Ny Lidl öppnar i Trollhättan

Lidl växer så det knakar och idag öppnade Trollhättans andra butik vilket blir nummer 195 i Sverige. Butiken ligger i Överby Östra och kommer erbjuda kunderna ett brett sortiment av högsta kvalitet.

Lidls 195:e butik öppnade i Överby Handelsområde, Trollhättan

Lidl fortsätter att expandera i Sverige och idag slogs portarna upp till Trollhättans andra Lidl-butik. Belägen i det populära handelsområdet Överby, med sju miljoner besökare årligen, blir butiken granne med en rad olika butikskedjor som Blomsterlandet, Jysk, EM Home och Biltema. Expansionen i Trollhättan är en viktig pusselbit på vägen mot målet att ha ett 30-tal butiker i Göteborgsområdet.

– Överby är en viktig etablering för oss och det känns riktigt roligt att få öppna i en central handelsknytpunkt för hela västkusten med möjligheten att nå väldigt många människor. Med två butiker i Trollhättan kan vi välkomna ännu fler att upptäcka vårt svenska sortiment och varor av högsta kvalitet till bästa pris, säger Sebastiano Sacilotto, försäljningsdirektör på Lidl Sverige.

Butiken har en försäljningsyta på cirka 1 300 luftiga kvadratmeter där kunderna möts direkt av dagligt nygräddat bröd och ett frukt- och grönttorg. Butiken är byggd i enlighet med Lidls nya butikskoncept med ljusa luftiga lokaler och hållbart byggande i fokus.

Lidl har sedan tidigare en butik på Gärdhemsvägen och Överby blir Lidls andra butik i Trollhättan. Överby är en populär handelsdestination som årligen lockar miljontals besökare och en stadsdel i kraftig tillväxt.

Lidl har en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor i sitt sortiment och ställer alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. Livsmedelskedjan distribuerar idag produkter från runt 150 svenska leverantörer och målsättningen är att det redan stora svenska sortimentet ska utökas ytterligare.

För att stötta svenska matproducenter under coronapandemin gick Lidl nyligen ut och uppmanade bönder och producenter att kontakta dem. Gensvaret blev enormt och på rekordsnabb tid tecknade Lidl avtal med cirka 40 svenska små och medelstora leverantörer. Nära 60 nya svenska produkter finns nu tillgängliga i Lidls butiker i hela landet.

Lidls 195:e butik öppnade i Överby Handelsområde, Trollhättan
Lidls 195 butik öppnade i Trollhättan
Färsk frukt & grönt sju dagar i veckan - nu även i Överby!

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl har dubblerat takten i arbetet för minskat matsvinn29.9.2020 14:32:28 CESTPressmeddelande

Lidl Sverige har under verksamhetsårets första sex månader tagit vara på 85 procent mer mat varje månad jämfört med snittet föregående år. Hittills i år har 868 ton mat räddats genom riktade åtgärder i butik och matdonationer, vilket är nästan lika mycket som under hela föregående verksamhetsår. Lidl tar därmed ytterligare steg mot att uppnå målet om att halvera matsvinnet till 2025 och fortsätter redovisa matsvinnet öppet i såväl antal ton som procentandel av försäljningen.

Från krisläge till internationell export: Lidl Sverige tar Hammars Bryggeri till nya marknader22.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Hammars Bryggeri i Närke blev liksom många svenska mat- och dryckesproducenter hårt drabbade när coronapandemin slog till i våras. Genom en debattartikel i Expressen undertecknad Lidl Sverige kom de i kontakt med livsmedelskedjan och fick på rekordtid till ett avtal som innebar en fördubbling av antal återförsäljare. Nu står de inför expansion utomlands.

Från nödrop till succé på Lidl: Över en miljon sålda varor från små, svenska matproducenter22.9.2020 09:47:50 CESTPressmeddelande

På mindre än fyra månader har nu över en miljon produkter från Lidls nya svenska leverantörer sålts, runt om i livsmedelskedjans 198 butiker. Det var i mars, mitt under coronapandemins upptakt, som Lidl besvarade ett nödrop från ett stort antal små, svenska matproducenter. Nu tittar livsmedelskedjan på hur man kan fördjupa samarbetet och lyfta in produkter i det ordinarie sortimentet.

Sju dagar kvar att söka 11 miljoner för mer hållbara livsmedelssystem7.9.2020 13:37:35 CESTPressmeddelande

Just nu pågår jakten på projekt som kan ge snabbare omställning till mer hållbara livsmedelssystem. Hållbarhetsakuten är årets tema för Lidl Future Initiatives där 11 miljoner kronor delas ut till utvalda tidskritiska projekt utanför den egna verksamheten. Stora som små projekt med hållbarhet i fokus kan söka stöd fram till den 13 september. Fem av Sveriges ledande experter står redo att granska inkomna ansökningar. Pengarna har Lidls kunder bidragit med genom en prishöjning på plastpåsar.