Ny kvalitetsstandard krävs för bilskadereparationer

- Bättre kvalitet på bilskadereparationer kan bara uppnås om verkstäderna arbetar under gemensamma och noggranna regler. Tyvärr arbetar man idag med plåt och lack på ett i många fall ”spretigt” sätt utan klara regler. Men det finns redan nu ett internationellt uppskattat system som skulle kunna eliminera fusk och dålig kvalitet. Systemet heter Eurogarant, används sedan många år i en rad europeiska länder och har introducerats i Sverige av SFVF, säger Bo Ericsson, vd för SFVF, (Sveriges Fordonaverkstäders Förening).

- Vikten av att ta hjälp av miljö- och kvalitetsledningssystemet Eurogarant aktualiseras nu, detta sedan riksförbundet M Sverige riktat skarp kritik mot att kontrollen av landets bilskadeverkstäder upphört, säger Bo Ericsson.

Landets bilskadeverkstäder, som lagar krockskadade bilar, har efter kvalitetsproblem och påföljande hård kritik från försäkringsbolagen i början på 2010-talet kontrollerats årligen av försäkringsbranschen i samarbete med Trafikförsäkringsföreningen, TFF. Men 2018 var det sista år som kontrollerna genomfördes, meddelar nu företrädare för TFF i ett mejl till M Sverige. I år saknas resultat eftersom testerna inte utfördes under 2019.

Riksförbundet M Sverige är kritiskt till att testerna slopats och menar att vi konsumenter inte kan känna oss nöjda med det senaste resultatet, som visar att nästan var tredje reparation var bristfällig. – Mängden slarv och fusk är helt enkelt oacceptabel. Försäkringsbolagen är skyldiga oss försäkringstagare en godtagbar standard hos de verkstäder som vi anvisas till vid en skada, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Att det blir fel vid nästan var tredje reparation som utförs, kan ingen känna sig nöjd med. Men under de fem år verkstäderna har kontrollerats, har utvecklingen varit positiv. År 2014 fick hela 53 procent av de kontrollerade jobben anmärkningar, under 2016 var det 48 procent och vid 2018 års kontroll, som publicerades 2019, fann man brister på 29 procent av de kontrollerande reparationerna.

Trots att TFF själva menar att det är kontrollerna i sig som har bidragit till förbättringen, slopas de nu helt och hållet.
Av de cirka 80 verkstäder som har kontrollerats varje år har inte ens ett tiotal legat på vad TFF anser vara en acceptabel nivå. Målet har varit att alla verkstäder ska nå lika hög kvalitet, något som nu alltså inte kommer att följas upp. När kontrollerna slopas är det sannolikt att en stor majoritet av skadereparationerna kommer att utföras hos företag som har stora brister i kvalitetsarbetet.

– Det är vi konsumenter som får betala för fel och brister genom våra försäkringspremier. Risken att verkstädernas förbättringsarbete nu stannar av är uppenbar, säger Carl-Erik Stjernvall.

Andel brister vid kontrollerna av skadeverkstäder 2014–2018:

2014 – 54 %, 2015 – 42 %, 2016 – 48 %, 2017 – 34 %, 2018 – 29 %.

- De tidigare kontrollerna visar entydigt att kvaliteten måste förbättras. Där tror vi på SFVF att Eurogarant kan vara ett viktigt verktyg, säger Bo Ericsson på SFVF.

Att samla alla plåt- och lackverkstäder under en gemensam branschstandard ses som den bästa lösningen av SFVF. Kvalitetsstandarden Eurogarant har tagits fram av den internationella organisationen AIRC (Association Internationale des Reparateurs Carrosserie). Ett omfattande miljö- och kvalitetsledningssystem som etablerades i Tyskland redan på 1980-talet. I Danmark har Eurogarant funnits sedan 2012 genom branschorganisationen SKAD.

Största fördelen med Eurogarant är att man garanterar att fordonet repareras korrekt enligt tillverkarens anvisningar. Förutom att optimera hela skadeprocessen ställer Eurogarant även krav på utbildning och utrustning.

Ny kunskap krävs omgående hos i första hand all blåljuspersonal18.5.2020 09:58:58 CESTNyheter

- Jag har under flera år arbetat med frågor som rör risker med gas och el-fordon, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF). Det sker färre olyckor med gasfordon än med konventionella bränslen, vilket är naturligt då det inte finns så många gasfordon jämfört med de som drivs av fossilt bränsle. Gasbussolyckan i Örebro som inträffade under förra veckan sätter återigen fokus på säkerhet och gasfordon.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) ingår samarbete med AutoNytt!13.5.2020 11:21:31 CESTPressmeddelande

Fordonsnyheter gillar de flesta i vår bransch och nu kan SFVF säkerställa att våra medlemmar blir uppdaterade genom vårt nya samarbete med AutoNytt. För att våra medlemmar ska ha bästa förutsättningar har SFVF och AutoNytt ingått ett informationsutbyte för att säkerställa att både SFVF:s och AutoNytts medlemmar har den bästa informationskanalen, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Fordonsbranschen är i behov av fler Diagnostekniker, en kompetens som ökar lönsamheten28.4.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Vi har en bransch under omställning. Snabb teknisk utvecklingstakt ökar efterfrågan av kompetens i framkant. Tillgången till rätt kompetens är därmed inte längre en utmaning för framtiden. Behovet av diagnostekniker är redan idag ett faktum. Bristen på teknisk kunskap har redan kommit att bli en orsak till att verkstäder tackar nej till jobb och detta får vi inte acceptera. Att vidareutbilda sig till diagnostekniker är ett smart karriärval för den enskilde mekanikern.