Ny organisation för Svenska kyrkan i Medelpad

Stiftsstyrelsen i Härnösands stift har beslutat att församlingarna i Medelpad ska organiseras i två nya pastorat. Avsikten är att på sikt säkra resurser för den lokala kyrkliga verksamheten. – Beslutet möjliggör att alla församlingarna, stora som små, kan finnas kvar och fortsätta vara till glädje och nytta för församlingsborna även i framtiden, säger biskop Eva Nordung-Byström, ordförande i stiftsstyrelsen.

De båda pastoraten kommer att bildas 1 januari 2025 och samtliga Svenska kyrkans församlingar i Medelpad berörs av organisationsförändringen.
– För att pastoraten ska vara långsiktigt hållbara krävs att både de ekonomiskt svagare och de ekonomiskt starkare församlingarna är med. Vi vet att Svenska kyrkan står inför stora utmaningar med minskande medlemstal och lägre intäkter, säger Mikael Sjölund, vice ordförande i stiftsstyrelsen.

I ett pastorat samverkar flera församlingar med gemensam ekonomi och ansvar för personal, administration och förvaltning. Det frigör resurser till den grundläggande uppgiften, så att gudstjänster, barngrupper, ungdomsverksamhet och kyrkans sociala arbete kan prioriteras i varje församling.
– Församlingsborna kommer inte att märka någon stor skillnad. Den viktiga och uppskattade verksamhet som bedrivs runt om i Medelpad kan fortsätta som tidigare, säger Eva Nordung-Byström.

Nu är det företrädare för församlingarna som kommer att planera och ställa för de nya pastoraten. Stiftet kommer att erbjuda både ekonomiskt och personellt stöd.
– Stiftsstyrelsen har avsatt resurser för att underlätta det förberedande arbetet under tiden fram till att pastoraten bildats, säger Mikael Sjölund.

Stiftsstyrelsens beslut fattades vid ett sammanträde den 29 september, efter en omfattande utredning. Utredningen ingår i ett flerårigt arbete med att se över den lokala strukturen i hela Härnösands stift. Bakgrunden till beslutet finns i befolkningsutvecklingen som i många år gått i negativ riktning och Svenska kyrkans medlemstal som än mer pekar åt samma håll. Detta har förändrat de ekonomiska förutsättningarna för församlingarna redan nu och kommer att påverka avsevärt mer inom en nära framtid.

Fakta/Nya pastorat:
Medelpads norra pastorat kommer att bestå av Alnö församling, Hässjö, Ljustorp, Tynderö församlingar, Indal, Sättna, Liden, Holms församlingar, Sköns församling, Timrå församling.

Medelpads södra pastorat kommer att bestå av Borgsjö-Haverö församling, Njurunda församling, Selångers församling, Stöde församling, Sundsvalls församling, Torps församling och Tuna-Attmars församling.

Mer information
För ytterligare kommentarer nås ordförande och vice ordförande via pressekreteraren, se kontaktuppgifter nedan.

Eva Nordung-Byström, biskop och ordförande i stiftsstyrelsen. Foto: Kerstin Stickler/Härnösands stift
Mikael Sjölund, vice ordförande i stiftsstyrelsen. Foto: Maria Eddebo Persson/Härnösands stift