Ny koncernchef och styrelseordförande i Lernia

Anders Uddfors har utsetts till ny VD och koncernchef och Kjell Hasslert till ny styrelseordförande i Lernia. Anders kommer närmast från översättningsbolaget Semantix. Kjell Hasslert är bland annat styrelseordförande för Jernhusen.

Lernia är en viktig aktör för att lösa en av våra stora samhällsutmaningar. Idag har vi en högkonjunktur i Sverige samtidigt som många människor står utanför arbetsmarknaden. Vi vet hur betydelsefullt det är att ha ett arbete och hur viktig en fungerande arbetsmarknad är för ett välmående och hållbart samhälle. Det är den utmaningen som gör att uppdraget i Lernia känns extra spännande, säger Kjell Hasslert, ny styrelseordförande i Lernia.

Kjell Hasslert är idag styrelseordförande i bl.a. statliga Jernhusen AB och RFSU AB. Han har tidigare varit koncernchef för Telge AB i Södertälje. Han tillträder i och med dagens bolagsstämma.

Anders Uddfors var VD och koncernchef för Semantix mellan 2010 och 2017. Tidigare var Anders VD för Lindorff Sverige och han var dessförinnan affärsområdeschef på Manpower. Anders tillträder som VD den 14 maj.

Lernia är ett spännande bolag med en stark marknadsposition inom både bemanning och utbildning. Med de utmaningar som finns i samhället idag har Lernia både en bra position och möjlighet att bidra positivt till såväl förbättrad arbetsmarknad som en välfungerande integration. För mig känns det både spännande och bra att få bli en del av ett bolag med ett stort hjärta och en tydlig samhällsnytta samtidigt som möjlighet finns att leverera ett starkt ekonomiskt resultat, säger Anders Uddfors tillträdande VD för Lernia.

Fram till den 14 maj fortsätter Inge Lindberg som tf VD och koncernchef.

Vid bolagsstämman utsågs även följande personer till styrelseledamöter: Anna Klingspor (omval), Joakim Mörnefält (omval), Ola Salmén (omval), Karin Strömberg (omval), Michael Thorén (nyval) och Lisa Lindström (nyval) samt arbetstagarrepresentanterna Olle Eriksson och Björn Tegström.

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Vi utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Vi bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Delårsrapport januari - juni 2018: Fortsatt stark bemanningsmarknad men negativt resultat för utbildningsverksamheten16.7.2018 11:39Pressmeddelande

Lernias intäkter för andra kvartalet minskade med 5 procent till 806 (846) mkr. Intäktsminskningen förklaras främst av lägre volymer inom utbildning. Bemanningsmarknaden är fortsatt stark och en planerad nedgång av inhyrda konsulter hos en stor kund har till stor del ersatts av ökade intäkter från andra kunder. Delårsperiodens intäkter är i nivå med föregående år.

Skåningar har svårare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 09:17Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Skåningar har dock svårare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Stockholmare har svårare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 09:11Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Stockholmare har svårare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Västerbottningar har lättast i Sverige att bli vän med personer av annan politiskåsikt.2.7.2018 08:42Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Västerbottningar har dock lättare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.

Norrlänningar har lättare än andra att bli vän med personer av annan politisk åsikt2.7.2018 08:17Pressmeddelande

Lernia hjälper Almedalsbesökare att bli bättre vänner Vi svenskar har svårt att skaffa oss nya vänner visar en färsk undersökning från Demoskop. Med valår och den valrörelse som genom Almedalen går in i slutspurten kommer politiska meningsskiljaktigheter bli allt tydligare, även hos vänner. Norrlänningar har dock lättare än svensken i gemen att bli nära vän med personer av en annan politisk åsikt.