Ny koncernchef och styrelseordförande i Lernia

Anders Uddfors har utsetts till ny VD och koncernchef och Kjell Hasslert till ny styrelseordförande i Lernia. Anders kommer närmast från översättningsbolaget Semantix. Kjell Hasslert är bland annat styrelseordförande för Jernhusen.

Lernia är en viktig aktör för att lösa en av våra stora samhällsutmaningar. Idag har vi en högkonjunktur i Sverige samtidigt som många människor står utanför arbetsmarknaden. Vi vet hur betydelsefullt det är att ha ett arbete och hur viktig en fungerande arbetsmarknad är för ett välmående och hållbart samhälle. Det är den utmaningen som gör att uppdraget i Lernia känns extra spännande, säger Kjell Hasslert, ny styrelseordförande i Lernia.

Kjell Hasslert är idag styrelseordförande i bl.a. statliga Jernhusen AB och RFSU AB. Han har tidigare varit koncernchef för Telge AB i Södertälje. Han tillträder i och med dagens bolagsstämma.

Anders Uddfors var VD och koncernchef för Semantix mellan 2010 och 2017. Tidigare var Anders VD för Lindorff Sverige och han var dessförinnan affärsområdeschef på Manpower. Anders tillträder som VD den 14 maj.

Lernia är ett spännande bolag med en stark marknadsposition inom både bemanning och utbildning. Med de utmaningar som finns i samhället idag har Lernia både en bra position och möjlighet att bidra positivt till såväl förbättrad arbetsmarknad som en välfungerande integration. För mig känns det både spännande och bra att få bli en del av ett bolag med ett stort hjärta och en tydlig samhällsnytta samtidigt som möjlighet finns att leverera ett starkt ekonomiskt resultat, säger Anders Uddfors tillträdande VD för Lernia.

Fram till den 14 maj fortsätter Inge Lindberg som tf VD och koncernchef.

Vid bolagsstämman utsågs även följande personer till styrelseledamöter: Anna Klingspor (omval), Joakim Mörnefält (omval), Ola Salmén (omval), Karin Strömberg (omval), Michael Thorén (nyval) och Lisa Lindström (nyval) samt arbetstagarrepresentanterna Olle Eriksson och Björn Tegström.

Lernia är en av Sveriges ledande kompetenspartner inom utbildning, bemanning och omställning. Vi utvecklar människor, företag och organisationer med rätt kompetenslösningar i arbetslivets och arbetsmarknadens alla skeden. Vi bidrar till en bättre matchning på arbetsmarknaden och ser till att fler människor kommer i egenförsörjning och att fler företag och organisationer kan stärka sin konkurrenskraft.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Äldre bättre på att få nya vänner21.5.2018 09:03Pressmeddelande

Interaktionskurs från Lernia ska göra svenskarna världsbäst på vänskap 38 procent av svenskarna över 65 år har fått två eller fler nya vänner det senaste året. Det visar en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av bemannings- och utbildningsföretaget Lernia. Bland 36- till 49-åringarna är motsvarande siffra endast 24 procent. Och en global studie visar att svenskar är sämst i världen på att skaffa nya vänner. För att råda bot på problemet lanserar nu Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), med 36 forskningsbaserade frågor som ska leda till vänskap.

Kommunalarbetare har lättast att få vänner18.5.2018 09:34Pressmeddelande

36 frågor ska göra svenskarna världsbäst på att skaffa nya vänner Anställda inom kommuner anser att det är lättare att få nya vänner än privatanställda. Det visar en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av bemannings- och utbildningsföretaget Lernia. Samtidigt visar en global studie att svenskar är sämst i världen på att skaffa nya vänner. För att råda bot på problemet lanserar nu Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), en kurs med 36 forskningsbaserade frågor som ska göra svenskarna bättre på att få vänner.

36 nya frågor ger dig vänner på resan!18.5.2018 09:06Pressmeddelande

Lernia lanserar interaktionskurs för att göra svenskarna världsbäst på att skaffa nya vänner Att känna sig ensam på resande fot är inte ovanligt, och enligt en årlig studie från Expat Insider är svenskar också sämst i världen på att skaffa nya vänner*. För att råda bot på problemet lanserar nu bemannings- och utbildningsföretaget Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), med 36 forskningsbaserade frågor som ska leda till vänskap.

Goda relationer till kollegorna viktigare än lönen18.5.2018 08:38Pressmeddelande

36 frågor ska göra svenskarna världsbäst på att skaffa nya vänner Att ha bra relationer till sina kollegor är viktigast för att trivas på jobbet. Det visar en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av bemannings- och utbildningsföretaget Lernia. Samtidigt visar en global studie att svenskar är sämst i världen på att skaffa nya vänner*. För att råda bot på problemet lanserar nu Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), en interaktionskurs med 36 frågor som ska får svenskarna att blir bättre på att få vänner.

Kärlek och vänner viktigast för att må bra17.5.2018 08:33Pressmeddelande

36 nya frågor ska göra svenskarna världsbäst på att skaffa nya vänner Mer än var tredje svensk tycker goda kärleksrelationer är viktigast för att må bra och fler än var fjärde att goda vänner rankas högst. Det visar en undersökning som Demoskop har genomfört på uppdrag av bemannings- och utbildningsföretaget Lernia. Samtidigt är vi svenskar sämst i världen på att skaffa nya vänner. För att råda bot på problemet lanserar nu Lernia Interaktion För Svenskar (IFS), en interaktionskurs som ska ge svenskarna fler vänner.