Ny Lidl öppnar i Trollhättan

Lidl växer så det knakar och idag öppnade Trollhättans andra butik vilket blir nummer 195 i Sverige. Butiken ligger i Överby Östra och kommer erbjuda kunderna ett brett sortiment av högsta kvalitet.

Lidls 195:e butik öppnade i Överby Handelsområde, Trollhättan

Lidl fortsätter att expandera i Sverige och idag slogs portarna upp till Trollhättans andra Lidl-butik. Belägen i det populära handelsområdet Överby, med sju miljoner besökare årligen, blir butiken granne med en rad olika butikskedjor som Blomsterlandet, Jysk, EM Home och Biltema. Expansionen i Trollhättan är en viktig pusselbit på vägen mot målet att ha ett 30-tal butiker i Göteborgsområdet.

– Överby är en viktig etablering för oss och det känns riktigt roligt att få öppna i en central handelsknytpunkt för hela västkusten med möjligheten att nå väldigt många människor. Med två butiker i Trollhättan kan vi välkomna ännu fler att upptäcka vårt svenska sortiment och varor av högsta kvalitet till bästa pris, säger Sebastiano Sacilotto, försäljningsdirektör på Lidl Sverige.

Butiken har en försäljningsyta på cirka 1 300 luftiga kvadratmeter där kunderna möts direkt av dagligt nygräddat bröd och ett frukt- och grönttorg. Butiken är byggd i enlighet med Lidls nya butikskoncept med ljusa luftiga lokaler och hållbart byggande i fokus.

Lidl har sedan tidigare en butik på Gärdhemsvägen och Överby blir Lidls andra butik i Trollhättan. Överby är en populär handelsdestination som årligen lockar miljontals besökare och en stadsdel i kraftig tillväxt.

Lidl har en hög andel miljömärkta och etiskt märkta varor i sitt sortiment och ställer alltid hårda miljö- och kvalitetskrav på sina leverantörer. Livsmedelskedjan distribuerar idag produkter från runt 150 svenska leverantörer och målsättningen är att det redan stora svenska sortimentet ska utökas ytterligare.

För att stötta svenska matproducenter under coronapandemin gick Lidl nyligen ut och uppmanade bönder och producenter att kontakta dem. Gensvaret blev enormt och på rekordsnabb tid tecknade Lidl avtal med cirka 40 svenska små och medelstora leverantörer. Nära 60 nya svenska produkter finns nu tillgängliga i Lidls butiker i hela landet.

Lidls 195:e butik öppnade i Överby Handelsområde, Trollhättan
Lidls 195 butik öppnade i Trollhättan
Färsk frukt & grönt sju dagar i veckan - nu även i Överby!

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 195 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4200 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl minskar på plasten – satsar mot 100 procent återvunnen plastråvara26.6.2020 14:31:03 CESTPressmeddelande

Lidl fortsätter öka takten för att reducera plastanvändandet och minskar nu plasten i omkring 20 förpackningar. Utöver minskad andel plast är målet att alla plastförpackningar ska vara materialåtervinningsbara år 2022 och att 100 procent av alla förpackningar ska vara producerade i förnybar eller återvunnen plastråvara senast 2030. Dessutom ska den totala plastanvändningen minskas med 20 procent.

Lidl tar hållbart byggande till nästa nivå - Världens första NollCO2-butik har öppnat25.6.2020 10:54:00 CESTPressmeddelande

Idag, den 25 juni, öppnade Lidl dörrarna till sin senaste butik som också är den allra första på Gotland. Dessutom är den nya Lidl-butiken världens första handelsbyggnad som ska vara klimatneutral under hela sin livslängd, från planeringsbordet och materialtillverkning till en framtida demontering. Butiken är byggd i trä och har fått de tuffa miljöcertifieringarna NollCO2 enligt Sweden Green Building Council (SGBC) och BREEAM-SE Excellent.

Lidl öppnar Hållbarhetsakuten - ska påskynda utveckling mot hållbara livsmedelssystem24.6.2020 13:25:00 CESTPressmeddelande

I december förra året delade Lidl Sverige ut 10 miljoner kronor till hållbarhetsprojekt kopplade till samhällets plastutmaning genom Lidl Future Initiatives. Den 17 augusti öppnar ansökningsperioden för årets upplaga. Genom 2020 års tema ”Hållbarhetsakuten” söker livsmedelskedjan projekt som kan lösa de akuta omställningsutmaningar som produktion och konsumtion av mat och livsmedel står inför. Lidl Sverige kommer att stödja tidskritiska projekt som här och nu kan påskynda omställningen mot hållbara livsmedelssystem.

Ny sommarkampanj: ”Destination Lidl” - Lidl hyllar svensk sommar och sina svenska leverantörer24.6.2020 12:48:58 CESTPressmeddelande

I Lidls nya sommarkampanj ”Destination Lidl” hyllar livsmedelskedjan den svenska sommaren och sina allt fler svenska leverantörer. Genom den nya integrerade kampanjen, som startar denna vecka, vill Lidl uppmuntra svenskarna att upptäcka mer av Sommarsverige och samtidigt visa den goda, svenska maten som finns hos Lidl. Kampanjen kommer pågå under hela sommaren.