Piku AB

Ny konferens vill stoppa skjutningarna

Kan modiga samtal, internationella perspektiv och praktiska lösningar stoppa skjutvapenvåldet? Det är huvudfrågan för den kommande konferensen Mot väpnat våld i Sverige, i november 2021.

Trots att skjutvapenvåldet minskar i många europeiska länder blir det allt värre i Sverige – här dödar det 40-50 människor varje år. Konferensen Mot väpnat våld i Sverige vill sätta stopp för detta med modiga samtal som resulterar i praktiska lösningar.

Alla konstruktiva krafter, globalt och i Sverige, behöver samlas för att finna lösningar för att förebygga väpnat våld. Just därför är konferensen viktig.

- Karin Olofsson, generalsekreterare för Parliamentary Forum on Small Arms and Light Weapons (PFSALW)

Mot väpnat våld i Sverige samlar forskare, politiker, tjänstepersoner, samhällsaktörer och beslutsfattare som presenterar fakta, vågar säga vad de tycker och vill driva igenom verklig förändring. På konferensen deltar även internationella talare såsom representanter från FN:s utvecklingsprogram mot väpnat våld i Serbien och James Densley som är medgrundare till The Violence Project i USA.

Gun violence is in my view the greatest threat to peace and security in this nation. The good news is, solutions are out there. We just have to be courageous enough to reach for them.

- James Densley, professor i straffrätt samt medgrundare till The Violence Project

Mot väpnat våld i Sverige siktar högre än att bara diskutera orsakerna till skjutvapenvåldet. Genom konferensens open space, break out sessions, panelsamtal och föreläsningar sprids idéer som svenska politiker och beslutsfattare kan anamma.

Jag ser fram emot konferensen, och då främst alla fantastiska talare. Det är så mycket kompetens som samlas på en och samma plats!
- Ardavan Khoshnood, kriminolog och forskare

Alla som arbetar för ett säkrare Sverige är välkomna till konferensen den 3-4 november, på plats i Malmö eller online. Anmälan är öppen!

För mer information, kontakta Ingrid Haraldsson, VD för Piku.
ingrid.haraldsson@piku.se | 0733-53 00 94

Om

Mot väpnat våld i Sverige är en BraveTalk-konferens som arrangeras av utbildningsföretaget Piku. BraveTalk är ett årligt konferenskoncept som tar upp aktuella samhällsutmaningar och för samman politiker, chefer, sakkunniga, forskare och civilsamhällesaktörer för att hitta modiga och progressiva lösningar. Läs mer om årets tema, program, talare med mera på konferensens hemsida.

Följ Piku AB