio av landets 20 största studentstäder visar att de politiska åtgärder som hittills gjorts har varit otillräckliga för att öka rörligheten på bostadsmarknaden. Bra sparformer och kontantinsatsregler som tar hänsyn till bostadsköparens ekonomiska förutsättningar måste prioriteras av politikerna om fler unga ska kunna göra entré på bostadsmarknaden, säger Marcus Svanberg.

Genomsnittspriset för en etta i riket som helhet ligger på 1,8 miljoner kronor eller 53 700 kronor per kvadratmeter.

Prisstatistiken baseras på försäljningen av bostadsrätter med ett rum under perioden 1 juni 2020–31 maj 2021 i Sveriges största studentstäder. Medelpriset baseras på försäljningar under maj 2021. Statistiken är framtagen av Svensk Mäklarstatistik och bearbetad av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Statistiken om under- och överskott av studentbostäder i olika kommuner baseras på siffror från Boverkets bostadsmarknadsenkät 2021.

Bilaga

Studentstäderna där köparna får mest kvadratmeter för pengarna (stigande ordning):

Region

3 185 834 kr

93 701 kr

+ 8%

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 187 bobutiker och över 900 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2020 förmedlade företaget cirka 26 300 objekt till ett försäljningsvärde av 63,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för femte året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2020.