Ny motor och ännu skarpare design i uppdaterade Audi RS 3 Sportback

Audi RS 3 Sedan visades redan på bilsalongen i Paris i höstas och nu är det dags för Audi RS 3 Sportback att premiärvisas på bilsalongen i Geneve den 7-19 mars. Med världens starkaste femcylindriga motor erbjuder toppversionen ett koncentrat av körglädje till en ännu skarpare design.

Audi RS 3 Sportback

“Med Audi RS 3 Sportback erbjuder vi ett attraktivt insteg till RS-världen,” säger Stephan Winkelmann, CEO för Audi Sport GmbH. “Sedan 2011 har modellen visat sig vara extremt framgångsrik på marknaden. Med den nya femcylindriga motorn sätter Audi RS 3 Sportback standarden i klassen.”

Från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder

De imponerande prestandasiffrorna kommer från världens mest kraftfulla femcylindriga motor -2.5 TFSI. Den levererar 400 hk, 33 hk mer än föregångaren och är 26 kg lättare bl.a. tack vare vevhuset i aluminium. Det maximala vridmomentet på 480 Nm är tillgängligt vid så låga varvtal som 1 700 v/min och hela vägen upp till 5 850 v/min. Det gör det möjligt för Audi RS 3 Sportback att gå från 0 till 100 km/h på 4,1 sekunder. Den enorma dragkraften förstärks genom det speciella soundet från den femcylindriga motorn som kommer från att tändningen alterneras mellan direkt intilliggande cylindrar och cylindrar med längre avstånd.

Audi valvelift system styr ventilernas öppningstider beroende på belastning och varvtal för att sänka bränsleförbrukningen vid låg och dellast, och samtidigt ge spontan gasrespons och hög effekt vid fullast. Enligt den europeiska körcykeln (NEDC) förbrukar Audi RS 3 Sportback 8,3 liter per 100 km vilket motsvarar 189 gram CO2/ km.

quattrodrift med variabel kraftfördelning

Kraften från den ikoniska motorn går via en sjuväxlad S tronic dubbelkopplingslåda till samtliga fyra hjul genom quattro permanent fyrhjulsdrift. Kraften fördelas blixtsnabbt mellan fram- och bakaxeln genom en elektrohydraulisk lamellkoppling för optimalt grepp. Ju sportigare körning, desto snabbare och oftare går kraften till bakaxeln. Styrningen av quattrosystemet är integrerad med Audi drive select, som gör det möjligt att anpassa styrningen, S tronic, motorstyrningen, de ställbara avgasklaffarna och tillvalet RS sportfjädring med adaptiv dämparreglering. Föraren kan själv välja mellan tre lägen – komfort, auto och dynamiskt uppträdande. Med RS-anpassad hjulselektiv momentfördelning i ESC-systemet ökas körglädjen ännu mer.

Ökad spårvidd och sportigare setup

Med progressiv styrning, fyrlänkad bakaxel och en fast setup av chassiet, som sänkts med 25 mm jämfört med A3, ger Audi RS 3 Sportback garanterad körglädje med överlägsen stabilitet. Spårvidden fram är breddad med 20 mm jämfört med Audi A3, med motsvarande breddade hjulhus. Som standard är RS 3 Sportback utrustad med 19-tums hjul och 235/35 däck samt bromsskivor med en diameter på 370 mm. Som alternativ erbjuds även keramiska bromsar fram. På bakaxeln har skivorna en diameter på 310 mm.

RS design

Exteriört framgår det tydligt att det handlar om toppversionen i familjen. Fronten domineras av stora luftintag, markerad singleframe-grill i svart högglansig bikakedesign och quattro-logon i nederkant. Den nydesignade stötfångaren ger fronten ett ännu bredare intryck, något som förstärks av de kantigare tröskelbreddarna. LED strålkastarna med sin speciella signatur är standard och som tillval erbjuds adaptiva Audi Matrix-strålkastare. En större takkantspoilern, diffusor och de stora ovala ändrören gör att ingen kan missta sig för att det är en RS-modell som kör framför.

Varvtidtagare, laddtrycksmätare och speciell RS-skärm

Siffrorna är svarta, visarna röda och skalan i vitt i instrumenttavlan. Förarinformationen är centrerad med en laddtrycksmätare, oljetemperaturmätare och varvtidtagare. Den helt digitala skärmen Audi virtual cockpit finns givetvis som tillval. I RS-versionen flyttar varvräknaren in i mitten och vid sidorna visas vridmoment, g ‑ kraft och däckstryck.

