Svea Bank AB (publ)

Ny kartläggning visar: Här är Sveriges bästa e-handelskommuner

När pandemin bröt ut under våren 2020 accelererade e-handeln kraftigt. En trend som fortsatt även under 2021. Förra året startades 4 239 nya e-handelsföretag i Sverige varav Solna är den kommun där e-handeln haft störst framfart. Det visar kartläggningen Sveriges bästa e-handelskommuner från Svea Bank.

Svea släpper nu sin årliga kartläggning Sveriges bästa e-handelskommuner, där listan toppas av Solna. I kommunen startades i snitt 0,8 e-handelsbutiker per 1 000 invånare. Tätt efter hamnar Sundbyberg som halkar ner från fjolårets förstaplats. Burlöv klättrar upp från plats 41 till en tredjeplacering på listan.

– Som en av de ledande aktörerna inom betallösningar kartlägger vi regelbundet den svenska e-handelns utveckling. Under pandemin då stora delar av konsumtionen förflyttades från fysiska butiker fick e-handeln ett rejält uppsving. Allt fler upptäcker möjligheterna med försäljning online. En utmaning för både nya och äldre e-butiker är att försäljningstillväxten generellt ser ut att ha avstannat sedan slutet av 2021, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef på Svea Bank.

Bland årets topp tio-kommuner är det dock Strömstad som haft bäst utveckling under 2021. Kommunen tar sig från plats 116 till en nionde plats på listan. Även Örkelljunga går starkt framåt i årets kartläggning.

– Entreprenörsandan och en hög digitaliseringsgrad öppnade upp för att fler skulle se möjligheter under pandemin. E-handeln har verkligen etablerat sig som affärsmodell och komplement till de befintliga näringsverksamheterna i Strömstad. Med stöd av Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen har Strömstad kommun satsat på att ställa om och utvecklas under pandemin. Det är en del av svaret på varför vi klättrat starkt på listan under 2021, säger Richard Holm, näringslivsansvarig i Strömstad kommun och processledare för Utvecklingsarena Strömstad.

I snitt startades det 0,3 e-handelsbutiker per 1 000 invånare i Sverige. Kartläggningen bygger på statistik från UC.

Topplista: Sveriges bästa e-handelskommuner

1. Solna                       0,8 (8*)
  2. Sundbyberg             0,7 (1)
  3. Burlöv                      0,7 (41)
  4. Sollentuna                0,7 (30)
  5. Helsingborg              0,7 (18)
  6. Örkelljunga              0,7 (74)
  7. Malmö                     0,6 (13)
  8. Kungsbacka             0,6 (73)
  9. Strömstad                0,6 (116)
  10. Botkyrka                  0,6 (9)

*Förra årets placering inom parentes

För ytterligare information, kontakta:
Rikki Thornton, Marketing Manager Payment Solutions, Svea Bank
E-post: rikki.thornton@svea.com

Svea Bank AB (publ)

Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Payson lanserar Swish som betalsätt27.2.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Mobila betalsätt blir alltmer populära på nätet samtidigt som vår mobiltelefon är den mest använda digitala enheten. Att addera Swish till Paysons utbud var därför en självklarhet när det idag finns över sju miljoner användare av Swish-appen. Nu kan företagskunder ta betalt med den smidiga metoden direkt i Payson Checkout. – Swish har varit ett efterfrågat tillägg både från våra e-butiker och konsumenter, och det är extra roligt att vi nu kan leva upp till deras önskemål. Vi ser det som vår uppgift att göra hanteringen för e-handlaren så enkel som möjligt och därför viktigt att inkludera transaktionerna i den befintliga strukturen och återrapporteringen. För att kunna erbjuda en helhetslösning för såväl startup’s som etablerade verksamheter är det centralt att alla betalmetoder som används på marknaden finns med och samverkar för att smidigt kunna ta betalt, säger VD Per Bodell. Om Payson: Payson startades 2004 i syfte att hjälpa privatpersoner och företag som vill ta betalt eller skic

Svea och SeQura bildar allians för den internationella marknaden3.2.2022 14:02:04 CET | Pressmeddelande

Svea Bank har förvärvat 17,7 procent av aktierna i SeQura, en ledande leverantör av betaltjänster i södra Europa. Investeringen är grunden till en allians mellan de två företagen som vill vidareutveckla sina respektive produktutbud för att kunna erbjuda en stark betallösning till den europeiska marknaden. Målet är att utveckla nya e-handelsverktyg och betallösningar som kan accelerera den digitala utvecklingen och ge företag möjlighet att stärka relationerna med sina kunder. Investeringen kommer även att fokusera på att utforma och testa olika kundupplevelser för att utvärdera vad som gör en kund återkommande, både i fysiska butiker och online. -Vi delar visionen om att sätta kunden i centrum i allt vi gör. Detta samarbete kommer att ge oss möjlighet att dela med oss ​​av kunskaper och kunna erbjuda ett starkt alternativ för den internationella marknaden och för företag som strävar efter att förbättra relationen med sina kunder samtidigt som de fokuserar på tillväxt, säger Lennart Ågre

Amazon-effekt?: Dubbelt så många företag som i fjol planerar att börja sälja på externa digitala marknadsplatser22.12.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Antalet svenska företag som överväger att använda sig av externa digitala marknadsplatser har fördubblats på ett år. Sex procent av alla företag säljer i dag via externa tjänster och 15 procent överväger att börja göra det. Men många B2B-företag är fortfarande skeptiska. Det visar årets digitala försäljningsrapport från bank- och finansgruppen Svea.