Svea Bank AB (publ)

Ny kartläggning visar: Här är Sveriges bästa e-handelskommuner

Dela
När pandemin bröt ut under våren 2020 accelererade e-handeln kraftigt. En trend som fortsatt även under 2021. Förra året startades 4 239 nya e-handelsföretag i Sverige varav Solna är den kommun där e-handeln haft störst framfart. Det visar kartläggningen Sveriges bästa e-handelskommuner från Svea Bank.

Svea släpper nu sin årliga kartläggning Sveriges bästa e-handelskommuner, där listan toppas av Solna. I kommunen startades i snitt 0,8 e-handelsbutiker per 1 000 invånare. Tätt efter hamnar Sundbyberg som halkar ner från fjolårets förstaplats. Burlöv klättrar upp från plats 41 till en tredjeplacering på listan.

– Som en av de ledande aktörerna inom betallösningar kartlägger vi regelbundet den svenska e-handelns utveckling. Under pandemin då stora delar av konsumtionen förflyttades från fysiska butiker fick e-handeln ett rejält uppsving. Allt fler upptäcker möjligheterna med försäljning online. En utmaning för både nya och äldre e-butiker är att försäljningstillväxten generellt ser ut att ha avstannat sedan slutet av 2021, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef på Svea Bank.

Bland årets topp tio-kommuner är det dock Strömstad som haft bäst utveckling under 2021. Kommunen tar sig från plats 116 till en nionde plats på listan. Även Örkelljunga går starkt framåt i årets kartläggning.

– Entreprenörsandan och en hög digitaliseringsgrad öppnade upp för att fler skulle se möjligheter under pandemin. E-handeln har verkligen etablerat sig som affärsmodell och komplement till de befintliga näringsverksamheterna i Strömstad. Med stöd av Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen har Strömstad kommun satsat på att ställa om och utvecklas under pandemin. Det är en del av svaret på varför vi klättrat starkt på listan under 2021, säger Richard Holm, näringslivsansvarig i Strömstad kommun och processledare för Utvecklingsarena Strömstad.

I snitt startades det 0,3 e-handelsbutiker per 1 000 invånare i Sverige. Kartläggningen bygger på statistik från UC. 

Topplista: Sveriges bästa e-handelskommuner

  1. Solna                       0,8 (8*)
  2. Sundbyberg             0,7 (1)
  3. Burlöv                      0,7 (41) 
  4. Sollentuna                0,7 (30) 
  5. Helsingborg              0,7 (18) 
  6. Örkelljunga              0,7 (74)
  7. Malmö                     0,6 (13) 
  8. Kungsbacka             0,6 (73)
  9. Strömstad                0,6 (116)
  10. Botkyrka                  0,6 (9)

*Förra årets placering inom parentes

Nyckelord

Kontakter

För ytterligare information, kontakta:
Rikki Thornton, Marketing Manager Payment Solutions, Svea Bank
Telefon: +46 702 56 63 39
E-post: rikki.thornton@svea.com

Bilder

Dokument

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye