Ny organisation på Dramaten förhandlad med Teaterförbundet

På uppdrag av styrelsen har Dramaten sedan i maj 2015 drivit ett förändringsarbete för att sänka de fasta kostnaderna och frigöra medel till fler uppsättningar. Som en del av arbetet har en ny organisation förhandlats med Teaterförbundet för scen och film. I går blev förhandlingen klar.

– Bidraget från staten skrivs inte upp i samma takt som våra kostnader ökar. Inför 2017 har teatern, trots uppräkningen av anslaget på 0,7 procent, tre miljoner kronor mindre att röra sig med. I maj 2015 fick vi i uppdrag av vår styrelse att se över organisationen och arbetsformerna med syf­tet att sänka de fasta kostnaderna för att frigöra medel till pro­duk­tionerna. Rent konkret gav styrelsen oss i uppdrag att sänka kostnader motsvarande 20 årsverken, säger teaterchef Eirik Stubø.

– Jag ser det som att teatern nu står inför ett vägskäl: en lösning vore att stänga scener, vilket jag anser är det absolut sämsta alternativet. I stället gör vi besparingar för att frigöra mer pengar till fler teateruppsättningar, säger Eirik Stubø.

Resultatet av förhandlingarna blev att sex personer kommer att sägas upp. Övriga tjänster sparas in genom naturlig avgång och att tidsbegränsade anställningar inte förlängs eller ersätts. Sammantaget minskas bemanningen med motsvarande 19 tjänster. De personalgrupper som berörs finns framför allt inom tillverkning, scenteknik och administration.

– Det har varit en bra process där vi tillsammans med Teaterförbundet har jobbat för att denna omorganisation ska bli långsiktigt hållbar. Vi har kunnat mötas på en rimlig nivå och resultatet blev att färre sägs upp – sex fasta tjänster försvinner. Arbetssättet och organisationen kommer att utformas i partsgemensamma arbetsgrupper under våren. Det är mycket tråkigt att behöva säga upp någon överhuvudtaget och jag beklagar att individer drabbas. Det vi gör nu är att vi tar ett långsiktigt ansvar för Dramatens ekonomi och framtid, säger Eirik Stubø.

För mer information, vänligen kontakta:

Christina Bjerkander
PR- och marknadschef
christina.bjerkander@dramaten.se

I väntan på Bergmanfestivalen: Dramaten inleder Bergmanåret med bokcirklar, Europeiska samtal, Bergmanpodden och guidade Bergmanvandringar21.2.2018 14:52Pressmeddelande

Jubileumsåret 2018, då Ingmar Bergman skulle fyllt 100 år, kommer att uppmärksammas stort på Dramaten med egna premiärer, gästspel, samtal och mycket mer under Bergmanfestivalen som äger rum mellan den 23 augusti och 2 september. Ett slags kickoff för året blir det den 13 mars då bland andra teaterchef Eirik Stubø, författaren och kritikern Leif Zern, generaldirektören för Stiftelsen Ingmar Bergman Jan Holmberg, dramatikern Suzanne Osten och Ada Berger, konstnärlig ledare för Unga Dramaten, träffas för ett samtal under rubriken ”Den besvärlige jubilaren”.

Maria Alyokhina från Pussy Riot, Inna Shevchenko, Loreen, Afrah Nasser och Margot Wallström på Dramaten den 8 mars6.2.2018 09:59Pressmeddelande

Fem kvinnor som med mod och övertygelse kämpar för mänskliga rättigheter tar snart plats på Dramatens stora scen. På Internationella kvinnodagen den 8 mars inleder utrikesminister Margot Wallström ett samtal om mänskliga rättigheter mellan journalisterna Inna Shevchenko från Ukraina och Afrah Nasser från Yemen, aktivisten Maria Alyokhina från Ryssland samt artisten Loreen. Medverkar gör även skådespelarna Rebecka Hemse, Nina Zanjani och Stina Ekblad. Biljetterna släpps idag den 6 februari klockan 12.