Ny Novus visar: "Svenskarnas förtroende lågt för styrningen av vården"

En ny undersökning som Läkarförbundet låtit Novus göra visar att endast en av fyra tycker att regeringen gör ett tillräckligt bra jobb vad gäller hälso- och sjukvården under pandemin. Förtroendet för regeringens krishantering är lågt.

Ansvaret för hälso- och sjukvården har nästan helt legat på regionerna och skapar ojämlik tillgång till vård över landet, det visar även de ojämnt växande vårdköerna. Det låga förtroendet för regeringens hantering av pandemin kan till stor del bero på ett strukturfel i styrningen.

Under lång tid har regeringar av olika politisk kulör förlitat sig på att styra vården genom överenskommelser med intresse- och arbetsgivarorganisationen SKR. Det är en modell som tidigare kritiserats av granskande myndigheter som Statskontoret och Riksrevisionen.

– Nu behöver regeringen ta styrningen av vården på allvar. Det är stora skillnader över landet och människor är missnöjda. Tillgången till vård ska inte vara beroende av var i landet du bor.  Regeringen kan inte lämna det här ansvaret till 21 olika regioner som uppenbarligen inte klarar av det. Eftersom vårdköerna ser olika ut i regionerna måste det finnas en statlig samordning så att patienten kan söka sig dit där kön till operation och behandling är kortast, säger Sofia Rydgren Stale, ordförande Läkarförbundet.

På frågan om det är staten eller regionerna som ska ha ansvaret för hälso- och sjukvården i Sverige är det 64 procent som svarat att staten ska ha ansvaret. Det visar den nya Novus-undersökningen. Allmänheten efterfrågar en stat som tar ett tydligare ansvar för styrningen av vården.

– Svenskarna tycker att dagens system fungerar dåligt.  Sverige är ett litet land, trots det fungerar vår hälso- och sjukvård som 21 självständiga länder när regionerna får utforma vården efter eget tycke, säger Sofia Rydgren Stale.

– Regering och riksdag måste börja ta större ansvar för vården. SKR som intresseorganisation kan inte ges veto mot alla nödvändiga förändringar av svensk hälso- och sjukvård. Det är dags för staten att koppla greppet om styrningen av vården, säger Sofia Rydgren Stale.

Läkarförbundet har tagit fram ett omfattande åtgärdsprogram i 29 punkter för att öka statlig styrning i spåren av pandemin. Här kan du läsa hela Läkarförbundets åtgärdsprogram post-covid

Novus - Antal intervjuer:

Fältperiod:
8 – 19 april 2021.

63 % svarsfrekvens.

18 - 79 år gamla.

Sveriges läkarförbund samlar över 55 000 läkare i ett professions- och fackförbund för alla läkare under hela karriären. Vi tar ansvar och utvecklar vården, villkoren, ledarskapet och professionen.

Nej till nytt krislägesavtal med bristande vila och återhämtning10.6.2021 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Läkarförbundet har beslutat att säga upp nuvarande krislägesavtal som därmed slutar gälla den sista augusti. Sveriges läkarförbund har även beslutat att säga nej till det förslag på nytt krislägesavtal som funnits på förhandlingsbordet, då arbetsgivaren inte tillräckligt mött kraven om mer vila och återhämtning i avtalen. Detta efter långa förhandlingar med arbetsgivarparterna Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona.

Momsutredning valde den fega och svåra vägen 1.6.2021 15:51:37 CEST | Pressmeddelande

Nu har utredningen för ”Mervärdesskatt för inhyrd personal för vård och social omsorg” (SOU 2021:40) överlämnat sitt betänkande till regeringen. Utredningens uppdrag var att se över hur man ska kunna ändra momsreglerna i Sverige så att de harmoniserar med våra grannländer och EU-rätten. I EU är sjukvård alltid momsfri även om flera vårdföretag är involverade. I direktiven till utredningen specificerades två alternativ. Dels att ändra lagen så att vårdmomsen kan tas bort, dels alternativet att införa en kompensationsmekanism när moms drabbar vården.

Ny rapport: En av fem utsätts för sexism på läkarutbildningen2.5.2021 00:00:00 CEST | Pressmeddelande

– Det är alarmerande siffror. Att en så stor andel av läkarstudenterna under utbildningen har diskriminerats av lärare eller handledare är djupt oroväckande. På Sahlgrenska Akademin är det en av tre, säger Madeleine Liljegren, ordförande utbildnings- och forskningsrådet på Läkarförbundet. En ny rapport från Läkarförbundet visar att utbildningen fortsatt håller hög kvalitet i Sverige. Hela 96 procent av de nyexaminerade läkarstudenterna uppger att läkarutbildningen givit dem goda förutsättningar för att arbeta som läkare. Men en femtedel av de svarande uppger att de under studietiden blivit negativt särbehandlade av lärare eller handledare på grund av sitt kön. – Vi måste skapa en kultur där studenter vågar anmäla direkt. Vi har alla ett ansvar att agera och säga ifrån om vi ser eller hör den här typen av trakasserier. De som beter sig illa ska få återkoppling från arbetsgivare eller universitet att beteendet är oacceptabelt, säger hon. I fritextsvar har studenter fått möjlighet att red

Läkarförbundet välkomnar diskussion om ökad statlig styrning av vården12.4.2021 12:11:00 CEST | Pressmeddelande

Läkarförbundet välkomnar diskussion om ökad statlig styrning av vården Kristdemokraterna har i dag presenterat en rapport som är tänkt att vara förslag till utredningsdirektiv för statlig styrning av svensk hälso- och sjukvård. Rapporten innehåller en analys och förslag till en reformerad svensk ansvarsfördelning mellan stat, region och kommun avseende hälso- och sjukvården. Läkarförbundet konstaterar att ökad statlig styrning är nödvändig. – Sverige behöver en utredning med sikte på en tydligare statlig styrning av sjukvården. Läkarförbundet välkomnar därför KD:s initiativ. Pandemin har gjort det tydligt att det är hög tid att se över ansvaret för hälso- och sjukvården. Vi ser att många regioner har mycket svårt att klara sitt ansvar för vården och att nuvarande ansvarsfördelning leder till en ojämlik vård, säger Sofia Rydgren Stale ordförande i Sveriges läkarförbund. Läkarförbundets utgångspunkt är att alla invånare har samma rätt till sjukvård av hög kvalitet oavsett var i landet de