Ny ledamot i Sveriges Allmännyttas vd-råd

Morgan Johnsson, vd på Sjöbohem, är ny ledamot i Sveriges Allmännyttas vd-råd.

– Jag har i hela mitt arbetsliv arbetat inom bygg- och fastighetsbranschen och hoppas kunna bidra med mina erfarenheter från så väl byggnation som fastighetsförvaltning i vd-rådet. Ett spännande område som jag hoppas får ett ökat fokus är den framtida energiförsörjningen, som kommer att bli avgörande om vi ska kunna ställa om till ett fossilfritt samhälle, säger Morgan Johnsson, vd, Sjöbohem.

– Jag välkomnar Morgan Johnsson som ledamot. Vd-rådet är ett viktigt forum för mig för att kunna fånga upp våra medlemmars inspel i för oss viktiga frågor, säger Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta.

Vd-rådet består av vd:ar i kommunala bostadsföretag. De utses av övriga företagsledare i Sveriges Allmännyttas över 300 medlemsföretag. Förutom att vd-rådet är ett rådgivande organ till Sveriges Allmännyttas vd, utgör de även Sveriges Allmännyttas delegation i Hyresmarknadskommittén (HMK). Vd-rådet har 14 platser. Varje region representeras av en företrädare för ett större företag och en företrädare för ett mindre företag. Vd-rådet väljs på två år.

Ledamöter i Sveriges Allmännyttas vd-råd

Fredrik Törnqvist, Stångåstaden i Linköping

Anders Nordstrand, vd, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 17

Morgan Johnsson, vd, Sjöbohem, 0416–274 85

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Hyreskommissionens förslag löser inte problemen med läge och kvalitet när hyran sätts6.7.2021 14:07:57 CEST | Pressmeddelande

Den statliga kommission som sett över hyressättningen överlämnade idag betänkandet Läge och kvalitet i hyressättningen till regeringen. − Kommissionens slutsatser att läge och kvalitet generellt sett inte slår igenom i tillräcklig utsträckning stämmer. De åtgärder som föreslås kommer dock inte lösa problemet, utan riskerar i stället att skapa nya, säger Jörgen Mark-Nielsen, samhällspolitisk chef på Sveriges Allmännytta.

Höga byggpriser riskerar hämma nyproduktionen av hyresrätter5.7.2021 11:03:40 CEST | Pressmeddelande

Byggpriserna måste bli lägre om byggandet av hyresrätter till rimlig hyra ska kunna öka. Men produktionspriset fortsätter uppåt. Även om kötiden till nyproducerade hyresrätter är betydligt kortare än i befintligt bestånd, syns en trend att det tar längre tid att hyra ut nyproducerade lägenheter. Det kan tyda på att färre kan betala nyproduktionshyror. Det visar Sveriges Allmännyttas marknadsrapport om bostadsbyggande som släpps idag.