Ny kartläggning visar: En villa på Lidingö räcker till 24 i Norsjö

En genomsnittlig svensk villa kostar mest på Lidingö, i Stockholms län – 9,9 miljoner kronor. Samma summa räcker till hela 24 snittvillor i Norsjö kommun i Västerbotten. Det visar en ny kartläggning som gjorts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Under pandemin har efterfrågan på villor varit mycket hög över hela landet – fler vill bo större och ha bra förutsättningar att arbeta på distans. Framöver kommer vi att se störst prisökning i kommuner med goda pendlingsmöjligheter där det är möjligt att få mer boyta för pengarna, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

På Lidingö kostar en genomsnittlig svensk villa, ett hus på 126 kvadratmeter, hela 9,9 miljoner kronor. Det är dyrast i Sverige och motsvarar ett kvadratmeterpris på 78 000 kronor. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling har med hjälp av siffror från Svensk Mäklarstatistik undersökt vad det kostar att köpa ett hus i den storleken i olika delar av landet. Dyrast är det alltså på Lidingö, följt av Danderyd och Solna.

– Det senaste årets stora prisuppgång för villor har gjort att många familjer i storstadsområden i stället letar efter fritidshus, för att få råd med större yta och en egen trädgård. Det är en utveckling som vi troligtvis kommer att se mer av, säger Marcus Svanberg.

Den som vill göra en billigare husaffär får bege sig till Norsjö kommun i Västerbotten, där villapriserna är lägst i landet. Medelpriset på 3 200 kronor per kvadratmeter gör att snittvillan här kostar 408 000 kronor. Det betyder att en bostadsköpare kan köpa 24 hus i Norsjö för samma pris som en villa på Lidingö.

– Kombinationen av stigande villapriser och hårda kreditvillkor gör att barnfamiljer i behov av större bostad hindras från att flytta. Min förhoppning är att Märta Stenevi (MP) nu prioriterar att få till politiska lösningar så att fler kan byta bostad efter behov. Där bör omformulerade amorteringskrav, sänkt flyttskatt och kontantinsatsregler som tar hänsyn till bostadsköparens ekonomiska förutsättningar, vara i fokus, säger Marcus Svanberg.

I landet som helhet får en bostadsköpare betala i snitt 3,5 miljoner kronor för en villa på 126 kvadratmeter, vilket motsvarar ett kvadratmeterpris på 28 000 kronor.

Här är genomsnittsvillan dyrast:
                                 Här är genomsnittsvillan billigast:

1. Lidingö stad 9,9 miljoner kronor 1. Norsjö kommun 408 000 kronor
2. Danderyds kommun 9,7 miljoner kronor 2. Malå kommun 419 000 kronor
3. Solna stad 8,9 miljoner kronor 3. Överkalix kommun 560 000 kronor
4. Nacka kommun 8,1 miljoner kronor 4. Ragunda kommun 562 000 kronor
5. Stockholms stad 7,8 miljoner kronor 5. Övertorneå kommun 586 000 kronor

Den genomsnittliga boytan på villor som förmedlas i Sverige uppgår till 126 kvadratmeter. Medelpriset på villor baseras på försäljningar som är genomförda på tolv månaders basis, per den 28 februari 2021. Statistiken är framtagen av Svensk Mäklarstatistik och bearbetad av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Kommuner med mindre än tio försäljningar under perioden har uteslutits ur kartläggningen.

• Så mycket kostar en genomsnittlig villa i Sveriges alla län
  • Så mycket kostar en genomsnittlig villa i Sveriges alla kommuner
  • Så mycket kostar en genomsnittlig villa i Sveriges största kommuner
  • Så mycket kostar en genomsnittlig villa i Sveriges storstadsområden

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 181 bobutiker och över 900 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2020 förmedlade företaget cirka 26 300 objekt till ett försäljningsvärde av 63,4 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för femte året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2020.

Ny kartläggning av bostadsaffärer visar: Allt högre tempo i budgivningarna16.4.2024 07:11:00 CEST | Pressmeddelande

I mars var budpremien, skillnaden mellan utgångspris och slutpris, på bostadsrätter 1,2 procent – den högsta noteringen sedan i somras. Villor säljs nu för första gången på länge över det utannonserade försäljningspriset. Det visar en ny kartläggning som gjorts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, med siffror från Svensk Mäklarstatistik. Under pandemin var budpremien ofta över 10 procent.

Ny kartläggning inför fritidshussäsongen visar: Här får bostadsköparna störst fritidshus för miljonen3.4.2024 07:11:00 CEST | Pressmeddelande

I Kronoberg får bostadsköparna störst fritidshus för en miljon kronor – 67 kvadratmeter. Samma summa ger endast 19 kvadratmeter sommarstuga i Stockholm län, där fritidshusen är dyrast. Nu börjar högsäsongen för försäljning av fritidshus och priserna är lägre än på länge. Det visar en ny kartläggning av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.