Ny ordförande för Skogsindustrierna

Lars Idermark har valts till ny ordförande för branschföreningen Skogsindustrierna. Styrelsen består av 15 ledande företrädare för Sveriges massa- och pappersbruk samt sågverk. Till vice ordförande har Petra Einarsson, vd för BillerudKorsnäs, utsetts.

Lars Idermark

Lars Idermark är vd och koncernchef för Södra Skogsägarna. Han har sedan tidigare en bred erfarenhet från ledande positioner inom näringslivet både genom styrelse- och vd-uppdrag.

– Det känns väldigt hedrande att få förtroendet att vara styrelseordförande för Skogsindustrierna. Skogen och skogsindustrins bidrag till Sveriges ekonomi och välfärd är ovärderligt. Varje dag genererar den jobb, tillväxt och klimatsmarta produkter som underlättar vardagen för människor över hela världen. Att stärka och säkra skogsindustrins konkurrenskraft och möjligheter till innovation är vår främsta uppgift och avgörande för framtiden och omställningen till ett biobaserat samhälle, säger Lars Idermark.

Valet av ny ordförande skedde på Skogsindustriernas årsmöte som hölls i anslutning till heldagskonferensen Forum för Bioekonomi, en del av Skogsnäringsveckan 2018.

Södra Skogsägarna:
Daniel Ahlm
press@sodra.com

Lars Idermark

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Nytt sätt att räkna visar skogsnäringens betydelse för välfärden27.8.2018 08:47:40Pressmeddelande

I Västernorrlands län betalar sysselsatta inom skogsnäringen 9 procent av kommunal- och landstingsskatterna. I Eksjö kommun är motsvarande siffra 18 procent. Branschorganisationen Skogsindustrierna kan genom ett delvis nytt och framförallt mer rättvisande sätt att räkna på offentlig statistik visa på skogsnäringens betydelse för finansieringen av välfärden. – Plötsligt blir det tydligt vilken stor betydelse landets sågverk, massa- och pappersbruk och andra industrier baserade på skogsråvara har för välfärden i en stor del av Sverige, säger Carina Håkansson, vd för Skogsindustrierna.