Ny lag om plattformsansvar gynnar svenska handlare
I Strasbourg har äntligen EU-parlamentet röstat igenom lagförslaget Digital Services Act, vilket innebär ett utökat plattformsansvar. Nu står det klart att globala handelsplattformar kommer att krävas ett större ansvar för många av de produkter som säljs. Dagens besked är glädjande för svenska handlare, som nu ges möjlighet till att konkurrera på lika villkor.

Svensk Handel har under flera års tid drivit opinion kring frågan om ett utökat plattformsansvar. Att plattformsägare, exempelvis Amazon och Wish, nu faktiskt kommer tvingas ta ett större ansvar för att de produkter som säljs via plattformarna lever upp till krav om exempelvis produktsäkerhet. De kommer även att behöva göra utvalda kontroller på att produkter som säljs inte är olagliga.
- Vi är givetvis glada över att vi nu är i hamn med en fråga som är av stor vikt för våra medlemmar. Den nya lagen gynnar såväl konsument som handlare, då den säkerställer produktsäkerhet, samtidigt som den ger svenska handlare större möjligheter till att konkurrera på lika villkor. Det är hög tid att ett utökat plattformsansvar kom på plats, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Under åren frågan har behandlats har Svensk Handel drivit frågan om ett utökat plattformsansvar på såväl nationell nivå som i Bryssel. Insatser har även gjorts genom partsgemensamma debattartiklar samt intervjuer.
- Svensk Handel har bevakat Digital Services Act sedan ett tidigt stadie. Genom ett gott samarbete mellan våra kontor i Stockholm och Bryssel har vi fört diskussioner med beslutsfattare och intresseorganisationer på såväl nationell som EU-nivå. Arbetet fortsätter nu med att ge våra medlemmar vägledning, men också givetvis med att fortsätta driva på för ett än större plattformsansvar, säger Sofia Stigmar, Head of Brussels på Svensk Handel.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Svenska handlares oro för framtiden består19.7.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Pessimismen inom handeln håller i sig. Det oroliga omvärldsläget, ökad inflation och ökade inköpskostnader leder till att framtidsförväntningarna, för fjärde månaden i rad, är pessimistiska bland svenska handlare. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juli månad.
Gotland – en historisk handelsplats som står inför utmaningar18.7.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handeln sätter sin tydliga prägel på Gotland. Från Fårö i norr till Burgsvik i söder. Detta syns tydligt då regionen är Sveriges tredje största när handelns omsättning per invånare mäts. Men ön står inte utan utmaningar. Svensk Handels lokala Gotlandsrapport visar att handelns utveckling behöver sättas i fokus hos både Region Gotland och Länsstyrelsen om inte ön ska hamna på efterkälken.
Mer än var fjärde handlare utsatt för brott senaste månaden15.7.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Trygghetsbarometer för det andra kvartalet visar att brottsutsattheten bland svenska handlare etablerar sig på en hög nivå. Mer än var tredje handlare utsattes för stöld senaste veckan och drygt var femte har utsatts för hotfullt beteende under den senaste månaden.
Modehandeln gick fortsatt starkt i juni14.7.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Stilindex från Svensk Handel visar att det starka intresset för att handla kläder och skor fortsätter att hålla i sig. För femte månaden i rad noteras positiva siffror för kläd- och skohandeln. Handlarna hoppas nu på en fortsatt stark sommar inför vad som kan komma att bli en tuffare höst.
Ny rapport kartlägger vad som krävs för att den svenska modebranschen ska bli världsledande6.7.2022 13:24:28 CEST | Pressmeddelande
Modebranschen står inför en omfattande transformation driven av digitalisering, konsumenters hållbarhets- och inkluderingsfokus, genomgående teknologisk innovation samt nya affärsmodeller. Sveriges unika förutsättningar gällande hållbar innovation, entreprenörskap och kreativ höjd gör att svenskt mode har alla möjligheter att etablera sig som världsledande. För att lyckas är dock branschen i behov av politiskt stöd.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum