Ny ordförande för Friskis&Svettis Riks

Lördag 20 mars samlades Friskis&Svettis Riks för föreningens högsta beslutande organ, årsstämman. Mötet arrangerades digitalt med deltagare från Friskis föreningar i Sverige och utomlands. Ett intensivt och minst sagt annorlunda år summerades och Peter Lilja valdes enhälligt till ny ordförande.

- Jag är väldigt glad över förtroendet. Med ett drygt år av pandemi är Friskis idé och verksamhet viktigare än någonsin. Uthållighet och innovationskraft präglar det arbete som nu pågår i föreningarna. Jag ser fram emot att fortsätta utveckla hur vi jobbar tillsammans inom rörelsen för att stärka medlemsnyttan ytterligare, säger Peter Lilja, ordförande Friskis&Svettis Riks.

Peter Lilja har sin Friskis-bakgrund i Borås, där han bland annat varit ordförande i 10 år. De senaste fyra åren har han varit ordinarie ledamot i styrelsen för Friskis&Svettis Riks. Vid årsstämman tackades tidigare ordförande Kia Orback Pettersson för sina 7 år på posten.

- Jag har fått vara med på en häftig resa där Friskis&Svettis har vuxit sig större och starkare som rörelse. Vi är idag en viktig aktör inom idrotten och en stark röst i samhällsdebatten, som landets största idrottsförening och genom vår idé att få fler i vardagsträning. Jag är otroligt imponerad över det ideella engagemang som varje dag tar Friskis framåt, säger Kia Orback Pettersson.

Med över en halv miljon medlemmar, omkring 14 000 funktionärer och 1200 anställda samlar Friskis nästan fem procent av Sveriges befolkning och bidrar aktivt till folkhälsa. Med stark förankring i verksamhetensidén, att erbjuda lustfylld och lättillgänglig träning av hög kvalitet för alla, fortsätter Friskis nu utveckla verksamheten för den nya verkligheten.

Peter Lilja, telefon +46 70 680 50 23
Kia Orback Pettersson, telefon +46 70 559 11 21