Ny organisation på Dramaten förhandlad med Teaterförbundet

På uppdrag av styrelsen har Dramaten sedan i maj 2015 drivit ett förändringsarbete för att sänka de fasta kostnaderna och frigöra medel till fler uppsättningar. Som en del av arbetet har en ny organisation förhandlats med Teaterförbundet för scen och film. I går blev förhandlingen klar.

– Bidraget från staten skrivs inte upp i samma takt som våra kostnader ökar. Inför 2017 har teatern, trots uppräkningen av anslaget på 0,7 procent, tre miljoner kronor mindre att röra sig med. I maj 2015 fick vi i uppdrag av vår styrelse att se över organisationen och arbetsformerna med syf­tet att sänka de fasta kostnaderna för att frigöra medel till pro­duk­tionerna. Rent konkret gav styrelsen oss i uppdrag att sänka kostnader motsvarande 20 årsverken, säger teaterchef Eirik Stubø.

– Jag ser det som att teatern nu står inför ett vägskäl: en lösning vore att stänga scener, vilket jag anser är det absolut sämsta alternativet. I stället gör vi besparingar för att frigöra mer pengar till fler teateruppsättningar, säger Eirik Stubø.

Resultatet av förhandlingarna blev att sex personer kommer att sägas upp. Övriga tjänster sparas in genom naturlig avgång och att tidsbegränsade anställningar inte förlängs eller ersätts. Sammantaget minskas bemanningen med motsvarande 19 tjänster. De personalgrupper som berörs finns framför allt inom tillverkning, scenteknik och administration.

– Det har varit en bra process där vi tillsammans med Teaterförbundet har jobbat för att denna omorganisation ska bli långsiktigt hållbar. Vi har kunnat mötas på en rimlig nivå och resultatet blev att färre sägs upp – sex fasta tjänster försvinner. Arbetssättet och organisationen kommer att utformas i partsgemensamma arbetsgrupper under våren. Det är mycket tråkigt att behöva säga upp någon överhuvudtaget och jag beklagar att individer drabbas. Det vi gör nu är att vi tar ett långsiktigt ansvar för Dramatens ekonomi och framtid, säger Eirik Stubø.

För mer information, vänligen kontakta:

Christina Bjerkander
PR- och marknadschef
christina.bjerkander@dramaten.se

LasseMaja och Hamletmysteriet – en klurig deckargåta på Dramatens stora scen25.9.2018 09:25Pressmeddelande

Den 20 oktober är det urpremiär på den för Dramaten specialskrivna pjäsen LasseMaja och Hamletmysteriet, om Lasse och Maja från den populära bokserien LasseMajas detektivbyrå. Pjäsens mysterium handlar om en försvunnen kungakrona som spelar en stor roll i pjäsernas pjäs Hamlet som ska sättas upp på Vallebys egna teaterhus Dramaten. En helaftonsföreställning för hela familjen med sång och musik och galna upptåg. Jonna Nordenskiöld regisserar pjäsen som hon skrivit i samarbete med bokseriens upphovsman Martin Widmark.

Dramaten& presenterar: Who’s afraid of Jenny Wilson?5.9.2018 08:58Pressmeddelande

Artisten Jenny Wilson, regissören Py Huss-Wallin och konstnären Hanna Kisch blir de första att tolka Dramaten&:s nya format Performance concert. Tillsammans har de tre konstnärerna skapat en föreställning som förenar livemusik, teater och performance. Med föreställningen vill de ta oss genom natten mot gryningen. Genom rädslor och sorg och vilda begär. Hela världen är i en skälvande rörelse, inget kommer någonsin vara så som det en gång var. För vem är rädd för vem nu? Urpremiär för Who´s afraid of Jenny Wilson den 8 november på Lilla scenen. Biljetterna släpps idag onsdag den 5 september klockan 12.00.