Byggnads Skåne

Ny plats för presskonferens: Skandinaviska fackförbund kräver handling

Lönedumpning, osund konkurrens, urusel arbetsmiljö och svarta pengar. På senare år har byggnadsarbetare från andra länder kommit till Skandinavien för att arbeta. Våra kollegor är välkomna- på lika villkor. Tyvärr finns det kriminella aktörer som drar nytta av situationen. Aktörer som endast har ett mål. Att med alla medel, även olagliga, tjäna pengar.

Följderna av deras framfart är att människor far illa och tvingas arbeta under slavliknande förhållanden. Samtidigt som arbetslivskriminaliteten breder ut sig undanhålls flera miljarder skattekronor från våra välfärdssystem. Det ligger därför i allas vårt intresse att de kriminella aktörerna stoppas. Politiker måste ge myndigheter de redskap som de behöver för att kunna slå tillbaka mot arbetslivskriminaliteten som bereder ut sig i byggbranschen. Det är därför som byggfackförbund i de skandinaviska länderna gått samman och kräver handling från politikerna i Nordiska rådet.

Våra krav

Byggfagenes Samvirke, Oslo Bygningsarbeiderforening och Byggnads regioner: Skåne Stockholm/Gotland och Väst/Gbg kräver att politiker i Nordiska rådet agerar och:

• Ändrar i lagar och regler, så att kontrollmyndigheter stärks och kan samarbeta med varandra.
  • Stärker myndigheternas sanktionsmyndigheter.
  • Etablerar ett tätare nordiskt samarbete mellan myndigheter på område

När? 29/30 klockan 12:00

Var?  Vi ses på Norrbro, vid riksdagens första ingång.

Finns också möjlighet att träffas och ta foto:

8:30 vid riksdagens huvudentré, Riksgatan 1,  när vi delar ut våra krav till delegaterna i Nordiska rådet.

8:30-10:30 på Mynttorget och utdelning av flyers till allmänheten.

Maria Engström
Kommunikatör Byggnads Skåne
070- 211 54 72

Byggnads Skåne

Byggnads Skåne är fackförbundet som organiserar arbetstagare inom bygg och anläggning och har idag omkring 13 000 medlemmar.

Följ Byggnads Skåne

Senaste pressmeddelandena från Byggnads Skåne