Ny opinionsundersökning: Svenska folket säger nej till pälsdjursfarmning

En majoritet av svenskarna tycker inte att det ska vara tillåtet att föda upp minkar i bur för sin päls, enligt en färsk opinionsundersökning från Djurens Rätt/Demoskop. Motståndet mot pälsdjursfarmning finns bland samtliga riksdagspartiers väljare.

Det bör inte vara tillåtet att föda upp minkar i bur för sin päls enligt svenska folket. På frågan ”Tycker du att det ska vara tillåtet att föda upp minkar i burar för pälsproduktion?” svarade 78 procent, av svenskarna nej. Opinionen mot pälsdjursfarmning ligger därmed stabil sedan den tidigare opinionsmätningen 2014. Endast 15 procent anger att de tycker att minkfarmning ska vara tillåten.

Rävuppfödning för päls slutade Sverige med 2001 då politikerna slog fast att rävars naturliga beteenden inte kunde tillgodoses i burarna. De nya bestämmelserna som följde gjorde att uppfödningen av räv slutade vara ekonomiskt lönsam. Sveriges sista chinchillapälsfarm stängde 2014 på grund av striktare regler för hur chinchillorna skulle få hållas. Minkar är numera det enda djurslag som fortfarande föds upp i Sverige i burar för sin päls.

- Det är hög tid att ge minkarna den rätt till naturligt beteende som de enligt den nuvarande djurskyddslagen ska ha, och med detta avveckla all pälsdjursfarmning i Sverige, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Ett antal länder i världen har avvecklat pälsdjurfarmning, däribland Storbritannien, Kroatien, Österrike, Slovenien, Tyskland, Schweiz och Bosnien-Hercegovina. I ytterligare ett antal länder pågår diskussion om avveckling och opinionen mot pälsdjursfarmning är stark även i övriga Europa.

- Att stänga in ensamlevande rovdjur i små burar är inget annat än djurplågeri. Minkar är i det vilda ensamlevande rovdjur, vars naturliga beteende är att röra sig över stora ytor och att jaga på både land och i vatten, säger Camilla Bergvall, ansvarig för pälsfrågor på Djurens Rätt.

I opinionsundersökningen framgår att motståndet mot minkfarmning är något större hos kvinnor där 87 procent inte vill att detta ska vara tillåtet jämfört med 69 procent hos männen. Ålder är också en faktor. Bland de över 65 år ligger motståndet på 69 procent för att sedan successivt öka till 85 procent hos svenskar under 30 år. En majoritet av alla riksdagspartiers väljare är emot uppfödningen av minkar för sin päls även om motståndet är störst hos Miljöpartiets väljare med 91 procent och lägst hos Kristdemokraternas väljare med 60 procent.

Undersökningen genomfördes av opinionsundersökningsföretag Demoskop på uppdrag av Djurens Rätt under perioden 31 mars – 8 april 2015. 1 000 telefonintervjuer genomfördes med personer från 15 år och uppåt.

76 % av Moderaternas väljare vill avveckla pälsdjursfarmningen
73 % av Folkpartiets väljare vill avveckla pälsdjursfarmningen
60 % av Kristdemokraternas väljare vill avveckla pälsdjursfarmningen
76 % av Centerpartiets väljare vill avveckla pälsdjursfarmningen
91 % av Miljöpartiets väljare vill avveckla pälsdjursfarmningen
82 % av Socialdemokraternas väljare vill avveckla pälsdjursfarmningen
87 % av Vänsterpartiets väljare vill avveckla pälsdjursfarmningen
64 % av Sverigedemokraternas väljare vill avveckla pälsdjursfarmningen

Källa: Djurens Rätt/Demoskop 2015

Länder där pälsfarmning avvecklats

Storbritannien
Kroatien
Österrike
Slovenien
Schweiz
Bosnien-Hercegovina

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.