Ny medaljmatch för Marcus Nyman

2020 inleddes en medaljmatch för Marcus Nyman i -90 kg, när nu OS-kvalet återupptogs efter åtta månaders uppehåll var det dags igen. Efter att ha pressat den regerande världsmästaren till en förlängning i kvartsfinalen, fick Nyman sikta in sig på en match om bronset, och det mot den regerande Olympiske mästaren. Tyvärr blev det förlust i båda och Nyman fick nöja sig med en femteplats.
Marcus Nyman, foto: Alf Tornberg

30-årige Marcus Nyman är på väg mot sitt tredje OS i -90 kg, och han kan se framtiden an med tillförsikt, även om mästarna är svåra att tas med. Nyman har efter comebacken i februari 2019 klättrat upp till 16:e man på världs- och OS-rankingen. Kanske blir det ett litet kliv till efter helgens Grand Slam i Budapest.

Nyman inledde i andra omgången mot 25:rankade David Klammert, Tjeckien, Nyman styrde och ställde och vann efter att först ha kastat och sedan följt upp med en fasthållning, allt på typiskt Nyman-manér.

I tredje omgången försökte ryssen Khusen Khalmurzaev stå emot i en extrem kampbetonad match. Nyman försökte men lika 0-0 vid full tid. I förläningen kom äntligen ett kastförsök av ryssen, med resultatet att Nyman kunde kontra och vinna på ippon (full poäng).

Kvartsfinalen mot regerande världsmästaren Noel van T End, Nederländerna, blev jämt och spännande. Två gånger var van T End nära att lyckas med kast, en gång flög han själv efter Nymans kast. Men det var poänglöst vid full tid. I förlängningen hittade världsmästaren rätt efter 33 sekunder, ippon; och Nyman till återkval.

4:an på världsrankningen Nemanja Majdov, Serbien, hade inte samma respekt för Nyman som världsmästaren hade och det straffade sig. Knappt halvvägs in i matchen kom ett svagt kastförsök av Majdov, Nyman följde direkt upp situationen nere i mattan och kunde vinna på ippon på fasthållning.

Bronsmatch mot regerande olympiske mästaren Nikoloz Sherazadishvili, Spanien, och återigen en jämn match. Redan under första minuten lyckades Nyman jobba sig in i en fasthållning men den olympiske mästaren lyckades slingra sig ur precis innan det blev poäng för Nyman. Efter 1.40 kastade spanjoren och fick waza-ari, och det blev sedan en taktisk triumf för honom när Nyman inte lyckades komma ikapp utan fick nöja sig med femteplats.

Dvärby ut i tredje omgången

Joakim Dvärby vann en match på fasthållning i -100 kg, innan det blev förlust mot turkiske Mert Sismanlar 1,34 in i förlängningen.

Marcus Nyman, foto: Alf Tornberg