Ny kommunikationschef på Socialdemokraterna

Helena Salomonson utses till ny kommunikationschef på Socialdemokraterna och kommer att leda partiets kommunikationsarbete under valåret.

- Med Helena som kommunikationschef får vi en van ledare som förstår politikens förutsättningar och hur man arbetar med kommunikation i en folkrörelse. Hon blir ytterligare en viktig pusselbit i vårt valvinnarmaskineri, säger Lisa Hedin kanslichef på Socialdemokraterna.

Helena Salomonson kommer senast från en tjänst som politiskt sakkunnig på statsrådsberedningens samordningskansli. Tidigare har hon bland annat arbetat som vice vd med kommunikationsansvar på Riksteatern, varit ordförande för Ideell kulturallians och arbetat med statliga utredningar för kultur- och försvarsdepartementet.

- Vi kommer att gå in i en valrörelse där våra budgetsatsningar på välfärden står mot oppositionens skattesänkningar. Det ger oss bra förutsättningar att arbeta med skarpa kontraster i kommunikationen. Jag är övertygad om att alternativen i svensk politik kommer vara tydligare än på länge, säger Helena Salomonson.

Helena Salomonson tillträder tjänsten som kommunikationschef 20 november.

Peter Liljeros, 072-576 58 73, peter.liljeros@socialdemokraterna.se

Riddarhustorget 7-9