Ny ordförande för Skogsindustrierna

Lars Idermark har valts till ny ordförande för branschföreningen Skogsindustrierna. Styrelsen består av 15 ledande företrädare för Sveriges massa- och pappersbruk samt sågverk. Till vice ordförande har Petra Einarsson, vd för BillerudKorsnäs, utsetts.

Lars Idermark

Lars Idermark är vd och koncernchef för Södra Skogsägarna. Han har sedan tidigare en bred erfarenhet från ledande positioner inom näringslivet både genom styrelse- och vd-uppdrag.

– Det känns väldigt hedrande att få förtroendet att vara styrelseordförande för Skogsindustrierna. Skogen och skogsindustrins bidrag till Sveriges ekonomi och välfärd är ovärderligt. Varje dag genererar den jobb, tillväxt och klimatsmarta produkter som underlättar vardagen för människor över hela världen. Att stärka och säkra skogsindustrins konkurrenskraft och möjligheter till innovation är vår främsta uppgift och avgörande för framtiden och omställningen till ett biobaserat samhälle, säger Lars Idermark.

Valet av ny ordförande skedde på Skogsindustriernas årsmöte som hölls i anslutning till heldagskonferensen Forum för Bioekonomi, en del av Skogsnäringsveckan 2018.

Södra Skogsägarna:
Daniel Ahlm
press@sodra.com

Lars Idermark

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Allt fler säger ”Bioekonomi ja tack” – Skogsindustrierna på plats i Almedalen för att diskutera klimat, byggande och jobb27.6.2018 11:45Pressmeddelande

Skogen är högaktuell just nu. I både branschpress, nyhetsprogram och debattsidor går diskussionerna varma om hur skogen, som täcker 70 procent av Sveriges landyta, kan göra mest nytta för klimat och miljö. Inför Almedalen och valet i höst uppmanar Skogsindustrierna politiker att låta svensk skog bli en än viktigare resurs i klimatarbetet. Det kan ske genom att öka tillgången på skogsråvara, gynna industriellt byggande i trä samt öka anslagen till forskning om bioekonomi.