Ny kvalitetsbox i fasta sortimentet: Penley Phoenix från Australiens mest nytänkande vinsystrar

Den 1 september lanseras en ny kvalitetsbox i Systembolagets fasta sortiment: Penley Phoenix Cabernet Sauvignon 2020 från Coonawarra i Australien. Penley Estate drivs av vinsystrarna Tolley och utmärks av nytänk och nyfikenhet. Vinmakare Kate Goodman utsågs till årets kvinnliga vinmakare år 2018 och har den här gången gjort ett smakrikt och druvtypiskt vin med varma, mörkbäriga toner och örtig elegans. Vinet har artikelnummer: 2608 och kostar 259 kr för 2250 milliliter.

Penley Estate ligger i Coonawarra och ägs och drivs av Eng och Beck Tolley. De är två systrar som minst sagt har rötterna i vinvärlden; mammas efternamn stavas Penfolds och pappasTolleyDe två familjerna gjort vin sedan mitten av 1800-talet och utmärks av stolt tradition och kunskap. Trots, eller kanske snarare tack vare detta, utmärks Penleysystrarnas arbete av ett ständigt utmanande nytänk. Deras viner påminner om Eng och Beck: energiska, pigga och alltid nyfikna.För detta har de minst sagt blivit både uppmärksammade och prisadeDeras vinmakare Kate Goodman utsågs exempelvis till årets kvinnliga vinmakare år 2018. Penleys ambition är att bli ekologiskt och biodynamiskcertiferade.

Penley Phoenix Cabernet Sauvignon 2020 har en underbart fruktig och generös druvtypictet. Vinet är fullpackat med cabernet sauvignondruvans signaturtoner av svarta vinbär, ceder, plommon, choklad, peppar, färska örter. Fruktigheten ackompanjeras av kaffetoner och en välbalanserad ekfatskaraktär, som kommer från 12 månaders lagring på franska ekfat. Det här vinet är ett utmärkt val till höstens smakrika kötträtter.

Jag hoppas att fler svenskar nu får upp ögonen för de häftiga vinerna från Penley. Vi tycker förstås även att det är extra kul när sådana här kvalitetsviner kommer från ett vineri som ägs och drivs av kvinnor. Penley Phoenix Cabernet Sauvignon är förpackad på 2,25 liters-box. Svenskar är ovana med den här typen av kvalitet på box, men vi tror att allt fler upptäckt förpackningens fördelar, även när det kommer till bättre vin. Det är hållbart och praktiskt, säger Li Berger, produktchef på Spring Wine & Spirits.

Vinet är gjort på 100 procent cabernet sauvignon från Coonawarra. Kvaliteten på frukten var väldigt bra år 2020, men avkastningen blev generellt lägre än normalt. Druvorna transporteras snabbt till ståltankar på vineriet. Efter noggrann selektering av druvor skedde kallmacerering vid cirka 10 grader, under tre till fyra dagar. Därefter höjdes temperaturen succesivt och vinet fick jäsa vid 26-28 grader i 14 dagar. Vinet lagrades i 12 månader på franska ekfat, därefter fick det vila på ståltank i minst sex månader. Vinet är tillverkat helt utan animaliska produkter och är certifierat som veganvänligt.

Penley Estate Phoenix Cabernet Sauvignon 2020

Ursprung: Coonawarra, Australien // Artikelnummer: 2608 // Pris: 259 kr

Förpackning: Box 2250 ml// Alkoholhalt: 14,5 %// Sockerhalt: <3 g/l

Andra nyheter från Penley

Penley Estate Tolmer Cabernet Sauvignon 2018
Artikelnummer: 53448 (Beställningssortimentet)
Pris: 179 kr
Volym: 750 ml
Alkoholhalt: 14% vol.

Penley Estate Steyning Cabernet Sauvignon 2017
Artikelnummer: 53194 (Beställningssortimentet)
Pris: 255 kr
Volym: 750 ml
Alkoholhalt: 13,5 % vol.

NYHET! PRISVINNANDE DARK HORSE ZINFANDEL LANSERAS ÄNTLIGEN PÅ BOX15.9.2021 08:33:40 CEST | Pressmeddelande

Dark Horse, med vinmakerskan Beth Liston i spetsen, har sedan starten 2010 haft visionen att leverera viner som överträffar förväntningar kring kvalitet, design och pris. Sverige blir nu först ut i Europa med att lansera deras alldeles första vin på box – en kraftfull Zinfandel med generösa toner av mörk frukt, läder och kryddor med en lång och balanserad eftersmak. Vinet finns tillgängligt i beställningssortimentet. Alk.halt: 14,5% vol. | Art.nr: 464508 | Volym: 3000 ml | Pris 279 kr

NYHET! ”CYKELVINET” I CABERNET SAUVIGNON PÅ 1 LITERS FLASKA30.7.2021 09:25:23 CEST | Pressmeddelande

Nu finns Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignon, “cykelvinet”, på 1 Liters flaska. Vinet har en smak av svarta och röda vinbär, plommon och hallon. Dess toner av kakao, tobak och mocka gör Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignonen till en utmärkt kompanjon till grillade kötträtter. Vinet lanseras den 2a augusti i Systembolagets beställningssortiment. Artikel nummer 53185 och pris 99kr.