Ny marknadsrapport: Vad händer med hyrorna – och varför?

Idag släpper Sveriges Allmännytta en ny marknadsrapport om hyresmarknadens utveckling under 2000-talet. Den visar att den långsiktiga hyresutvecklingen inte går i takt vare sig med samhällsekonomins utveckling i stort eller med bostadsbolagens kostnadsutveckling. Hyresjusteringarna behöver ta mer hänsyn till de lokala förhållandena och därmed bli mer varierade över landet.

Syftet med marknadsrapporten "Vad händer med hyrorna - och varför?" är att förmedla kunskap, men också att peka på utmaningar och möjligheter.

– Med rapporten vill vi öka kunskapen om hyresmarknaden, hyresförhandlingarna och samtidigt lyfta trender i hyresutvecklingen och deras effekter, säger Susanna Höglund, chefsekonom, Sveriges Allmännytta.

Rapporten visar att spridningen av de årliga hyresjusteringarnas nivå har minskat betydligt under en längre tid. Sedan 2011 finns tendenser till att vissa procentsatser får genomslag i hela Sverige, oavsett befintlig hyresnivå och den lokala pris- och kostnadsutvecklingen. Allmännyttan och privata fastighetsägare följer ungefär samma hyresutveckling.

– 2020 landade hyresjusteringen för de flesta av landets orter på 1,7 till 2,1 procent. Detta trots att det finns stora skillnader mellan dem. Mer hänsyn till hur det ser ut lokalt måste tas om hyresrätten fortsatt ska vara en attraktiv boendeform överallt, säger Susanna Höglund.

Sett till hela 2000-talet har hyresutvecklingen hos både mindre och större företag utvecklats på en nivå som ligger mellan konsumentprisindex och faktorprisindex för flerbostadshus. De senaste tio åren har hyresutvecklingen mattats av i förhållande till båda måtten. Mellan 2015 och 2017 motsvarade hyresutvecklingen vare sig inflationen eller faktorprisindex.

– Detta är viktigt att belysa, då en sådan utveckling inte är långsiktigt hållbar när behovet av såväl nyproduktion som renovering är stort. 2018 och 2019 kunde ett trendbrott skönjas och vi hoppas att den trenden håller i sig, säger Susanna Höglund.

För att långsiktigt kunna upprätthålla en god boendestandard och fastighetsförvaltning så måste den generella hyresnivån gå i takt med bostadsbolagens kostnader och utvecklingen lokalt. Ett nedslag i rapporten visar att 2015 till 2019 ökade driftskostnaderna hos allmännyttiga hyresvärdar i genomsnitt med cirka 2,4 procent per år. Betydligt mer än de årliga hyreshöjningarna, där genomsnittet är cirka 1,2 procent per år.

– Hyresutvecklingen måste ge bostadsbolagen ett långsiktigt ekonomiskt utrymme att upprusta och utveckla befintliga flerbostadshus, så att de fortsatt kan hålla en konkurrenskraftig standard och leva upp till hyresgästernas förväntningar, säger Susanna Höglund.

Mer om rapporten

Läs en längre nyhet på sverigesallmannytta.se

Ladda ner rapporten.

Susanna Höglund, chefsekonom, Sveriges Allmännytta, 08­–406 55 08, susanna.hoglund@sverigesallmannytta.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Standardisering ökar byggtakten – trots det inget förslag om typgodkännande14.12.2020 09:14:48 CETPressmeddelande

Utredningen om bättre konkurrens i bostadsbyggandet har överlämnat sitt betänkande till regeringen. Sveriges Allmännytta är kritisk till att det inte presenteras fler skarpa förslag för att öka det standardiserade byggandet. Positivt är att utredningen visar att lagen om offentlig upphandling har negativa ekonomiska effekter på allmännyttan – det råder alltså inte konkurrens på lika villkor på bostadsmarknaden.

Debatt om elnätens framtida utveckling med energiminister Anders Ygeman1.12.2020 09:06:24 CETPressinbjudan

För första gången på många år bryts trenden med stigande elnätspriser. Om framtida höjningar ska kunna hållas tillbaka behöver nuvarande regleringar finnas kvar. Den 8 december bjuder Nils Holgerssongruppen in till ett webbinarium där elnätet och elnätsprisernas utveckling står i fokus. Medverkar gör Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister samt representanter för energibranschen och myndigheter.