Ny kunskap krävs omgående hos i första hand all blåljuspersonal

- Jag har under flera år arbetat med frågor som rör risker med gas och el-fordon, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Det sker färre olyckor med gasfordon än med konventionella bränslen, vilket är naturligt då det inte finns så många gasfordon jämfört med de som drivs av fossilt bränsle. Gasbussolyckan i Örebro som inträffade under förra veckan sätter återigen fokus på säkerhet och gasfordon.

Även denna gång löste värmesäkringarna ut vilket är en följd av hur bussens säkerhetssystem är konstruerat. Det är bra att värmesäkringarna löste ut, istället för att få en tryckkärlsexplosion som kan vara betydligt värre.

- Jag blir oroad över att se hur säkerheten hanteras när det inträffat en olycka med ett gasfordon, som nu senast vid bussolyckan i Örebro, säger Bo Ericsson. Händelseförloppet är snabbt och när värmesäkringen smälter i den första gastanken antänds strax därefter nästa gastank och nästa gastank o s v. När bussen ”flammar ut” gasen kan gaslågan bli 15 - 20 meter lång. Så är bussen konstruerad och även tekniken.

Genomför en riskbedömning för att fastställa riskområde och het zon.
Med tanke på att det är en buss med upp till 9 tankar och 1 700 liter metangas måste man upprätta en skyddszon. Eftersom gastankarna kan slungas iväg om det blir en tryckkärlsexplosion måste riskområdet vara stort. Riskområdet borde ha varit 300 meter och man måste även ta hänsyn till vindriktning. Även denna gång var riskområdet för litet. Längdrekord för en gastub som slungats iväg är 400 meter. Det här måste man ta på allvar, säger Bo Ericsson.

MSB har startat ett projekt där SFVF medverkar bland andra. Det övergripande målet med projektet är att arbetet ska resultera i en vägledning för hur räddningspersonal bör hantera olyckor med gasfordon. Innan denna vägledning kan bli utarbetad behöver ett antal områden klargöras. Trots Coronakrisen arbetar projektgruppen nu intensivt med siktet på att bli klara under 2020, avslutar Bo Ericsson.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) ingår samarbete med AutoNytt!13.5.2020 11:21:31 CESTPressmeddelande

Fordonsnyheter gillar de flesta i vår bransch och nu kan SFVF säkerställa att våra medlemmar blir uppdaterade genom vårt nya samarbete med AutoNytt. För att våra medlemmar ska ha bästa förutsättningar har SFVF och AutoNytt ingått ett informationsutbyte för att säkerställa att både SFVF:s och AutoNytts medlemmar har den bästa informationskanalen, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Ny kvalitetsstandard krävs för bilskadereparationer11.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

- Bättre kvalitet på bilskadereparationer kan bara uppnås om verkstäderna arbetar under gemensamma och noggranna regler. Tyvärr arbetar man idag med plåt och lack på ett i många fall ”spretigt” sätt utan klara regler. Men det finns redan nu ett internationellt uppskattat system som skulle kunna eliminera fusk och dålig kvalitet. Systemet heter Eurogarant, används sedan många år i en rad europeiska länder och har introducerats i Sverige av SFVF, säger Bo Ericsson, vd för SFVF, (Sveriges Fordonaverkstäders Förening).

Fordonsbranschen är i behov av fler Diagnostekniker, en kompetens som ökar lönsamheten28.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Vi har en bransch under omställning. Snabb teknisk utvecklingstakt ökar efterfrågan av kompetens i framkant. Tillgången till rätt kompetens är därmed inte längre en utmaning för framtiden. Behovet av diagnostekniker är redan idag ett faktum. Bristen på teknisk kunskap har redan kommit att bli en orsak till att verkstäder tackar nej till jobb och detta får vi inte acceptera. Att vidareutbilda sig till diagnostekniker är ett smart karriärval för den enskilde mekanikern.