Ny kommunikationschef på Socialdemokraterna

Helena Salomonson utses till ny kommunikationschef på Socialdemokraterna och kommer att leda partiets kommunikationsarbete under valåret.

- Med Helena som kommunikationschef får vi en van ledare som förstår politikens förutsättningar och hur man arbetar med kommunikation i en folkrörelse. Hon blir ytterligare en viktig pusselbit i vårt valvinnarmaskineri, säger Lisa Hedin kanslichef på Socialdemokraterna.

Helena Salomonson kommer senast från en tjänst som politiskt sakkunnig på statsrådsberedningens samordningskansli. Tidigare har hon bland annat arbetat som vice vd med kommunikationsansvar på Riksteatern, varit ordförande för Ideell kulturallians och arbetat med statliga utredningar för kultur- och försvarsdepartementet.

- Vi kommer att gå in i en valrörelse där våra budgetsatsningar på välfärden står mot oppositionens skattesänkningar. Det ger oss bra förutsättningar att arbeta med skarpa kontraster i kommunikationen. Jag är övertygad om att alternativen i svensk politik kommer vara tydligare än på länge, säger Helena Salomonson.

Helena Salomonson tillträder tjänsten som kommunikationschef 20 november.

Peter Liljeros, 072-576 58 73, peter.liljeros@socialdemokraterna.se

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O