Ny organisation på Dramaten förhandlad med Teaterförbundet

På uppdrag av styrelsen har Dramaten sedan i maj 2015 drivit ett förändringsarbete för att sänka de fasta kostnaderna och frigöra medel till fler uppsättningar. Som en del av arbetet har en ny organisation förhandlats med Teaterförbundet för scen och film. I går blev förhandlingen klar.

– Bidraget från staten skrivs inte upp i samma takt som våra kostnader ökar. Inför 2017 har teatern, trots uppräkningen av anslaget på 0,7 procent, tre miljoner kronor mindre att röra sig med. I maj 2015 fick vi i uppdrag av vår styrelse att se över organisationen och arbetsformerna med syf­tet att sänka de fasta kostnaderna för att frigöra medel till pro­duk­tionerna. Rent konkret gav styrelsen oss i uppdrag att sänka kostnader motsvarande 20 årsverken, säger teaterchef Eirik Stubø.

– Jag ser det som att teatern nu står inför ett vägskäl: en lösning vore att stänga scener, vilket jag anser är det absolut sämsta alternativet. I stället gör vi besparingar för att frigöra mer pengar till fler teateruppsättningar, säger Eirik Stubø.

Resultatet av förhandlingarna blev att sex personer kommer att sägas upp. Övriga tjänster sparas in genom naturlig avgång och att tidsbegränsade anställningar inte förlängs eller ersätts. Sammantaget minskas bemanningen med motsvarande 19 tjänster. De personalgrupper som berörs finns framför allt inom tillverkning, scenteknik och administration.

– Det har varit en bra process där vi tillsammans med Teaterförbundet har jobbat för att denna omorganisation ska bli långsiktigt hållbar. Vi har kunnat mötas på en rimlig nivå och resultatet blev att färre sägs upp – sex fasta tjänster försvinner. Arbetssättet och organisationen kommer att utformas i partsgemensamma arbetsgrupper under våren. Det är mycket tråkigt att behöva säga upp någon överhuvudtaget och jag beklagar att individer drabbas. Det vi gör nu är att vi tar ett långsiktigt ansvar för Dramatens ekonomi och framtid, säger Eirik Stubø.

För mer information, vänligen kontakta:

Christina Bjerkander
PR- och marknadschef
christina.bjerkander@dramaten.se

Psykologiforskaren Armita Golkar gör Performance Lecture om våra rädslor14.6.2018 11:59Pressmeddelande

Rädsla är en förutsättning för att överleva. Rädsla kan också hindra oss att leva. Var kommer rädslan ifrån? Och hur påverkas vi av den? Detta är några av de frågor som psykologiforskaren Armita Golkar reder ut i den tredje föreställningen i Dramatens och Nobel Centers serie Performance Lecture. För regi står Alexander Mørk-Eidem. Premiär på Lilla scenen den 11 september.

The 2018 Bergman Festival: Six premieres at the Royal Dramatic Theatre, nine guest performances and three dance works18.5.2018 14:52Pressmeddelande

On August 23, the fourth Ingmar Bergman International Theatre Festival opens at the Royal Dramatic Theatre (Dramaten), offering eleven days of guest performances from countries that include Iran, Germany, the Netherlands, Norway, Austria, Brazil, France and Belgium. Six new Dramaten productions will premiere during the festival, a screening of Jane Magnusson's forthcoming film, Ingmar Bergman: A Year, a Life. When the festival ends on September 2, more than 200 visiting actors, directors and theatre technicians will have convened on the national stage in more than 50 productions, discussions, workshops and film screenings.