Ny klimatutbildning för fackligt förtroendevalda

TCO och medlemsförbunden lanserar ett utbildningspaket som ska få fler att vilja bidra till fackligt engagemang för klimatet. Materialet har tagits fram tillsammans med den oberoende tankesmedjan Global utmaning.

– Klimatet och de krav som ställs på förändring är en väldigt central facklig fråga eftersom så mycket handlar om arbetsmarknadens omställning. Våra förbunds förtroendevalda och medlemmar finns på många av de arbetsplatser där delar av omställningen måste ske. TCO vill bidra till att öka kunskaperna genom till exempel fler klimatambassadörer, säger Therese Svanström, TCO:s ordförande.

TCO-förbunden har 1,2 miljoner medlemmar och väldigt många förtroendevalda som vill vi vara med och bidra till att den gröna omställningen. De fackliga organisationerna har en central roll i att bidra till att strukturomvandlingen som krävs går hand i hand med rättvisa och social hållbarhet.

– Vi vill bidra till att de nya jobb som behöver växa fram har schyssta villkor. Vi har klarat stora omställningar på arbetsmarknaden tidigare genom att fack, arbetsgivare och politiken löst utmaningarna tillsammans. Det kan vi göra igen, säger Therese Svanström.

Utbildningspaketet finns tillgängligt på Global utmanings hemsida.