Ny Lidl öppnar i Trollhättan

Lidl växer så det knakar och idag öppnade Trollhättans andra butik vilket blir nummer 195 i Sverige. Butiken ligger i Överby Östra och kommer erbjuda kunderna ett brett sortiment av högsta kvalitet.
Lidls 195:e butik öppnade i Överby Handelsområde, Trollhättan

Lidl fortsätter att expandera i Sverige och idag slogs portarna upp till Trollhättans andra Lidl-butik. Belägen i det populära handelsområdet Överby, med sju miljoner besökare årligen, blir butiken granne med en rad olika butikskedjor som Blomsterlandet, Jysk, EM Home och Biltema. Expansionen i Trollhättan är en viktig pusselbit på vägen mot målet att ha ett 30-tal butiker i Göteborgsområdet.

– Överby är en viktig etablering för oss och det känns riktigt roligt att få öppna i en central handelsknytpunkt för hela västkusten med möjligheten att nå väldigt många människor. Med två butiker i Trollhättan kan vi välkomna ännu fler att upptäcka vårt svenska sortiment och varor av högsta kvalitet till bästa pris, säger Sebastiano Sacilotto, försäljningsdirektör på Lidl Sverige.

Butiken har en försäljningsyta på cirka 1 300 luftiga kvadratmeter där kunderna möts direkt av dagligt nygräddat bröd och ett frukt- och grönttorg. Butiken är byggd i enlighet med Lidls nya butikskoncept med ljusa luftiga lokaler och hållbart byggande i fokus.

Lidl har sedan tidigare en butik på Gärdhemsvägen och Överby blir Lidls andra butik i Trollhättan. Överby är en populär handelsdestination som årligen lockar miljontals besökare och en stadsdel i kraftig tillväxt.

Lidl har en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor i sitt sortiment och ställer alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. Livsmedelskedjan distribuerar idag produkter från runt 150 svenska leverantörer och målsättningen är att det redan stora svenska sortimentet ska utökas ytterligare.

För att stötta svenska matproducenter under coronapandemin gick Lidl nyligen ut och uppmanade bönder och producenter att kontakta dem. Gensvaret blev enormt och på rekordsnabb tid tecknade Lidl avtal med cirka 40 svenska små och medelstora leverantörer. Nära 60 nya svenska produkter finns nu tillgängliga i Lidls butiker i hela landet.

Lidls 195:e butik öppnade i Överby Handelsområde, Trollhättan
Lidls 195 butik öppnade i Trollhättan
Färsk frukt & grönt sju dagar i veckan - nu även i Överby!

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.