Ny lag slår hårt mot journalistiken
Den nya lagen innebär att det inte längre är möjligt att ingå ett muntligt avtal om ett företag kontaktar en konsument via telefon. För att avtalet ska bli giltigt måste konsumenten först bekräfta det skriftligen, till exempel via brev, mejl eller sms. Lagen infördes den 1 september i år för att öka konsumenternas trygghet mot oseriösa försäljare.
- Tidningsbranschen är exempel på en bransch där de problem som den nya lagen vill komma åt aldrig funnits. Lagen träffar helt enkelt fel. Färre sålda prenumerationer betyder i slutändan mindre pengar till granskande journalistik. Och att färre får möjlighet att delta i det demokratiska samtalet, säger Jan Fager, jurist på mediebolagens branschorganisation TU - Medier i Sverige.
Branschorganisationen TU har jämfört antalet nytecknade och förnyade tidningsprenumerationer på 35 morgontidningar under september 2018 och 2017. De 35 tidningarna ges ut av fyra stora tidningskoncerner med utgivning utanför de tre storstäderna. Jämförelsen visar att antalet sålda prenumerationer via telefon minskat med 15 procent. Minskningen är så stor att den även påverkat nettoförsäljningen negativt. Efter det att lagen trädde i kraft minskade september månads totala försäljning av nytecknade och förnyade prenumerationer med fyra procent, jämfört med motsvarande period i fjol.
- Den nya lagen har inte bara lett till minskad prenumerationsförsäljning. De administrativa kostnaderna har också ökat. Det betyder i sin tur att investeringarna i journalistik naggas i kanten från två håll, säger Jan Fager, jurist TU.
Ett liknande skriftlighetskrav infördes i Norge redan 2009 och ändrades i vissa avseenden 2014. Men till skillnad från i Sverige är tidningsprenumerationer undantagna i Norge.
- Dagstidningsbranschen har inte de problem med oseriösa försäljare som vissa andra branscher har. Det finns alltså tungt vägande demokratiska skäl till att undanta branscher som sköter sig. Nu måste politikerna göra som i Norge och rätta till lagen, säger Jan Fager, jurist TU.
Jämförelsen i korthet
Jämförelsen bygger på uppgifter från 35 tidningar inom fyra mediehus med utgivning utanför de tre storstäderna. Hos 26 av dessa tidningar minskade telefonförsäljningen medan den ökade hos nio. Totalt såldes cirka 6 900 nytecknade och förnyade prenumerationer under september 2018 av de studerade tidningarna. Hos de tidningar som ingår i jämförelsen minskade det totala antalet sålda prenumerationer med fyra procent. Det medan antalet sålda prenumerationer via telefon minskade med 15 procent.
Nyckelord
Kontakter
Jan FagerJurist
Tel:0703-92 34 44jan.fager@tu.seLänkar
Om
Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!
TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.seInformation om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Vinnarna i Årets Dagstidning 2024 har korats20.3.2024 22:05:33 CET | Pressmeddelande
I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en välbesökt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
Läsarintäkterna bibehölls tack vare fortsatt digital tillväxt27.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Förra året stannade morgonpressens konsumentintäkter från webben, appar och tryckta tidningar på samma nivå som uppnåddes 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressen hårt drabbad under ett svårt annonsår23.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 13 procent under 2023, jämfört med helåret 2022. Under kvartal 4 föll annonsintäkterna med 11 procent, relativt kvartal 4 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Starka kandidater till att vinna i Årets Dagstidning9.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag avslöjas vilka juryn nominerat i kategorierna Läsaraffär, Innovation, Bildjournalistik och inte minst Helhetspriset. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
De kan vinna Årets Dagstidning 20248.2.2024 10:01:22 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag offentliggör vi vilka juryn nominerat för de första kategorierna – Bevakning, Ljudjournalistik, Annonsaffär, Medieledare och Redaktion. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum