Ny podcast lyfter inkludering i arbetslivet

Filipe Martínez och Ariant Plava.

I dag släpps första avsnittet av Ett steg framåt, en dialog i podcastformat om hur arbetslivet kan bli mer inkluderande i praktiken. Utgångspunkten är vad som sker i vardagen på jobbet. Gästerna består av experter från olika delar av världen och fackligt förtroendevalda som är aktiva på sina arbetsplatser. Podden görs av Visionmedlemmarna Ariant Plava och Filipe Martínez i Laholm.

– Vi vill bidra till en dialog om det praktiska arbete för att göra arbetslivet mer inkluderande som bedrivs varje dag på arbetsplatser runt om i landet. I praktiken är det långt kvar till de högt satta mål som ofta finns i olika styrdokument. Vi vill vi inspirera till åtgärder som kan göra skillnad, säger Filipe Martínez.

Podcasten tar upp frågeställningar som rör inkludering ur ett praktiskt perspektiv. Bland gästerna syns experter och opinionsbildare, men också människor i Sverige och i andra länder som dagligen arbetar för att skapa en arbetsplats där alla kan få lika möjligheter.

Det första avsnittet läggs ut i dag, och därefter kommer ett nytt avsnitt släppas varannan vecka. Totalt har sex avsnitt spelats in. Podcasten görs med stöd av Vision, som under många år och på olika sätt arbetat för ett mer inkluderande arbetsliv.

– Vi vänder oss till alla som på något sätt är engagerade i att skapa ett mer öppet och ett mer inkluderande arbetsliv. För oss är det viktigt att bjuda in många olika röster i diskussionen. Därför har vi valt att blanda namnkunniga experter med människor som gör skillnad i sin jobbvardag, säger Ariant Plava.

Det första avsnittet handlar om jämställdhet och har både svenska och utländska gäster. Ariant Plava och Filipe Martínez arbetar på Laholms kommun.

Här kan du läsa mer om Visions arbete för ett inkluderande arbetsliv www.vision.se/foralla

Filipe Martínez och Ariant Plava.

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Ska vi hålla budget eller följa lagen?24.5.2022 15:22:01 CEST | Pressmeddelande

I rapporten "Ska vi hålla budget eller följa lagen?" har Vision undersökt arbetssituationen för drygt 1 400 av medlemmarna inom socialt arbete. Rapporten visar att hälften av medlemmarna inom socialt arbete överväger att sluta. De flesta gör det på grund av förutsättningarna på den egna arbetsplatsen, där arbetsbelastning lyfts fram som den största utmaningen. Rapporten är indelad i fyra avsnitt som handlar om resurser, arbetsmiljö, tystnadskultur och det förebyggande arbetet. Till varje avsnitt presenterar vi våra viktigaste förslag till åtgärder.

Stora löneskillnader mellan chefer i Västernorrland18.5.2022 07:20:00 CEST | Pressmeddelande

Chefen i Fokus har kartlagt medellönen år 2021 för en rad olika enhetschefer i kommunerna. Statistiken visar att snittlönen varierar mycket beroende på var i landet man jobbar. Skillnaderna är också tydliga mellan kommunerna i Västernorrland. Exempelvis är medellönen för en chef inom äldreomsorgen 44 327 kronor per månad i Timrå, och 39 217 i Sollefteå. Här kan du ta del löneskillnader för enhetschefer i kommuner i länet, och jämförelser kan också göras med andra delar av landet: Lista: Så ser lönerna ut för enhetschefer i kommunerna — Vision Lön är en viktig fråga för Visions medlemmar, som organiserar chefer och tjänstemän inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden. Vi har lokala fackliga företrädare som kan ställa upp på intervju om löneskillnaderna och hur det kan påverka kompetensförsörjningen i kommunerna. Kontakta Ulrica Näsström, ulrica.nasstrom@vision.se eller 070 313 56 65, ombudsman på det center där Västernorrland ingår.

Stora löneskillnader mellan chefer i Jämtland18.5.2022 07:06:00 CEST | Pressmeddelande

Chefen i Fokus har kartlagt medellönen år 2021 för en rad olika enhetschefer i kommunerna. Statistiken visar att snittlönen varierar mycket beroende på var i landet man jobbar. Skillnaderna är också tydliga mellan kommunerna i Jämtlands län. Exempelvis är medellönen för en chef inom äldreomsorgen 49 146 kronor per månad i Åre, och 39 270 i Strömsund. Här kan du ta del löneskillnader för enhetschefer i kommuner i länet, och jämförelser kan också göras med andra delar av landet: Lista: Så ser lönerna ut för enhetschefer i kommunerna — Vision Lön är en viktig fråga för Visions medlemmar, som organiserar chefer och tjänstemän inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden. Vi har lokala fackliga företrädare som kan ställa upp på intervju om löneskillnaderna och hur det kan påverka kompetensförsörjningen i kommunerna. Kontakta Ulrica Näsström, ulrica.nasstrom@vision.se eller 070 313 56 65, ombudsman på det center där Jämtland ingår.

Stora löneskillnader mellan chefer i Uppsala län18.5.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Chefen i Fokus har kartlagt medellönen år 2021 för en rad olika enhetschefer i kommunerna. Statistiken visar att snittlönen varierar mycket beroende på var i landet man jobbar. Skillnaderna är också tydliga mellan kommunerna i Uppsala län. Exempelvis är medellönen för en chef inom äldreomsorgen i Enköping 55 512 kronor per månad, och 45 120 i Heby. Här kan du ta del löneskillnader för enhetschefer i kommuner i länet, och jämförelser kan också göras med andra delar av landet: Lista: Så ser lönerna ut för enhetschefer i kommunerna — Vision Lön är en viktig fråga för Visions medlemmar, som organiserar chefer och tjänstemän inom kommun, region, kyrkan och bolag kopplat till välfärden. Vi har lokala fackliga företrädare som kan ställa upp på intervju om löneskillnaderna och hur det kan påverka kompetensförsörjningen i kommunerna. Kontakta Jan Andersson, jan.andersson@vision.se eller 073 058 45 86, ombudsman på det center där Uppsala ingår.