Ny podd! Om morgondagens transportsektor

I dag lanserar Transportföretagen podden Från A till B – en bransch i förflyttning. I fyra avsnitt får ni lära känna flyget, vägarna, kollektivtrafiken och hamnarna, hur de har förändrat samhället och hur de fortsätter att göra det även i vår tid.

Digitalisering, automatisering, global konkurrens – och dessutom en pandemi. Transportbranschen genomgår just nu en förändring. Det vill vi berätta om i vår podd Från A till B – en bransch i förflyttning. Syftet är att visa upp att transportbranschen inte ser ut som den gjorde tidigare och att den förändringen också förändrar samhället.

”Vi vill få fler att förstå värdet av transporter och med vår podd ges tillfälle att lära känna branschen, dess villkor, utmaningar och framförallt var i omställningen den befinner sig”, säger Mychele Östman, kommunikationschef Transportföretagen.

En viktig aspekt är att lyfta värdet av ett samhälle i rörelse. Det är särskilt relevant med tanke på den prövande tid detta är för stora delar av transportnäringen, i synnerhet för passagerartransporter, men också för alla de människor som behöver transportera sig själva. Samtidigt pågår sedan flera år tillbaka en större branschförflyttning där nya konsumentvanor, ökade hållbarhetsmål, digitalisering och andra faktorer ritar om kartan.

”Det är viktigt att berätta om hur transportsystemet hänger ihop. Om att alla trafikslag behövs. I flera år har flyget hängts ut i debatten. Få känner till den hållbarhetsresa flyget befinner sig i. Det vill vi berätta”, avslutar Mychele Östman.

Först ut är ett avsnitt om morgondagens hamnar med bland andra Elvir Dzanic, vd på Göteborgs hamn. Givetvis handlar avsnittet även om fartyget som fastnade i Suezkanalen. Lyssna här: https://open.spotify.com/show/18omibng6De1QmKSsjQxAa

Det första avsnittet släpps den 26 april och därefter släpps avsnitten en gång i veckan.

Podcasten är en del av kampanjen Från A till B – en bransch i förflyttning, som också utgörs av reportage, filmer och annat material. Om du vill veta mer om kampanjen hittar du den på www.transportföretagen.se/a-till-b

Kampanjen ”Från A till B” är framtagen av contentbyrån Borg Owilli som har jobbat med Transportföretagen sedan 2017. Podcasten är producerad i samarbete med produktionsbolaget Studio Olga.

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.

Infrastrukturpropositionen saknar övergripande och nödvändiga satsningar för hela transportsektorn16.4.2021 11:26:15 CEST | Pressmeddelande

Ska den svenska transportsektorn utvecklas hållbart och ha en möjlighet till en grön återstart behöver regeringen satsa på alla trafikslag. Fortfarande saknas förståelse för transportsektorn. Vid presskonferensen glömdes exempelvis buss, flyg och sjöfart bort. Samtidigt är det välkommet att det kraftigt eftersatta vägnätet får ett kraftigt tillskott men tyvärr räcker det inte fullt ut.