Ny podd #1: Att stjäla från de fattiga

Diakonias nya biståndspodd Angeläget finns där poddar finns.

Innehåll:

Utan visselblåsare skulle vi inte veta
– Det visar hur viktig transparensen är. Nu uppstod den genom att människor vågade läcka till media och vi kunde publicera, säger den prisbelönte journalisten Fredrik Laurin, som tycker att det är cyniskt att åtgärderna sätts in först när media har rapporterat.

Företag utnyttjar kryphål mot lagens syfte
– Om det utanför en butik sitter en lapp med överkorsad glass på så kan man tolka det som att man inte får ta med glassar in i butiken, eller som att man inte får ta med någonting in i butiken som kan kladda ner varorna. Och då tar man inte heller med sig  en korv in, säger docent Axel Hilling.

Sverige allierar sig med EU:s skatteparadis
– Sverige blockerar förslaget om offentlig land-för-land-rapportering för multinationella företag med motiveringen att det är en skattefråga. Men förslaget inskränker inte ländernas bestämmanderätt på skatteområdet. Det handlar helt enkelt om en transparensåtgärd, säger Penny Davies.

Lyssna på podden här!

Medverkande:

• Axel Hilling, docent på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, förklarar hur skatteflykt går till och vad som gjorts för att komma åt de multinationella företagens skatteflykt. Foto: Johan Bävman.

• Alvin Mosioma, är ordförande för Tax Justice Network Afrika. En organisation som arbetar för rättvisa, progressiva och ansvarsskyldiga skattesystem.

• Penny Davies, är Diakonias expert på skatteflykt och har arbetat med frågan sedan 2008.

• Fredrik Laurin har tilldelats Stora Journalistpriset tre gånger och flera så kallade guldspadar för sina avslöjanden och sin rapportering. Fredrik Laurin berättar om SVT Uppdrag gransknings arbete med att avslöja en av de största skatteflyktsskandalerna, Panamápapers där flera av de svenska storbankerna pekades ut. Foto: Sofia Sabel.

För att se det här innehållet från player.acast.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Diakonias nya biståndspodd Angeläget finns där poddar finns.
Medverkande (fr v) Axel Hilling, docent Lunds universitet, Alvin Mosioma, ordförande Tax Justice Network Africa, Penny Davies, policyrådgivare Diakonia och Fredrik Laurin, prisbelönt grävande journalist.