Biometria

Ny ordförande vald för Biometria

Anders Nilsson tar över som ordförande i Biometria och efterträder därmed Mats Sandgren som varit ordförande sedan 2018 när Biometria fusionerades.
Anders Nilsson, ny styrleseordförande för Biometria. (Foto: Biometria)

Anders Nilsson, född 1951, är civilingenjör och har en lång bakgrund inom främst IT-sektorn. Sedan tio år sitter han i flertalet styrelser, för närvarande bland annat som ordförande i SSG.

− Det här är ett otroligt spännande uppdrag. Kombinationen av skog och IT gjorde det svårt att tacka nej. Med min erfarenhet från styrelsearbete i många olika branscher kan jag bidra till att vi fokuserar på rätt frågor i styrelsen, säger Anders Nilsson som varvar styrelseuppdragen med skogsarbete i den skog han äger i Hälsingland.

Tidigare i vår tog Biometrias styrelse beslut om en go live-plan för VIOL 3. Anders Nilsson säger att en av de viktigaste frågorna nu är att stötta organisationen för att tidplanen ska hållas.

− Att komma i mål med de stora satsningar som gjorts blir naturligtvis ett stort fokus. På sikt tror jag att fullt automatiserad mätning blir en än viktigare fråga. Det händer mycket i branschen just nu, både vad gäller digitalisering och hållbarhet. Nu ser jag fram emot att ta mig an de här frågorna med stor delaktighet och engagemang, säger Anders Nilsson.

− Det känns väldigt positivt att få arbeta med Anders Nilsson som jag känner som en mycket skicklig och kompetent ordförande från mina år i SSG:s styrelse. Anders bakgrund inom IT kommer väl till pass i Biometria då vi har en stor IT-verksamhet, säger Ingela Ekebro, VD för Biometria och fortsätter:

− Jag har uppskattat att arbeta tillsammans med Mats Sandgren. Han har varit en viktig och mycket trygg person i utformningen av Biometria och även en bra lots för mig in i jobbet som ny VD. Därför vill jag ta tillfället i akt att både hälsa Anders varmt välkommen till Biometria och rikta ett stort och hjärtinnerligt tack till Mats för hans insatser som ordförande under en sannerligen utmanande och händelserik tid i Biometria.

Vid årsstämman beslutades även att Lennart Stenqvist skiftar plats med Martin Holmgren (båda Stora Enso) så Martin nu blir suppleant och Lennart ordinarie. I övrigt består styrelsen som tidigare.

Valet av Anders Nilsson som ny ordförande skedde vid Biometrias digitala årsstämma den 2 juni. Mer information om styrelsen finns på biometria.se/styrelse.

För mer information:
Ulrika Sten, kommunikationschef

Anders Nilsson, ny styrleseordförande för Biometria. (Foto: Biometria)

Biometria
Dragarbrunnsgatan 35

010-228 50 00https://www.biometria.se/

Biometria är en medlemsägd och central aktör inom svensk skogsnäring som genomför opartisk mätning av det virke som flödar mellan skog och industri så att alla Sveriges skogsägare kan vara trygga i sina virkesaffärer. Uppdraget är att stödja och utveckla virkeshandel, logistik och produktion på virkesmarknaden. Biometria erbjuder även tjänster för digitalisering och automatisering av virkesflödet och virkeshandeln, samtidigt som vi har ett långsiktigt samarbete med forskningsinstitut och universitet. Genom vårt arbete verkar vi som ett informationsnav inom skogsnäringen och erbjuder en plattform med standardiserad och kvalitetssäkrad information som vi själva och andra aktörer kan bygga nya moderna tjänster på.

Totalt är vi knappt 900 anställda med verksamhet i hela Sverige, vårt huvudkontor ligger i Uppsala. www.biometria.se

Följ Biometria

Senaste pressmeddelandena från Biometria

Sveriges virkesförbrukning minskade under 202226.6.2023 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Biometria sammanställer årligen statistik över virkesförbrukningen i den svenska skogsindustrin, dvs massa- och skivindustri samt sågverk och trämekanisk industri. Virke till bränslesektorn ingår inte i sammanställningen. Rapporten för 2022 visar att den totala förbrukningen av rundvirke i den svenska skogsindustrin minskade med ca 1,2 miljon m3fub, från 77,0 miljoner m3fub 2021, till 75,8 miljoner m3fub 2022.