Ny kvalitetsbox i fasta sortimentet: Penley Phoenix från Australiens mest nytänkande vinsystrar

Den 1 september lanseras en ny kvalitetsbox i Systembolagets fasta sortiment: Penley Phoenix Cabernet Sauvignon 2020 från Coonawarra i Australien. Penley Estate drivs av vinsystrarna Tolley och utmärks av nytänk och nyfikenhet. Vinmakare Kate Goodman utsågs till årets kvinnliga vinmakare år 2018 och har den här gången gjort ett smakrikt och druvtypiskt vin med varma, mörkbäriga toner och örtig elegans. Vinet har artikelnummer: 2608 och kostar 259 kr för 2250 milliliter.

Penley Estate ligger i Coonawarra och ägs och drivs av Eng och Beck Tolley. De är två systrar som minst sagt har rötterna i vinvärlden; mammas efternamn stavas Penfolds och pappasTolleyDe två familjerna gjort vin sedan mitten av 1800-talet och utmärks av stolt tradition och kunskap. Trots, eller kanske snarare tack vare detta, utmärks Penleysystrarnas arbete av ett ständigt utmanande nytänk. Deras viner påminner om Eng och Beck: energiska, pigga och alltid nyfikna.För detta har de minst sagt blivit både uppmärksammade och prisadeDeras vinmakare Kate Goodman utsågs exempelvis till årets kvinnliga vinmakare år 2018. Penleys ambition är att bli ekologiskt och biodynamiskcertiferade.

Penley Phoenix Cabernet Sauvignon 2020 har en underbart fruktig och generös druvtypictet. Vinet är fullpackat med cabernet sauvignondruvans signaturtoner av svarta vinbär, ceder, plommon, choklad, peppar, färska örter. Fruktigheten ackompanjeras av kaffetoner och en välbalanserad ekfatskaraktär, som kommer från 12 månaders lagring på franska ekfat. Det här vinet är ett utmärkt val till höstens smakrika kötträtter.

Jag hoppas att fler svenskar nu får upp ögonen för de häftiga vinerna från Penley. Vi tycker förstås även att det är extra kul när sådana här kvalitetsviner kommer från ett vineri som ägs och drivs av kvinnor. Penley Phoenix Cabernet Sauvignon är förpackad på 2,25 liters-box. Svenskar är ovana med den här typen av kvalitet på box, men vi tror att allt fler upptäckt förpackningens fördelar, även när det kommer till bättre vin. Det är hållbart och praktiskt, säger Li Berger, produktchef på Spring Wine & Spirits.

Vinet är gjort på 100 procent cabernet sauvignon från Coonawarra. Kvaliteten på frukten var väldigt bra år 2020, men avkastningen blev generellt lägre än normalt. Druvorna transporteras snabbt till ståltankar på vineriet. Efter noggrann selektering av druvor skedde kallmacerering vid cirka 10 grader, under tre till fyra dagar. Därefter höjdes temperaturen succesivt och vinet fick jäsa vid 26-28 grader i 14 dagar. Vinet lagrades i 12 månader på franska ekfat, därefter fick det vila på ståltank i minst sex månader. Vinet är tillverkat helt utan animaliska produkter och är certifierat som veganvänligt.

Penley Estate Phoenix Cabernet Sauvignon 2020

Ursprung: Coonawarra, Australien // Artikelnummer: 2608 // Pris: 259 kr

Förpackning: Box 2250 ml// Alkoholhalt: 14,5 %// Sockerhalt: <3 g/l

Andra nyheter från Penley

Penley Estate Tolmer Cabernet Sauvignon 2018
Artikelnummer: 53448 (Beställningssortimentet)
Pris: 179 kr
Volym: 750 ml
Alkoholhalt: 14% vol.

Penley Estate Steyning Cabernet Sauvignon 2017
Artikelnummer: 53194 (Beställningssortimentet)
Pris: 255 kr
Volym: 750 ml
Alkoholhalt: 13,5 % vol.

