Wetrok AG

Ny metod tar över inom professionell rengöring - Lokalvård med granulat

Schweiziska Wetrok har nått ett genombrott inom sin forskning kring miljöriktiga rengöringsmedel: Rengöring med granulat i stället för med flytande rengöringsmedel. 2017 lanserade Wetrok en ny serie rengöringsmedel, och sommaren 2020 blev man först i världen med att erbjuda ett komplett sortiment av granulatrengöringsmedel. Men hur fungerar metoden och varför är den mer miljöriktig?

Miljöriktig rengöring: torrt rengöringsmedel i granulatpåsar.

Kloten, september 2020

Fram tills alldeles nyligen gällde följande: Professionell rengöring utförs med flytande rengöringsmedel! Men här finns det minst tre problem med ganska stora effekter: Flytande rengöringsmedel överdoseras ofta, och innebär också att man tvingas släpa runt på otympliga och tunga dunkar. Dessutom resulterar de stora volymerna i höga transportkostnader och stora CO2-utsläpp. Men nu har rengöringsmedelstillverkaren Wetrok lyckats lösa alla dessa problem med en helt ny typ av produkt: Rengöringsmedel i form av små granulatkorn.

Granulatkorn som löser sig i vatten

Städbranschen har en hög andel medarbetare utan utbildning. För att undvika handhavandefel måste en rengöringsprodukt framför allt vara enkel att använda. Det kravet uppfyller Wetroks granulat (varumärkesnamn: Wetrok Granuline) med besked: Städpersonalen behöver bara blanda det självupplösande granulatet med vatten och därefter är brukslösningen färdig att använda. Det finns ingen risk för överdosering eftersom granulatet ligger i fördoserade portionspåsar. Principen är enkel: en påse per rengöringsuppdrag. Det finns fem olika granulatsorter så att hela byggnaden blir skinande ren.

Sex lastbilar ersätts av en

Flytande rengöringsmedel består till 80 procent av vatten. Det betyder att man transporterar enorma mängder vatten över hela världen, vilket både är onödigt och negativt för miljön och klimatet! Granulat innebär att man bara transporterar det som är helt nödvändigt: själva granulatet. Genom att byta ut stora, vätskefyllda dunkar mot små granulatpåsar sparar man in omkring 80 procent av transporterna och sänker CO2-utsläppen. Wetroks VD Thomas Kyburz åskådliggör sänkningen med ett exempel: ”Sex lastbilar med dunkar med flytande kemikalier byts ut mot en enda lastbil med granulat.”

Mindre risker för personalen

Granulatet har även en positiv effekt på personalens arbetsförhållanden: Det kan inte rinna ut, det bildar inga ångor och det finns ingen risk att personalen får produkten i ögonen eller på huden eftersom den är fördoserad i perforerade påsar. Dessutom slipper lokalvårdarna baxa tunga 10-litersdunkar upp och ned i lagerhyllorna eller runt i lokalen som ska städas.

Patenterad metod

Granulatet har även en unik rengöringsförmåga. Enkelt förklarat fungerar granulatlösningen som en magnet som drar till sig, löser upp och kapslar in smutspartiklarna. Wetrok belönades med innovationspriset Purus Innovation Award för sina teknologiska landvinningar och granulatet är patentskyddat.

Manuela Glanzmann
manuela.glanzmann@wetrok.ch

Miljöriktig rengöring: torrt rengöringsmedel i granulatpåsar.

Om

Wetrok AG utvecklar och distribuerar lösningar för professionell lokalvård. Företaget levererar rengöringsmedel, rengöringsmaskiner, förbrukningsmaterial och utbildningar till mer än 100 000 kunder i över 40 länder. Produkterna utvecklas på forskningsavdelningen vid företagets huvudsäte i Schweiz.

Följ Wetrok AG