Statens medieråd

Ny podd från Statens medieråd guidar till medveten medieanvändning

Dela

Får man dela memes hur som helst? Går det att känna igen ett propagandatroll? Och hur många vet egentligen vad MIK betyder? Det är frågor som får svar i nya Medieborgarpodden.

Podden ger stöd i medievardagen.
Podden ger stöd i medievardagen.

Medieborgarpodden, som programleds av Helena Dal från Statens medieråd, har som syfte att tillsammans med sina lyssnare bygga kunskap i ämnet medie- och informationskunnighet (MIK). I varje avsnitt medverkar en person med specialkunskap om att finna och hantera information på nätet. Ämnen som behandlas är bland annat: hur algoritmer fungerar, hur sökkritisk man egentligen bör vara, eller hur man kan känna igen dold reklam.  

Målsättningen är att du som medborgare ska få chans att öka din kunskap och förståelse för den logik som råder på nätet, samt få stöd i att navigera i din medievardag. Podden kan öppna upp för diskussioner hemma såväl som i klassrummet, säger Helena Dal. 

Bland de inbjudna gästerna finns bland andra journalisten Jack Werner, viralgranskaren Åsa Larsson och analytikern på Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB, Irene Christensson. Varje avsnitt bygger på frågor från med(ie)borgare i olika åldrar.

Podden riktar sig främst till en vuxen målgrupp och tanken är att väcka intresse och sprida kunskap om MIK och andra viktiga mediefrågor. 

Fakta: Medieborgarpodden

  • Längd: 15 – 45 minuter/ avsnitt
  • Första säsongen består av 11 avsnitt
  • Produceras av: Statens medieråd

Lyssna här: 

Medieborgarpodden på Spotify

Medieborgarpodden på Libsyn

Medieborgarpodden på Statens medieråd

Medieborgarpodden på Itunes

Medieborgarpodden på Acast

Kontakter

Kontakt:
Helena Dal, projektledare
Tel: 08-665 14 65
E-post: helena.dal@statensmedierad.se

Bilder

Podden ger stöd i medievardagen.
Podden ger stöd i medievardagen.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Statens medieråd
Statens medieråd
Box 27204
102 53 Stockholm

08-665 14 60http://statensmedierad.se

Statens medieråd är en myndighet som har i uppdrag att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare och skydda dem från skadlig mediepåverkan. Myndigheten följer medieutvecklingen och forskning kring barn och unga, sprider information, ger vägledning om barns och ungas mediesituation samt ansvarar för att fastställa åldersgränser för biograffilm som ska visas för barn under 15 år. 

Följ Statens medieråd

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Statens medieråd

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum