Ny lånemodell ska uppmuntra energieffektivisering av fastigheter

Som ett led i att uppfylla EUs energi- och klimatmål, utvecklar den Europeiska banksektorn tillsammans med E.ON ett nytt lånekoncept som vänder sig till fastighetsägare i Europa och uppmuntrar dem att energieffektivisera sina fastigheter.

Initiativet kommer från EUs Energi Union, vars agenda lyfter fram energi- och resurseffektivitet som centrala byggstenar för att kunna uppfylla EUs energi- och klimatmål. Byggnader står idag för 40 % av den totala energianvändningen och 36 % av CO2 utsläppen inom EU. Genom att öka energieffektiviteten i befintliga byggnader skulle man kunna reducera energianvändningen med 5-6 % och minska CO2 utläppen med 5%.

Genom tillgång till enkel och prisvärd finansiering vid energieffektivisering av fastigheter hoppas initiativet leda till att ytterligare stimulera kunder att förbättra sina fastigheters isolering, byta ut gamla värmesystem och öka energioberoendet genom att investera i solpaneler tillsammans med batterier eller virtuell lagring.

Initiativet, som drivs i det så kallade EeMAP projektet, stöds av EU Kommissionen med ambitionen att utveckla en standardiserad möjlighet till belåning för energieffektivsering. E.ON är det enda Europeiska energiföretaget som är del av projektet, i vilket även stora banker och fastighetsbranschen ingår. En pilotfas av EeMAP kommer att starta den 14 juni 2018.

Läs pressmeddelandet i sin helhet här:

E.ON bjuder in till diskussion kring hållbara energilösningar under Nordic Clean Energy Week21.5.2018 10:03Pressmeddelande

Den 21–25 maj samlas globala beslutsfattare i Öresundsregionen för att diskutera hållbar energi under Nordic Clean Energy Week, en mötesplats för energiministrar, näringsliv, forskning, civilsamhälle och internationella organisationer. E.ON deltar och delar med sig av erfarenheter kring smarta nät, innovation, hållbara transporter och omställningen till 100 procent återvunnen och förnybar energi.

Parkering Malmö och E.ON har skapat 100 nya laddpunkter för elbilar i Malmö17.5.2018 06:00Pressmeddelande

Samarbetsprojektet - Ladda för ett hållbart Malmö - som drivits av Parkering Malmö och E.ON är nu slutfört. Detta har resulterat i 100 nya publika laddpunkter för elbilar i Malmö. Laddpunkterna har installerats i Parkering Malmös parkeringsanläggningar samt på några markparkeringsytor som bolaget förvaltar. Projektet är ett led i det hållbarhetsarbete som både Parkering Malmö och E.ON fortsatt kommer att driva.