Sankt Eriksgatan 119

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, Piccini, Gallo, Chavin, Domaine Bousquet, Pasqua, Codorníu, Trapiche, LYV, Boschendal, El Coto, Frescobaldi, McPherson, Smirnoff Ice, Planteray Rum, Tamnavulin, Dalmore och Jura. På restaurang representerar de även Diageo med varumärken som Baileys, Tanqueray, Johnnie Walker mfl.

Domaine Rolet släpper två unika viner från sin privata källarsamling26.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Domaine Rolet i Jura har en privat samling av äldre årgångar i magnumbutelj. Nu lanseras de minst sagt unika vinerna Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986 och Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987 ur denna samling. Båda vinerna är buteljerade på magnumflaska om 1500 ml och släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 5 april lanseras 140 buteljer av Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986 och den 10 maj lanseras 420 buteljer av Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987. Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986: Nr 9008306, 619 kr Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987: Nr 9455406, 619 kr

Nyhet i tillfälligt sortiment - Feudi di San Gregorio Lacryma Christi Rosso8.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Den 22 mars lanserar kultproducenten Feudi di San Gregorio en riktig pärla från mytomspunna Kampanien - Lacryma Christi Rosso 2022. Vinet är ett utmärkt exempel på producentens finessrika arbete med regionens antika druvsorter och vulkaniska jordmån. Lacryma Christi, som betyder Kristi tårar, bjuder på mjukt inlindade tanniner, frisk körsbärssyra och en stolt avslutning med inslag av mörk frukt och mineralitet. Vinet är otroligt matvänligt och passar perfekt till lättare kötträtter eller en klassisk italiensk ragu Bolognese. 9600 buteljer släpps den 22 mars. Artikelnummer 95145, 129 kronor.

Nyhet från franska södern i fast sortiment – Chavin Languedoc Cuvée Réserve5.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Nu lanseras en nyhet från Chavin i Systembolagets fasta sortiment – Chavin Languedoc Cuvée Réserve 2022. Detta är ett terroirdrivet och matvänligt vin som är en uppvisning i hur den franska södern ska smaka. Den bjuder på solig och charmig frukt i kombination med havets fläktande fräschör och syra. Här samspelar de klassiska söderdruvorna marsanne, roussanne och viogner som tillsammans skapar ett underbart, ursprungstypiskt vin. Vinet är en utsökt kompanjon till fågel, fisk- och skaldjursrätter, gärna med grillad yta och fetare tillbehör. Artikelnummer: 2815, 119 kr.

Ikonisk champagne i tillfälligt sortiment - Philipponnat Clos des Goisses 20145.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Den 14 mars har det blivit dags för den årliga prestigelanseringen från champagnehuset Philipponnat - Clos des Goisses Extra Brut 2014. Detta är deras närmast legendariska prestigecuvée som varje år lanseras i en mycket begränsad upplaga. Vingården Clos des Goisses anses vara Champagnes bästa sluttning och har använts för odling sedan 1600-talet. Endast 90 buteljer släpps den 14 mars i Systembolagets tillfälliga webb-sortiment. Artikelnummer 95089, 2879 kronor.

Franskt tillskott i Spring Wine & Spirits producentportfölj - Bienvenue à Chavin4.3.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Under våren 2024 får Spring Wine & Spirits ett oerhört välkommet tillskott i portföljen i form av den prisbelönta franska vinproducenten Chavin. Det relativt unga varumärket är skapat av entreprenören Mathilde Boulachin som på kort tid har gjort varumärket till en enorm succé världen över. Chavin kännetecknas av sina ursprungstypiska viner med tydligt hållbarhetsfokus. Produktportföljen består mestadels av vita viner samt rosé och de har också en prisbelönt serie med alkoholfria viner. Det nya samarbetet innebär att Spring Wine & Spirits får full distribution för den svenska marknaden på både restaurang och på Systembolaget.