Sportig interiör och hög komfort

Audi RS 3 Sportback är utrustad med sportstolar i svart finnappaläder som standard. Som tillval finns de mer skålade RS sportstolarna med integrerade nackstöd. På båda varianterna har RS-emblemet integrerats i ryggstöden. Den specialdesignade lädersportratten har avplanad nederkant och reglage för att styra infotainmentsystemet. På mittkonsolen sitter det stora runda reglaget där ytan även kan användas som skrivplatta vid tillvalet MMI touch, så att föraren kan skriva in navigationsmål med pekfingret. För att göra det enkelt ingår även fritextsökning som automatiskt ger förslag på mål. Röststyrningen är utvecklad så att den förstår dagligt språk.

Online med Audi connect

Audi RS 3 Sportback erbjuds med uppkoppling och ett stort utbud av infotainmenttjänster via Audi connect. Navigationen kan ske med Google Earth och Google Street View och föraren kan få information om bränslepriser, väder, rese- och trafikinformation. Appen Audi MMI connect gör det möjligt för användaren att överföra kalendern från sin smartphone till MMI systemet. Föraren kan även skicka resmål från Google Maps och speciella mål till navigationssystemet samt streama musik från internet. Med Apple Car Play och Android Auto (ännu ej tillgängligt i Sverige) kan vissa appar speglas upp från mobilen till mittskärmen. Navigationssystemet inkluderar även en Wi-Fi hotspot som gör att passagerarna kan ansluta sina mobiltelefoner till internet mot en extra kostnad.

Andra intressanta tillval är Audi phone box med induktiv laddning, Bang & Olufsen Sound System med 705 watt samt ett stort utbud av förarassistanssystem. I långsamflytande trafik upp till 65 km/h kan kökörningsassistenten hjälpa bilen att hålla säkert avstånd till bilen framför och under en kort period även hjälpa till att hålla styrningen. Ny i Audi RS 3 Sportback är även emergency assist, som automatiskt stannar bilen vid behov. Cross traffic assist rear varnar och autobromsar för fordon när föraren backar ut från en parkeringsficka. Radarbaserade autobromsen Audi pre sense front är standard.

Säljstart och marknadsintroduktion

Försäljningen av Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan startar i april, med marknadsintroduktion i augusti. Priserna är ännu ej fastställda för den svenska marknaden.

Audi RS 3 Sportback:
Bränsleförbrukning blandad körning 8.3 - 8.4** l/100 km, CO2 utsläpp 189-192** g/km

Audi RS 3 Sedan:
Bränsleförbrukning blandad körning 8.3 - 8.4** l/100 km, CO2 utsläpp 188-191** g/km

** Beroende på däckstorlek

Audi RS 3 Sportback

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 MIO nya bilar 2017. Företaget omsatte 59,3 miljarder euro 2016 och har ca 88 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och tillverkar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och quattro GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Fem säkerhetsstjärnor till nya Audi A6 i Euro NCAP21.9.2018 09:58Pressmeddelande

Nya Audi A6 har testats och belönats med toppbetyget fem stjärnor i Euro NCAP, ett av de viktigaste säkerhetstesterna i Europa. Tjänstebilsfavoriten är därmed en av de säkraste i sin klass. På den svenska marknaden ingår dessutom flera avancerade säkerhetssystem som standard där information inhämtas både från den egna bilens sensorer, andra bilar och navigationsdata för att göra körningen så säker som möjligt.

Audi e-tron startsignal för elbilsoffensiv17.9.2018 20:18Pressmeddelande

Märket med de fyra ringarna startar en stor elbilsoffensiv i samband med världspremiären för Audi e-tron. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna. Laddbara bilar beräknas samtidigt stå för en tredjedel av märkets försäljning. I portföljen ingår de två suvarna Audi e-tron och e-tron Sportback, varav den senare debuterar 2019. Dessutom tillkommer en rad eldrivna modeller med klassiska former som Avant och Sportback som skall erbjudas i varje relevant marknadssegment – från kompakt- till storbilsklassen.

Audi lanserar ett kort med 72000 laddpunkter i Europa med Audi e-tron Charging Service12.9.2018 14:37Pressmeddelande

Audi e-tron är början på en ny era inom Audi. Märket med de fyra ringarna är på väg att omvandlas från klassisk biltillverkare till premiumleverantör av mobilitetstjänster. Audi e-tron Charging Service är en av tjänsterna i det breda utbudet och ger tillgång till publika laddstationer i hela Europa. Audis eget laddningskort knyter samman över 72000 laddpunkter från 220 leverantörer. Allt för att ge problemfria resor med elbilen.