Ny lånemodell ska uppmuntra energieffektivisering av fastigheter

Som ett led i att uppfylla EUs energi- och klimatmål, utvecklar den Europeiska banksektorn tillsammans med E.ON ett nytt lånekoncept som vänder sig till fastighetsägare i Europa och uppmuntrar dem att energieffektivisera sina fastigheter.

Initiativet kommer från EUs Energi Union, vars agenda lyfter fram energi- och resurseffektivitet som centrala byggstenar för att kunna uppfylla EUs energi- och klimatmål. Byggnader står idag för 40 % av den totala energianvändningen och 36 % av CO2 utsläppen inom EU. Genom att öka energieffektiviteten i befintliga byggnader skulle man kunna reducera energianvändningen med 5-6 % och minska CO2 utläppen med 5%.

Genom tillgång till enkel och prisvärd finansiering vid energieffektivisering av fastigheter hoppas initiativet leda till att ytterligare stimulera kunder att förbättra sina fastigheters isolering, byta ut gamla värmesystem och öka energioberoendet genom att investera i solpaneler tillsammans med batterier eller virtuell lagring.

Initiativet, som drivs i det så kallade EeMAP projektet, stöds av EU Kommissionen med ambitionen att utveckla en standardiserad möjlighet till belåning för energieffektivsering. E.ON är det enda Europeiska energiföretaget som är del av projektet, i vilket även stora banker och fastighetsbranschen ingår. En pilotfas av EeMAP kommer att starta den 14 juni 2018.

Läs pressmeddelandet i sin helhet här:

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.