Ny Novus visar: "Svenskarnas förtroende lågt för styrningen av vården"

En ny undersökning som Läkarförbundet låtit Novus göra visar att endast en av fyra tycker att regeringen gör ett tillräckligt bra jobb vad gäller hälso- och sjukvården under pandemin. Förtroendet för regeringens krishantering är lågt.

Ansvaret för hälso- och sjukvården har nästan helt legat på regionerna och skapar ojämlik tillgång till vård över landet, det visar även de ojämnt växande vårdköerna. Det låga förtroendet för regeringens hantering av pandemin kan till stor del bero på ett strukturfel i styrningen.

Under lång tid har regeringar av olika politisk kulör förlitat sig på att styra vården genom överenskommelser med intresse- och arbetsgivarorganisationen SKR. Det är en modell som tidigare kritiserats av granskande myndigheter som Statskontoret och Riksrevisionen.

– Nu behöver regeringen ta styrningen av vården på allvar. Det är stora skillnader över landet och människor är missnöjda. Tillgången till vård ska inte vara beroende av var i landet du bor.  Regeringen kan inte lämna det här ansvaret till 21 olika regioner som uppenbarligen inte klarar av det. Eftersom vårdköerna ser olika ut i regionerna måste det finnas en statlig samordning så att patienten kan söka sig dit där kön till operation och behandling är kortast, säger Sofia Rydgren Stale, ordförande Läkarförbundet.

På frågan om det är staten eller regionerna som ska ha ansvaret för hälso- och sjukvården i Sverige är det 64 procent som svarat att staten ska ha ansvaret. Det visar den nya Novus-undersökningen. Allmänheten efterfrågar en stat som tar ett tydligare ansvar för styrningen av vården.

– Svenskarna tycker att dagens system fungerar dåligt.  Sverige är ett litet land, trots det fungerar vår hälso- och sjukvård som 21 självständiga länder när regionerna får utforma vården efter eget tycke, säger Sofia Rydgren Stale.

– Regering och riksdag måste börja ta större ansvar för vården. SKR som intresseorganisation kan inte ges veto mot alla nödvändiga förändringar av svensk hälso- och sjukvård. Det är dags för staten att koppla greppet om styrningen av vården, säger Sofia Rydgren Stale.

Läkarförbundet har tagit fram ett omfattande åtgärdsprogram i 29 punkter för att öka statlig styrning i spåren av pandemin. Här kan du läsa hela Läkarförbundets åtgärdsprogram post-covid

Novus - Antal intervjuer:

Fältperiod:
8 – 19 april 2021.

63 % svarsfrekvens.

18 - 79 år gamla.

Sveriges läkarförbund samlar över 55 000 läkare i ett professions- och fackförbund för alla läkare under hela karriären. Vi tar ansvar och utvecklar vården, villkoren, ledarskapet och professionen.