Strängnäs stift

Ny kyrkoherde välkomnas i Mellösa församling

På söndag, den 13 november, välkomnas Fredrik Lundkvist som ny kyrkoherde i Mellösa församling.

Biskop Johan Dalman celebrerar och Fredrik Lundkvist predikar. I högmässan medverkar även kyrkokören och Mariakören.

Tid: Söndagen, den 13 november, kl. 16:00

Plats: Mellösa kyrka

Efter gudstjänsten blir det mingel i församlingshemmet med lättare förtäring.

Välkomna!

Fredrik Lundkvist, 55 år, prästvigdes 1996 för Uppsala stift. Efter några år i Hälsingland kom han till Eskilstuna 1999.

– Jag är född och uppvuxen i Eskilstuna så jag kom hem så att säga, säger Fredrik Lundkvist.

Efter några år som komminister och kyrkoherde drev Fredrik Lundkvist eget företag som arbetade mot lantbruk, bygg och trädgård.

– Förutom att det gav nya kunskaper som är värdefulla i kyrkoherdeuppdraget, exempelvis gällande ansvar för fastigheter och kyrkogård, så gav det insikter om hur det är att vara egen företagare. Det är bra att ha med sig i mötet med församlingsborna.

2020 återvände Fredrik till prästuppdraget och kommer senast från en tjänst i Husby-Rekarne. Sedan den 1 augusti är han kyrkoherde i Mellösa församling.

– Det är en trevlig bygd och jag trivs väldigt bra med både församlingsbor och med de anställda. Närmast ska vi jobba med församlingens identitetsarbete – vi vill visa att kyrkan och tron är relevant även i vår tid, säger Fredrik Lundkvist.

För mer information:
Magdalena Öhrling
Biskopens adjunkt

Strängnäs stift
Box 84,
64522 Strängnäs

+46(152)23400http://www.svenskakyrkan.se/strangnasstift

Strängnäs stift är ett av Svenska kyrkans 13 stift. Biskop sedan 2015 är Johan Dalman. Stiftet omfattar Närke och Södermanland. Strängnäs stift har 72 församlingar och över 170 kyrkor. Stiftskansliets uppgift är att stödja och stimulera församlingsverksamheten, samt förvalta stiftets jord, skog och fonder. Högsta beslutande organ är stiftsfullmäktige. Genom domkapitlet prövas om beslut är fattade enligt kyrkoordningen.

Följ Strängnäs stift

Senaste pressmeddelandena från Strängnäs stift

Biskopen auktionerar ut brittisk tebjudning för en mer rättvis värld22.3.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En brittisk tebjudning och ett dalmanskt bokpaket. Det är biskop Johan Dalmans bidrag i årets Traderaauktion till förmån för Act Svenska kyrkans fastekampanj. - Jag ser fram emot att få välkomna vinnaren med vänner till biskopsgården och samtidigt stödja Svenska kyrkans viktiga arbete med att minska hungern i världen. Det är min, och förhoppningsvis många andras, ”cup of tea”, säger biskop Johan Dalman.