Ny lärportal för kompetenshöjning inom industrin

Till följd av coronapandemin har många personer inom industrin permitterats. Nu går myndigheter, arbetsgivarorganisationer, fackförbund och näringslivet samman i ett pilotprojekt som erbjuder kostnadsfria digitala utbildningar där industrin får möjlighet att satsa på kompetensutveckling och utveckla sin konkurrenskraft.

Foto: Bredda Bilden / Jonas Bilberg

De stora och snabba teknikskiftena ställer nya kompetenskrav på anställda inom industrin och produktionskedjor blir mer kunskapsintensiva. Företagen måste kompetensutveckla medarbetare för att behålla sin konkurrenskraft.

- Många personer är permitterade eller i omställning och nu finns ett utmärkt tillfälle att gå starkare ur krisen. Klimatomställning och digitalisering av näringslivet kommer skyndas på i krisens spår och kompetensutveckling kommer vara avgörande för att utveckla vår konkurrenskraft, fylla på med kompetens och ta nya jobb som växer fram, säger näringsminister Ibrahim Baylan.

Lärportalen erbjuder industriföretag kostnadsfria digitala utbildningar inom ramen för projektet. Portalen tillhandahåller ett brett utbud av kvalitetssäkrade utbildningar som möter arbetsmarknadens kompetensbehov och fungerar dessutom som ett forum för kollegialt utbyte. Utbildningarna på lärportalen bygger på identifierade kompetensbehov inom områden som 3D-printing, 5G-uppkoppling i produktion, människa-robot-samverkan och datavetenskap. Bakom utbildningarna står bland andra Produktion2030, Yrkeshögskolan samt svenska och utländska universitet.

- Det här är utbildningar av hög kvalitet som har förutsättningar att göra skillnad i spåren av coronapandemin. Flera tunga utbildare och lärosäten står bakom satsningen, säger Klas Wåhlberg, vd på Teknikföretagen.

Att allt finns samlat på en plattform gör att det blir lättare för företag att hitta utbildningar från många olika leverantörer på ett och samma ställe. Företagen kan också få hjälp att anpassa kompetensutvecklingen efter företagets och dess anställdas behov.

- Det som är bra är att utbildningarna är flexibla och kan anpassas. Företagens anställda kan välja att läsa enstaka moduler eller hela utbildningar. Allt efter tid och behov. Det är ett sätt att snabbt komma igång med kompetensutvecklingen och vår förhoppning är att kunna erbjuda detta till fler branscher framöver, säger  Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket.

Bakom satsningen på lärportalen står myndigheterna Vinnova, Tillväxtverket och Myndigheten för yrkeshögskolan, arbetsgivarorganisationerna Teknikföretagen och Industriarbetsgivarna,  fackförbunden IF Metall, Sveriges Ingenjörer och Unionen samt Combient. Samarbetet initierades inom ramen för regeringens samverkansprogram för kompetensförsörjning och livslångt lärande. Lärportalen är utvecklad av Collegial, som ingår i Combient Group. Projektet finansieras av Europeiska Socialfonden med 22 miljoner kronor fram till 2021.

Kontakt:

Ulf Savbäck, Tillväxtverket, 072-245 02 16

Maria Rosendahl, Teknikföretagen, 070-536 99 51

Mer information om utbildningsportalen på Tillväxtverkets hemsida: tillvaxtverket.se/larportal.

Foto: Bredda Bilden / Jonas Bilberg

Anders Borg: ”stora ärr i ekonomin efter krisen”15.9.2020 15:43:52 CESTPressmeddelande

Coroapandemin har lett till en stor ekonomisk chock för världsekonomin. Den globala tillväxten går ner med tre till fyra procent i år. Eurozonen faller sex till sju procent och Norden tre till fyra procent. ”Produktion och handel har utvecklats sämre och osäkerheten gör att bolagen skär ner sina investeringsbudgetar”, sade tidigare finansminister Anders Borg på ett seminarium i Stockholm inför kommande avtalsrörelse.

Trendmässigt högre arbetskraftskostnadsökningar i Sverige än i viktiga konkurrentländer10.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den svenska ökningstakten för arbetskraftskostnaderna fortsätter trendmässigt att vara högre än i viktiga konkurrentländer. Den var mer än en procentenhet högre än i Västeuropa och euroområdet 2019. Tack vare den svaga svenska kronan är inte kostnadsläget i Sverige alarmerande högt – men en rejäl appreciering av växelkursen skulle snabbt förändra spelplanen. Det visar Teknikföretagens rapport om industrins arbetskraftskostnader internationellt.