Ny opinionsundersökning: så många svenskar har gjort volontärinsatser under coronaepidemin

74 procent av svenskarna svarar ”ja, absolut” eller ”ja, kanske” på om de kan tänka sig att ställa upp som volontär i kris och hela 30 procent uppger att de redan har bidragit en eller flera gånger som frivillig i den nu pågående coronakrisen. Det visar en ny opinionsundersökning som Novus har gjort på uppdrag för Svenska Röda Korset.
Anita Norling, Linda Pettersson, Guje Gustafsson på Röda Korset i Lindesberg syr ansiktsvisir till intensivvårdsavdelningen och ambulanser i region Västmanland.

- När krisen är som värst, då måste medmänskligheten vara som störst. De här siffrorna visar att medmänskligheten är otroligt stark i Sverige, säger Röda Korsets generalsekreterare Martin Ärnlöv.

Runt om i landet engagerar sig människor för att hjälpa till på det sätt de kan: genom att hjälpa riskgrupper, sprida information eller bara vara medmänniska. Röda Korset har ställt om stora delar av sin verksamhet runt om i Sverige och även startat upp ny för att kunna bidra i arbetet med coronakrisen. Vi hjälper riskgrupper med vardagsbestyr som att handla mat eller gå till apoteket. Vi har startat en stödtelefon för oroliga. Vi har satt upp informationstält utanför sjukhus och i socioekonomiskt utsatta områden för att ge information på flera språk och stödja anhöriga.

Både nya och erfarna volontärer

Flera tusen volontärer deltar i arbetet. De flesta är personer som sedan tidigare är engagerade i Röda Korset och som har ändrat uppdrag eftersom det som de vanligtvis gör, till exempel besök på häkten, inte går att genomföra för närvarande. Utöver det har också flera tusen nya personer hört av sig och anmält till Röda Korset på sin ort eller nationellt att de vill vara med och göra insatser. Opinionsundersökningen visar också att Röda Korset är den organisation som flest kan tänka sig att engagera sig i.

Martin Ärnlöv poängterar att det finns ett mycket stort behov av frivilliga.

- Coronakrisen kommer att hålla på under lång tid, säger han. För att vi frivilligorganisationer ska kunna ge det stöd som samhället så väl behöver nu så behöver vi vara många volontärer som hjälps åt så vi orkar under lång tid. Civilsamhället kommer också behöva ökat finansiellt stöd för att klara uppdraget över tid.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Novus, under perioden 15-22 april 2020. 1 093 intervjuer har genomförts, med svenska allmänheten 18-79 år. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel. Deltagarfrekvensen för undersökningen är 66 procent.