Ny marknadsdirektör på Tekniska verken

Jörgen Svärdh blir ny marknadsdirektör på Tekniska verken i Linköping den 1 oktober 2020.

Under de senaste tio åren har Jörgen Svärdh varit vd för Utsikt Bredband, ett dotterbolag inom Tekniska verken-koncernen. Han har bland annat drivit utbyggnaden av stadsnätet i regionen, där de flesta privatpersoner och företag nu har tillgång till fiber. Jörgen Svärdh har stor erfarenhet av energi- och telekommunikationsbranschen, digitaliseringsarbete och IoT, samt försäljnings- och marknadsarbete. Han är även ordförande för bransch- och intresseorganisationen Stadsnätsföreningen.

- Det har varit spännande att få vara med och utveckla Utsikt Bredband till vad det är idag, och bidra till att allt fler är uppkopplade i regionen. De erfarenheterna tar jag med i min nya roll som marknadsdirektör på Tekniska verken, ett uppdrag som jag ser mycket fram emot. Mitt fokus kommer bland annat att vara kundrelationer och digital utveckling, säger Jörgen Svärdh.

- Jörgen Svärdh har precis den kompetensen som behövs på marknadssidan, både när det gäller digitaliseringen och kund- och marknadsfokus. Tekniska verken är mitt uppe i en digitaliseringsprocess, som är ett måste för att kunna serva våra kunder på bästa sätt med energi- och hållbarhetstjänster dygnet runt. Jörgen har lång erfarenhet av digitalisering inom Utsikt Bredband, och har varit med att bygga världens mest digitaliserade region med ett fibernät som når drygt 70 000 hushåll och företag i Linköping, Mjölby, Motala och Katrineholm. Jag hälsar Jörgen varmt välkommen som ny marknadsdirektör på Tekniska verken, och passar på att tacka Fredrik Remneblad för det utmärkta arbete han gjort under sin tid som marknadsdirektör, säger Charlotta Sund, vd på Tekniska verken.

Jörgen Svärdh tar över rollen som marknadsdirektör på Tekniska verken i Linköping efter Fredrik Remneblad, som har utsetts till vd för Mjölby-Svartådalen Energi, MSE. Rekrytering av ny vd på Utsikt Bredband, påbörjas nu.

Utsikt bredband är ett helägt dotterbolag till Tekniska verken i Linköping.

Charlotta Sund, vd och koncernchef, Tekniska verken i Linköping AB (publ)
Charlotta.sund@tekniskaverken.se

Jörgen Svärdh, vd, Utsikt Bredband, 013-20 92 49
Jorgen.Svardh@utsikt.se

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Framtidens elförsörjning säkras i Mjölby kommun1.9.2020 14:51:39 CESTPressmeddelande

Mjölby Kraftnät AB – MKN, dotterbolag till Mjölby-Svartådalen Energi – MSE, investerar för att göra elförsörjningen ännu mer leveranssäker och hållbar. Elnätet på landsbygden är extra utsatt för väderpåverkan, andra delar av elnätet behöver förnyas och moderniseras för att minimera risken för elavbrott, och även anpassas för att främja omställningen till förnybar el och en ökad elanvändning.