Svea Bank AB (publ)

Ny kartläggning visar: Här är Sveriges bästa e-handelskommuner

När pandemin bröt ut under våren 2020 accelererade e-handeln kraftigt. En trend som fortsatt även under 2021. Förra året startades 4 239 nya e-handelsföretag i Sverige varav Solna är den kommun där e-handeln haft störst framfart. Det visar kartläggningen Sveriges bästa e-handelskommuner från Svea Bank.

Svea släpper nu sin årliga kartläggning Sveriges bästa e-handelskommuner, där listan toppas av Solna. I kommunen startades i snitt 0,8 e-handelsbutiker per 1 000 invånare. Tätt efter hamnar Sundbyberg som halkar ner från fjolårets förstaplats. Burlöv klättrar upp från plats 41 till en tredjeplacering på listan.

– Som en av de ledande aktörerna inom betallösningar kartlägger vi regelbundet den svenska e-handelns utveckling. Under pandemin då stora delar av konsumtionen förflyttades från fysiska butiker fick e-handeln ett rejält uppsving. Allt fler upptäcker möjligheterna med försäljning online. En utmaning för både nya och äldre e-butiker är att försäljningstillväxten generellt ser ut att ha avstannat sedan slutet av 2021, säger Magdalena Caesar, affärsområdeschef på Svea Bank.

Bland årets topp tio-kommuner är det dock Strömstad som haft bäst utveckling under 2021. Kommunen tar sig från plats 116 till en nionde plats på listan. Även Örkelljunga går starkt framåt i årets kartläggning.

– Entreprenörsandan och en hög digitaliseringsgrad öppnade upp för att fler skulle se möjligheter under pandemin. E-handeln har verkligen etablerat sig som affärsmodell och komplement till de befintliga näringsverksamheterna i Strömstad. Med stöd av Tillväxtverket och Västra Götalandsregionen har Strömstad kommun satsat på att ställa om och utvecklas under pandemin. Det är en del av svaret på varför vi klättrat starkt på listan under 2021, säger Richard Holm, näringslivsansvarig i Strömstad kommun och processledare för Utvecklingsarena Strömstad.

I snitt startades det 0,3 e-handelsbutiker per 1 000 invånare i Sverige. Kartläggningen bygger på statistik från UC.

Topplista: Sveriges bästa e-handelskommuner

1. Solna                       0,8 (8*)
  2. Sundbyberg             0,7 (1)
  3. Burlöv                      0,7 (41)
  4. Sollentuna                0,7 (30)
  5. Helsingborg              0,7 (18)
  6. Örkelljunga              0,7 (74)
  7. Malmö                     0,6 (13)
  8. Kungsbacka             0,6 (73)
  9. Strömstad                0,6 (116)
  10. Botkyrka                  0,6 (9)

*Förra årets placering inom parentes

För ytterligare information, kontakta:
Rikki Thornton, Marketing Manager Payment Solutions, Svea Bank
E-post: rikki.thornton@svea.com

Svea Bank AB (publ)

Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Röda siffror för årets Black Friday-period28.11.2022 15:02:30 CET | Pressmeddelande

Black Friday började starkt men tappade på slutet av dagen. Även de andra längre perioderna i Black Week och Black November minskar i omsättning. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid. Enligt Svea Bank minskade e-handelsförsäljningen under gårdagens Black Friday med 12 procent, medan Black Week minskade med 9,5 procent. Omsättningen under den längre perioden Black November har dock hittills haft ett mindre tapp än Black Week, vilket visar att butikerna i allt större utsträckning tidigarelägger sina kampanjer. Positivt för konsumenter är att fredagen fortsatt är den billigaste på året: Prisjakts statistik visar att rabatterna i genomsnitt var 21 procent.

Young E-business of the Year 2022: Här är årets vinnare i Sveas entreprenörstävling18.11.2022 15:38:24 CET | Pressmeddelande

Tävlingen Young E-business of the Year har nu anordnats av Svea Bank för sjätte året i rad, med syftet att uppmuntra unga att starta e-handel. Med ett stipendium på 10 000 kr får vinnaren hjälp att förverkliga sin affärsidé. Många spännande idéer har presenterats av ungdomar runtom i landet och av dessa har juryn utsett fem finalister. Vinnaren för i år är RiffLink.

Young E-business of the Year 2022: Nu startar tävlingen för unga entreprenörer9.9.2022 10:55:47 CEST | Pressmeddelande

Antalet e-butiker ökar ständigt och Sverige lyfts ofta fram som ett föregångsland för unga digitala entreprenörer. För att uppmuntra unga att starta e-handel har Svea Bank instiftat det årliga priset ”Young E-business of the Year”. Årets tävling startar den 12 september. Ungdomar mellan 15 och 25 år har då möjlighet att presentera sina e-handelsidéer för chansen att vinna 10 000 kronor.