Ny kartläggning visar: Villor i Stockholm förbrukar mest el i landet

Villor i Stockholm använder klart mest el i landet, med en genomsnittlig förbrukning på 15 400 kWh per villa och år. Det är nästan dubbelt så mycket som i Kronoberg, där villorna har den lägsta elförbrukningen i landet, visar statistik från Energimyndigheten som sammanställts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.
Villor i Stockholm använder klart mest el i landet, med en genomsnittlig förbrukning på 15 400 kWh per villa och år. Det är nästan dubbelt så mycket som i Kronoberg, där villorna har den lägsta elförbrukningen i landet.

– Efter en vinter med skyhöga elpriser har många svenskar blivit medvetna om att energiförbrukningen kan ha stor betydelse för den egna boendeekonomin. Våra fastighetsmäklare får just nu många frågor om uppvärmningskostnaderna för de bostäder som är till salu, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Med en genomsnittlig förbrukning på 15 400 kWh per år har villorna i Stockholm den högsta elanvändningen i landet. Det visar en kartläggning av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, som med hjälp av siffror från Energimyndigheten undersökt villaägares genomsnittliga elförbrukning under perioden 2016–2020.

– Om de höga elpriserna håller i sig kan det göra hus med ineffektiva värmesystem svårare att sälja framöver. Nyproducerade bostäder bör samtidigt bli mer attraktiva för bostadsköpare, eftersom de ofta har en lägre elförbrukning, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Jämfört med resten av landet är villornas genomsnittliga elanvändning betydligt lägre i skogstäta län i södra Sverige, där klimatet är mildare och många även värmer upp sin villa med ved. Allra lägst är den i Kronobergs län, där villornas elförbrukning uppgår till 8 600 kWh per år. Den genomsnittliga förbrukningen i landet som helhet är 12 000 kWh per villa och år.

– Den som ska sälja en bostad med höga uppvärmningskostnader bör fundera över möjligheten att installera ett mer modernt värmesystem som sänker elförbrukningen för att höja värdet och minska klimatavtrycket. Ett bra tips är att ta kontakt med sin fastighetsmäklare för att få råd om vilka renoveringar som kan löna sig att göra inför en försäljning, säger Marcus Svanberg.

Tre tips – så sänker du elkostnaden och höjer värdet på din bostad:

1. Behåll värmen i huset
Upp till en tredjedel av husets energiförlust sker genom dörrar och fönster. Se över lister och isoleringar runt dörrar och fönster för att minimera värmeförluster. En ny ytterdörr kan dessutom både höja värdet på huset och öka skyddet mot inbrott.

2. Byt energisystem
Att byta eller förbättra bostadens uppvärmningssystem kan vara en lönsam investering som markant sänker hushållets elräkning. Gör en kalkyl över vad som ger den bästa helhetslösningen för din bostad.

3. Installera solceller
Solceller både höjer värdet på en bostad med i snitt 100 000 kronor och sänker elkostnaden. Från och med förra året kan du ansöka om skattereduktion i samband med installationen. En certifierad installatör hjälper dig att optimera vinkel och riktning på solcellerna.

För mer information vänligen kontakta:

Blogg: Bostadskoll
Facebook: Länsförsäkringar Fastighetsförmedling
Instagram: Länsfast Sverige

Om statistiken:
Statistiken är framtagen av Energimyndigheten och bearbetad av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Uträkningen baseras på den genomsnittliga årliga elförbrukningen i småhus under perioden 2016–2020.

Här är elförbrukningen högst (län, fallande ordning)

Snittanvändning (2016–2020)

8 791 kWh

Kronobergs län

8 570 kWh

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och en av de största aktörerna i branschen. Med 189 bobutiker och över 900 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2021 förmedlade företaget cirka 31 000 objekt till ett försäljningsvärde av 80,9 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för sjätte året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2021.