Ny kortfilm utmanar bilden av relationer

Kan en och samma partner uppfylla alla ens krav? Det är en av frågorna som ställs till tittaren i Polly, en ny kortfilm av regissören och fotografen Faramarz Gosheh. Kortfilmen är en del i årets upplaga av Halebop Creative Call, en plattform som ger unga kreatörer möjlighet att utveckla sitt skapande.
Polly av Faramarz Gosheh

Är det tanken att man ska hitta ”the one” – och sedan älska samma människa livet ut? I Faramarz Goshehs senaste kortfilm Polly är utmanandet av bilden av relationer ett centralt huvudtema.

I Polly slängs vi in i huvudkaraktären Pollys vardag där hon lever i en relation med tre olika personer. Filmen dyker ner i korta, intima ögonblick i deras vardag och porträtterar allt från lust och eufori till vemod och avundsjuka. För Faramarz är det här ett sätt att ifrågasätta värderingar och ge tittaren en tankeställare.

– Med Polly har jag verkligen fått förverkliga ett drömprojekt. När det kommer till relationer finns det så många normer som vi tar för givna, men i Polly lever karaktärerna efter andra regler. Jag vill att tittaren ska lämna filmen och tänka: ”Hur utmanar jag själv mina relationer? Vad förväntas av mig och vill jag ändra på det?”, säger Faramarz Gosheh.

Faramarz Gosheh är en regissör och fotograf som börjat få stor uppmärksamhet för sitt filmskapande. Den självlärde 26-åringen från Göteborg är numera representerad av Camp David Film i Stockholm och driver även det egna produktionsbolaget Noor Studios. Han har tidigare regisserat för varumärken som Volvo och Warner Music. Med Polly har han utforskat en mer konstnärlig riktning och skapat något som enklast kan beskrivas som en genreblandning av drama, musik och konstfilm.

Kortfilmen är en del av Halebop Creative Call, ett initiativ där Halebop tillsammans med unga kreatörer utmanar traditionella arbetsprocesser. Halebop Creative Call är nu inne på sitt andra år och Faramarz Gosheh utgör tillsammans med tre andra kreatörer och kollektiv årets medverkande.

– Med Halebop Creative Call vill vi utmana oss själva i vilken typ av kommunikation vi skapar och med vem. Faramarz är precis en sån typ av kreatör som vi vill lyfta: en ny och spännande regissör som har både öga och sinne för det visuella berättandet, säger Johanna Sahlman, Head of Halebop.

Polly har premiär onsdag den11 november på www.halebop.se/faramarz.

Canan Yasar, presskontakt Halebop, canan.yasar@obeyapr.se, 070-383 07 48

Poster Polly av Faramarz Gosheh