Ny ost från Jämtland på nordiska stjärnkrogar
Arla Unikas svenska flaggskeppsost är här – Guldklimp. Det är varumärkets tredje svenska ost, där Koryfé, som tillverkas på mejeriet i Östersund, och Hallands Himmel, som tillverkas på mejeriet i Kvibille, är framgångsrika föregångare.
– På mejeriet här i Östersund får vi varje dag in mjölk från jämtländska Arlabönder. Med utsikt över Storsjön producerar vi sedan god ost till hela Sverige. Vi är så stolta över att nu producera två smakrika ostar för Arla Unika. Ostar som används av stjärnkockar både i Sverige och Danmark, säger Kenneth Severin, Arlas mejerichef i Östersund.
Guldklimp är en så kallad grynpipig ost som först lagras i tolv månader, därefter mognadslagras den i minst 16-18 månader för att få sin speciella smakprofil. Den har en kompakt konsistens med en öppen och porös struktur. Resultatet är en ost full av proteinkristaller, som glittrar i solen likt små guldklimpar – därav namnet. De salta och bittra smaktonerna hålls tillbaka för att ge plats åt sötma och umami.
– Guldklimp är en multitalang. Du kan använda den i mat, på bröd, på en ostbricka eller låta den stå i centrum. Helt ensam. Osten passar dessutom utmärkt i det gröna köket, där den kan tillföra massor av umami till rätten, säger Frida Ewertsson, gastronomiskt ansvarig på Arla Unika i Sverige.
Guldklimp är en Unika X ost, och serveras därför på utvalda restauranger i Sverige och Danmark, samt finns att köpa i Arla Unikas butiker i Östermalmshallen i Stockholm, i Torvehallerne i Köpenhamn och i Klostergade i Århus
För mer information, kontakta:
Tove Henckel, pressansvarig Arla Unika.
Telefon: 076-046 28 08, E-post: tove.henckel@arlafoods.com
Om Arla Unika
Arla Unikas produkter är utvecklade i samarbete med passionerade mejerister, experimenterande produktutvecklare, skickliga kockar och innovativa entreprenörer. I detta samarbete finner Arla Unika inspiration och kompetens för att utveckla nyskapande mejeriprodukter på högsta gastronomiska nivå. Startskottet för Arla Unika gick 2002 efter att kockar hade frågat Arla om var mångfalden och den unika smaken fanns i produkterna. Då började Arla Unikas kunskapsresa. Arla Unika kallar sin mission för ”Nya höjder”. De höjderna uppnås med tre produktserier: Unika X, Arla Unika och Essens. Läs mer på www.arlaunika.se.
Nyckelord
Bilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Hon är Arlas nya jordbrukschef i Sverige17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. – Det ska bli jättespännande att arbeta i detta stora bondekooperativ. Jag ser verkligen fram emot att bidra i de viktiga ägarfrågorna inom Arla, säger hon.
Nio Arlabönder får guldmedalj av Kronprinsessan4.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Måndagen den 15 april vankas stor mjölkfest på Kungliga slottet i Stockholm. I år får 23 mjölkbönder, varav nio från Arla, guldmedaljer för mjölk av högsta kvalitet. Kronprinsessan delar ut medaljerna vid ceremonin.
Oförändrat mjölkpris för Arlabönderna27.3.2024 13:00:36 CET | Pressmeddelande
Priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla är oförändrat i april, både för konventionell och ekologisk mjölk. Svenska Arlabönder får dock drygt tre öre extra på grund av en valutaeffekt.
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen i nytt skolfrukostsamarbete26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete om skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras i dag ett digitalt verktyg för att hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering.
Nya pappersbägare sparar 32 ton plast om året21.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arlas gräddfil, crème fraiche och ekologiska turkiska yoghurt får nya femdecilitersförpackningar gjorda av papper. Det innebär att mängden plast minskar med drygt 32 ton per år – vilket motsvarar vikten av ungefär 19 personbilar.*
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum